Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vegetariƫr of Veganist?

<< < (8/12) > >>

Superguppie:

--- Citaat van: Daphne (zoekt diploma) op 09 januari 2007, 19:37:42 ---Ik ben nu niet lactose-intolerant, anders had het mij niks uitgemaakt of ik wel of geen zuivel consumeerde. Ik heb gewoon geen zin in een eigenschap die mij 'extra allochtoon' maakt, ook al zijn er 'autochtone' mensen die ook lactose-intolerant zijn.

--- Einde van citaat ---

Maar waarom zou je lactose-intolerant worden van veganistisch eten?

moonflower:

--- Citaat van: Superguppie op 09 januari 2007, 22:46:06 ---Maar waarom zou je lactose-intolerant worden van veganistisch eten?

--- Einde van citaat ---
Om lactose te verteren is het enzym lactase nodig, dat in de dunne darmwand wordt aangemaakt. Als het lactase niet of niet voldoende wordt aangemaakt kan het lactose niet goed verteerd worden, waardoor intolerantie ontstaat. Lactose komt ook voor in moedermelk, maar bijna alle zuigelingen maken voldoende lactase aan om het lactose uit de moedermelk goed te kunnen verteren. Pas na het derde levensjaar neemt de productie van lactase in principe af. Maar als voor een kind de moedermelk vervangen wordt door koemelk, dan kan een kind over het algemeen voldoende lactase aanmaken. Totdat het op latere lijftijd stopt met het gebruik van produkten met lactose, dan zal ook ook bij die persoon de productie van lactase afnemen.

@Daphne: Waarom is het zo belangrijk voor je dat mensen je zien als een autochtoon?

Sam:
Wat ik niet zo goed begrijp: wanneer en waar komt lactose intolerantie ter sprake? Als je veganistisch eet uit principe is dit juist erg on-allochtoon, en daar kun je veel gesprekken over hebben met mensen, die allemaal helemaal niet over lactose intolerantie gaan. Volgens mij is er geen mens die zal denken dat lactose intolerante allochtonen zich voor het gemak verbergen achter een hard-core veganistische voorkant  ;)

Edit: en qua het opbouwen van een lactose intolerantie: ik eet alleen af en toe kaas of ei als het ergens in zit, en verder gebruik ik nooit zuivel. Buiten de deur eet ik niet veganistisch, maar vegetarisch. De keren dat ik veel kaas eet (pizza) dan heb ik wel een klein beetje last van een rommelende buik maar meer last dan dat is het niet. Dus als je buiten de deur "niet lastig" wilt doen en vegetarisch wilt eten kan dat ook zonder dat je lijf rare dingen gaat doen.

Daphne:
Ik ben blij te horen dat je er niet veel last van hebt als je 'lactose-intolerant' bent, want het zou kunnen dat ik in een noodgeval iets vegetarisch moet eten i.p.v. veganistisch.

Het is misschien voor de hand liggend om te denken dat ik geen 'allochtone' eigenschap wil, omdat ik mij schaam voor mijn gedeeltelijk buitenlandse afkomst, maar zo ligt het niet. Als een transseksueel zich tot vrouw wil laten ombouwen, is zij toch ook geen mannenhater? Het gaat erom dat ze haar lichaam niet bij haar identiteit vindt passen. Dat heb zelf heel sterk met mijn buitenlandse voorkomen (niet dat het zo erg is dat ik mij ooit zou laten verbouwen, maar kleinigheden probeer ik wel uit te bannen) Er is trouwens wel eens iemand geweest die mij vroeg of ik lactose-intolerant was, maar hij dacht dat het iets met 'ras' te maken had. Ik heb hem toen even uitgelegd wat moonflower ook heeft verteld. Maar goed, ik kan ook gewoon zeggen dat ik lactose-intolerant ben geworden door mijn veganisme en het hele allochtonengedoe gewoon achter me laten.

Lovelocker:
Jullie moeten je realiseren dat niet iedereen veganisten begrijpt in wat veganistisch is en wat niet. Zo iemand bij Unox stuurt heel netjes een mailtje, volgens mij, naar beste weten. Denk maar niet dat je tomatensoep kunt eten zonder restanten van fracties van insecten daarin.
Ik vraag mij af wat de hele stricten doen met schildluizen als ze niet in de limonade zitten maar op een plantsje. Leg het maar niet uit, want ik snap het toch niet.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie