Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vitamine D2 (ergocalciferol)
Hizikigrrrl:
Ik dacht dat het kwam omdat de donkere huid meer zonlicht tegenhoudt... ofzoiets.
Draek:
--- Citaat van: moonflower op 04 december 2006, 15:36:46 ---Bestaan er nog onderzoeken die worden uitgevoerd, zonder dat er een belang bij de uitkomst is van de sponsor van dat onderzoek, opdat we minder aan de resultaten hoeven te twijfelen?
--- Einde van citaat ---
Nee denk niet. Sowieso zijn onderzoeken vaak al heel diep beinvloed door vooringenomen standpunten.
moonflower:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 05 december 2006, 15:48:14 ---Ik dacht dat het kwam omdat de donkere huid meer zonlicht tegenhoudt... ofzoiets.
--- Einde van citaat ---
Ja, een donkere huid kan meer melanine (kleurstofmoluculen) aanmaken, waardoor het de huid beter beschermt tegen UV straling. Maar wat ik bedoel is of het tegelijkertijd niet ook zo kan zijn dat de schildklier van mensen met een lichte huid meer calcitonine kan aanmaken en zodoende de vitamine D2 balans kan regelen.
In dat geval zouden wij ons nml niet zoveel zorgen hoeven te maken om onze D2 inname als dat er in het algemeen wordt beweerd.
duitse_veganiste:
Volgens mij zit in het vlees of organen van vis geen D2 maar D3. D2 wordt maar van sommige gisten en paddelstoelen aangemaakt. Commercieel D2 wordt dus op basis van gisten geproduceerd.
Dat mensen met lichtere huidskleur minder vitamine D nodig hebben houd ik voor een wilde speculatie. Niet allen spreken daar de medische feiten tegen zoals dat vroeger rachitis bij ons heel verspreid was, maar ook het feit dat blanke mensen veel minder intolerantie van lactose hebben als op meer zuidelijke plekken. Het vermogen melk van een andere species te verteeren lijk een evolutionair aanpassing wat voor oermensen het leven in het noordelijke regios van de wereld pas mogelijk gemaakt heeft omdat zij dus zo minder kans of vitamin D tekort opgelopen zijn. Dus in het verleden was de consumptie van bij voorbeeld melk van andere dieren wel belangrijk, tenminste in maanden met het letter r.
Maar hedendaags zijn er dus andere mogelijkheden, en het is daarom niet meer ethisch verantwoord om andere dieren gevangen te houden en uit te buiden, op welk manier dan ook.
Alternatief en ethisch verantwoord bronnen van vitamine D voor de R-maanden zijn er wel, zelfs D3 zoals in goudhaver - maar dat is momenteel niet verkrijgbaar. Misschien moeten wij zelf ervoor zorgen dat deze bronnen verkrijgbaar worden.
In ieder geval zou ik op basis van mijn eigen ervaring aanraden in het zomer een goed depot van vitamine D aan te leggen, en als jij "psychologisch allergisch" op supplementen reageer, ga dan tenminste een of twee keer in de maand na het solarium, als je onder de 50 bent. Boven die 50 zou ik iedereen aanraden vitamine D te supplementeren, want het vermogen vitamine D in de huid aan te maken verlaagd vanaf dit leeftijd sterk. Dus ook niet-veganers en niet-vegetariërs gaan beter vitamine D aanvullen.
Nou en zorgen hoef ik persoonlijk mij geen meer te maken, want ik *ga ervoor zorgen* dat mij zoiets nooit meer gebeurt - en het is trouwens ook geen probleem, toch? Alle voeding begint in het grond met kleine bacteriën en microorganismen die het groei van planten mogelijk maken. Dus of deze bacteriën, gisten, schimmels en zo verder nu in het grond zitten, of in het fermentatie-ketel maakt mij helemaal niet uit.
Ik weet dat ik met een goede vegane voeding ethisch verantwoord steenoud kan worden.
En als je echt nou voor welk reden dan ook geen aangemaakt of "synthetisch" vitamine D wilt consumeren, kan je steeds nog kultuur-paddelstoelen thuis groeien, want die zijn niet alleen ontzettend lekker, maar als je ze kort voor het afsnijden 3 uur in de praal middag-zon plaats, gaat hun vitamine D2 content flink omhoog. Deze paddelstoelen ga je dan drogen en in glasjes op bewaren, en in het winter do je ze dan weer bij het eten.
Er is eigenlijk maar geen vitamine D probleem, maar een informatie probleem.
moonflower:
Ik zeg niet dat ik het niet wil! Maar vraag mij hoogstens af of het wel nodig is. Zoals ik mij dat met heel veel dingen afvraag. Ik ben nog nooit iemand tegengekomen die een botafwijking of spierziekte had als gevolg van een vitamine D tekort, en vraag mij dus gewoon af hoe groot nu werkelijk de kans is om daar last van te krijgen als ik geen supplementen tot mij neem en of het uberhaupt wel zo is dat ik er last van zal gaan krijgen als gevolg van een vitamine D tekort (of dat de afwijking ook het gevolg kan zijn van iets anders), omdat ik uit eigen ervaring weet dat het lichaam heel veel zelf kan genezen.
Dat is waarom ik zoals jij dat noemt speculeer. Ik zie het zelf meer als kritisch vragen stellen over de huidige stand van zaken zoals die door de wetenschap wordt voorgesteld.
Verder is het voor mensen in Nederland en Duitsland misschien eenvoudig om eraan te komen, maar hier in Japan is die kultuur net even anders ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie