Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vegetariër of Veganist?

<< < (11/12) > >>

Lovelocker:
Ik heb (ook) nooit veganisten zuurpruimen genoemd of mensen daarvan zelfs verdacht. Mensen i.h.a. die erg consequent ergens in zijn, hebben wel vaak de neiging door te schieten(weet ik, uit eigen ervaring) tot sectarisch aandoend aan toe. Het is inderdaad een reeks van keuzes...die dan in het kleine ergens heen gaat, waar ik het niet meer kan volgen. Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik. Voor mij ook moeilijk te volgen vanuit mijn eigen wereldje.
Maakt op zich niet uit, men doet in ieder geval wat en dat is al gauw heel veel meer dan het gros. Beter hebben over wat ons verbindt, dan over wat ons scheidt.
Mijn irritatie (die ik wel af en toe voel) komt beslist niet voort uit dat mensen consequenter zijn dan ik, ik heb een probleem met wat ik "vaag" vind. Niet altijd te zeggen dat het ook "vaag" is. Beter is het dan dat op een forum voor mij te houden, hetgeen voor mij heel moeilijk is. Soms zie ik iets vaags als rode lap wapperen.

Raven:

--- Citaat van: Sanja op 23 januari 2007, 12:42:31 ---Lovelocker, heel veel vegetariërs eten geen dierlijk stremsel (of cochenille for that matter), dat zijn echt niet alleen veganisten. Bovendien zijn niet alle veganisten hetzelfde en de meeste die ik ken die dondert het niet of ergens 'sporen van', of er fracties van insecten in soep zitten, of wijn vegetarisch/veganistisch wordt geklaard etc. ::)

En wie zegt dat Raven een veganist is?

--- Einde van citaat ---

Ik ben inderdaad geen veganist, ik ben gewoon vegetarier, maar ik heb echt geen zin in dierlijk stremsel...die arme kalfjes....en ook niet in gelatine...
En eigenlijk vermijd ik het ook dingen met e-nummers te eten en leer, bont etc. te dragen....

Lovelocker:
Het ging niet om je mailtje, het was toevallig de laatste van een reeks en niet eens goed gelezen waar het nu precies over ging(wat mij natuurlijk kwalijk te nemen is).
Sorry, als ik iemand gekwetst heb. Ik kan zo'n mevrouw of meneer van zo'n klantenservice Unox beter begrijpen dan verregaand veganisme... en die kant aangeven, daarmee begon het. Kan ik geband worden voor deze draad alleen? Dat lijkt me maar het beste mijzelf kennende.

Sanja:

--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2007, 16:10:07 ---Ik heb (ook) nooit veganisten zuurpruimen genoemd of mensen daarvan zelfs verdacht. Mensen i.h.a. die erg consequent ergens in zijn, hebben wel vaak de neiging door te schieten(weet ik, uit eigen ervaring) tot sectarisch aandoend aan toe. Het is inderdaad een reeks van keuzes...die dan in het kleine ergens heen gaat, waar ik het niet meer kan volgen.
--- Einde van citaat ---
Maar snap je dat er net zoveel 'soorten' veganisten zijn als dat er vegetariërs zijn? Ikzelf let bijvoorbeeld niet echt op E-nummers (op 4 uitzonderingen na), terwijl ik dat wél deed toen ik nog vegetariër was.

--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2007, 16:10:07 ---Dan heb ik van mijzelf weer de indruk dat ik keuzes maak waar het milieu en dus dieren i.h.a. mee opschieten en voor menig veganist zijn die keuzes dan weer totaal geen item, merk ik. Voor mij ook moeilijk te volgen vanuit mijn eigen wereldje.
--- Einde van citaat ---
En er zijn dus ook veganisten die dat wel doen. En ik denk dat er ook weer mensen zullen zijn die jouw keuzes maar raar vinden, maar dat zeggen ze ook niet telkens weer. Ik reageer toch ook niet elke keer als jij het hebt over auto's of vliegtuigen 'ja, laat jij eerst melk en eieren maar eens staan, dan praten we verder'? Of, om een ander voorbeeld te geven, als iemand zegt dat 'ie geen stremsel eet omdat dat zielig is voor koeien, dat ik dan elke keer ga zeggen dat die keuze een beetje raar is als je vervolgens wel mee helpt aan het scheiden van koeien en kalveren, kistkalveren, en de vleesindustrie?

--- Citaat ---Maakt op zich niet uit, men doet in ieder geval wat en dat is al gauw heel veel meer dan het gros. Beter hebben over wat ons verbindt, dan over wat ons scheidt.
--- Einde van citaat ---
Inderdaad. Daarom kan ik het denk ik nogal slecht hebben als vegetariërs veganisten gaan bekritiseren omdat ze 'te' consequent o.i.d zijn - en andersom trouwens ook. Dat bedoelde ik eerder (in een andere draad?), dat ik het nogal vermoeiend vind als mensen/omnivoren gaan zeggen 'o, maar veganisme is dan een stuk consequenter, want dat vegetarisme is zo onlogisch...'

Het stoort mij gewoon nogal dat ik/mijn levenswijze hier neergezet wordt als iemand die de hele dag in tranen is omdat er een insect in mijn spinazie zou kunnen zitten. Dat denk je bij vegetariërs toch ook niet?

Kiwi:

--- Citaat van: Sanja op 24 januari 2007, 08:09:58 ---iemand die de hele dag in tranen is omdat er een insect in mijn spinazie zou kunnen zitten.

--- Einde van citaat ---

Niet? :o :P

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie