Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Vitamine D2 (ergocalciferol)

<< < (4/27) > >>

zubroza:
Nog een kleine aanvulling: vitamine D is een in vet oplosbare vitamine (net als vitamine E). Het wordt daarom het best opgenomen als je het in olie-vorm neemt, zoals de olie van Davitamon. Als je pilletjes of aquosum neemt, zorg dan dat je het neemt tijdens een maaltijd die vet bevat. Zo wordt het het best opgenomen door je lichaam. om sterke botten te garanderen is het belangrijk om naast D ook genoeg calcium, magnesium en vitamine K binnen te krijgen.

Sanja:

--- Citaat van: zubroza op 04 november 2006, 22:51:01 ---Voor vrouwen (vooral tijdens/na de overgang) is vitamine D trouwens extra belangrijk. Er zijn veel aanwijzingen dat om osteoperose te voorkomen het slikken van calcium alleen niet genoeg is, als niet tegelijkertijd een flinke dosis D aanwezig is.

--- Einde van citaat ---
Maar dat schijnt ook al weer achterhaald te zijn.

zubroza:
Over osteoperose is veel te zeggen, maar het is een feit dat calcium, magnesium, vitamine D, K, fosfor en andere voedingstoffen belangrijk zijn voor de botten. Daarnaast zijn er ontelbare andere factoren die een rol spelen bij botontkalking, zoals hormonen, lichaamsbeweging (gewichtstraining is belangrijk), andere voedingstoffen zoals polyfenolen (uit bijvoorbeeld soja). Ook is belangrijk welke vorm van calcium als eventueel supplement wordt genomen. Uit huidige onderzoek blijkt calcium citraat de best absorbeerbare vorm te zijn, maar dit is niet de vorm die we in de meeste supplementen terug vinden.

willem:

--- Citaat van: Sanja op 04 november 2006, 22:50:21 ---
Ik heb geleerd dat als je schaduw langer is dan je zelf bent, dat het dan al te zwak is. Nu heb ik vorig jaar eens opgelet, en de keren dat mijn schaduw even lang of korter was dan ikzelf waren op een hand te tellen. (En dan was het nog meestal omdat ik mezelf graag iets langer inschat dan dat ik ben.)

--- Einde van citaat ---
Dat geldt alleen als de zon op zijn hoogst staat. De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D. Het doet zich voor vanaf ongeveer 10 maart tot 1 oktober. Op 21 maart en 21 sept is het ongeveer 52 graden = de noorderbreedte van je woonplaats.

Sanja:

--- Citaat van: willem op 04 november 2006, 23:49:06 ---Dat geldt alleen als de zon op zijn hoogst staat. De hele dag is dan verder geschikt voor het aanmaken van D.

--- Einde van citaat ---
He? Maar dat is toch niet logisch? Of wel dus, maar hoe dan?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie