Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vegetariër of Veganist?
Lovelocker:
Ik was wat onduidelijk. Dat soepmailtjes(dat ik bovendien maar deels gelezen heb( was niet handig als voorbeeld. Als het verder gaat dan dierlijk stremsel, gelatine e.d. dan snap ik het inderdaad niet meer, vergelijkbaar met hoe ik homeopathie niet snap. Ik moet leren mijn mond te houden, want in niet-snappen kun je mensen kwetsen en dat is niet de bedoeling. Ik zat mij zomaar voor te stellen hoe het is als je als fabrikant zo'n mailtje krijgt over een bepaald E-nr...
Daarbij moet ik eerlijk zeggen: indien "kippenvulpoeder" een E-nr zou hebben, zou ik het met een E-nr wel meenemen, maar met "kippenvulpoeder" bij ingredienten, niet. Dat is een vorm van luiheid.
Sanja:
--- Citaat van: Aiko op 23 januari 2007, 14:16:24 ---Het forum met het periodieke heftig gemor is deze, die met het continu heftig gemor is die andere. Erg verschillend.
--- Einde van citaat ---
Ja, ja, ja.
Denkt 'iedereen' dat veganisten doof en blind zijn ofzo? Of is er een andere reden waarom alle vooroordelen daarover keer op keer van stal gehaald moeten worden? Ik tenminste weet nu ondertussen echt wel een keer dat het forum van de NVV een Sodom en Gomorra is en dat de keuzes die ik maak wat betreft mijn eten echt te belachelijk voor woorden zijn. ::)
Sanja:
--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2007, 15:06:14 ---Ik was wat onduidelijk. Dat soepmailtjes(dat ik bovendien maar deels gelezen heb( was niet handig als voorbeeld. Als het verder gaat dan dierlijk stremsel, gelatine e.d. dan snap ik het inderdaad niet meer,
--- Einde van citaat ---
Raven had het juist over stremsel.
Lovelocker:
Ja, ja, dat heb ik wel door. Ik heb groot respect voor mensen die geen zuivel gebruiken, omdat ik dat rationeel vind en beter verdedigbaar dan mijn eigen keuze. Als het heel veel verder gaat, een fractie van een fractie van een fractie van een insect ergens in, dan zal ik die keuze nooit "belachelijk" noemen, maar wel "irrationeel". Zou ik deze keuze maken, dan zou ik ook geen spa meer in de grond zetten...want dan denk ik weer door. Afijn, ik neem mij voor er verder nooit meer iets over te zeggen.
Kiwi:
--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2007, 15:18:21 ---Ja, ja, dat heb ik wel door. Ik heb groot respect voor mensen die geen zuivel gebruiken, omdat ik dat rationeel vind en beter verdedigbaar dan mijn eigen keuze. Als het heel veel verder gaat, een fractie van een fractie van een fractie van een insect ergens in, dan zal ik die keuze nooit "belachelijk" noemen, maar wel "irrationeel". Zou ik deze keuze maken, dan zou ik ook geen spa meer in de grond zetten...want dan denk ik weer door. Afijn, ik neem mij voor er verder nooit meer iets over te zeggen.
--- Einde van citaat ---
Maar je bent dus met me eens dat je ergens een grens moet trekken voor wat je nog wel of niet aan dierlijke ingrediënten wilt consumeren. En waar je die grens ook trekt, die zal altijd arbitrair zijn. Geen vlees en vis omdat dat dode dieren zijn? Prima, maar gelatine en stremsel zijn ook onderdelen van dode dieren. Dat ook maar schrappen dan? Prima, maar ook voor melk en eieren gaan er dieren dood, al is dat verband voor mensen die zich er nooit in verdiept hebben misschien niet altijd even zichtbaar. Ook geen zuivel en eieren meer eten dan? Ja, maar dan krijg je via allerlei dubieuze e-nummers alsnog slachtafval en weet ik wat voor troep binnen. En zo kun je door blijven redeneren. Om dus zo consequent mogelijk te zijn vermijd ik alle dierlijke ingrediënten, tot en met het kleinste e-nummertje aan toe. En dan kun je heel flauw gaan doen door te zeggen dat als ik loop ik ook vast wel eens een insectje doodtrap, maar dat gebeurt dan in ieder geval niet met opzet. En dat is wat telt voor mij.
En om nu net te doen of alle veganisten irrationele zuurpruimen zijn vind ik wel van een heel groot vooroordeel getuigen. Ik kan me herinneren uit de tijd dat ik vegetariër was dat mensen me altijd probeerden te 'pakken' op dingen waar ik minder consequent in was ('Maar je draagt wel leren schoenen') en dat ik dat echt niet leuk vond, zeker niet als dat gezegd werd door mensen die zichzelf wel volpropten met vlees. En het blijkt nu ik veganist ben dat zelfs als je zo consequent mogelijk probeert te leven mensen die net iets minder consequent zijn daar aanstoot aan nemen of er commentaar op menen te moeten hebben. Jammer is dat toch.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie