Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Vitamine D2 (ergocalciferol)
Amarillo:
--- Citaat van: M. op 02 maart 2011, 15:50:25 ---Ik heb blijkbaar een tekort aan Vitamine D. Dat verbaasde me best wel, aangezien ik sowieso vrijwel dagelijks een multi slik waar dit in zit, ik margarine eet waar het aan toegevoegd is (D2 dan), en ik ook best regelmatig buiten en in de zon kom.
Nou ja, nu maar een D2 supplement gaan slikken dus.
--- Einde van citaat ---
Hoe kwam je erachter dat je een tekort hebt? Had je klachten?
M.:
Nee geen klachten, ik liet mijn bloed gewoon weer eens controleren omdat de laatste keer al zo'n vijf jaar geleden was. Het ging me vooral om B12, maar omdat ik her en der wel over vitamine D tekorten had gelezen vroeg ik of dat ook getest kon worden, en dat kon. Vitamine B12 was overigens prima, dus dat scheelt :)
@Hiziki: er zit 100% in, maar het is een Amerikaanse multi, ik weet niet of zij een andere ADH hanteren?
Fynnya:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 02 maart 2011, 19:06:45 ---Hoeveel % vd ADH vit. D zat er in jullie supps?
--- Einde van citaat ---
Bij mij zit er 200%ADH (10 mcg) in.
koekje:
Ik heb vandaag een potje vit D pilletjes gehaald. Ik heb tijdje geleden van de HA van die druppels gekregen, wegens niet meer meetbaar tekort. Daarna kreeg ik het advies pilletjes te slikken, op eigen initiatief. En toen werd het zomer en dacht ik het niet meer nodig te hebben (na de druppels zat ik op bijna 80 met bloedonderzoek, dus netjes). De zomer is niet zo denderend en ik had vorige week weer villa volta in mn hoofd, dus toch maar eens pilletjes gaan halen.
De pilletjes voor volwassenen (KV huismerk) zit ook voor 95% ADH calcium in. Volgens mij krijg ik voldoende kalk binnen met mn voer en er zijn geen tekorten daarvoor uit verschillende bloedonderzoeken gekomen. Ik vroeg het vorige week aan de HA-assistente en die zei dat de kalk in die pilletjes nooit veel zou kunnen zijn. Ik vind 95% wel teveel, dus die niet genomen. De pilletjes voor kinderen zijn ook 5 microgram per pil (net zoveel als de dosering per pil voor volwassenen van Davitamon), maar dan zonder kalk. Ik heb dus die voor kinderen genomen en eet er dan 1 per dag ipv 2.
Waarom wordt er eigenlijk extra kalk in de pilletjes voor volwassenen gestopt? Ik had ergens iets gelezen over teveel kalk binnen krijgen en resorptie uit je botten en calcium-deposits die dan kunnen ontstaan.
Fynnya:
--- Citaat van: koekje op 25 juli 2011, 18:09:28 ---Waarom wordt er eigenlijk extra kalk in de pilletjes voor volwassenen gestopt?
--- Einde van citaat ---
Ik denk omdat je voor de opname van calcium vitamine D nodig hebt, en het voor mensen die calcium willen slikken dus een logische combi is. 95% lijkt mij niet erg veel (maar ik weet niet zoveel van calcium), maar stoffen in supplementen die je niet nodig hebt, zou ik maar lekker vermijden.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie