Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Werkt té strikt zijn juist averechts?

<< < (3/4) > >>

dorinka:
Ik ben het eigenlijk wel met het artikel eens. Als je in bijzijn van een niet-vegetarier veel eisen stelt kan dat een lastige indruk wekken, zeker als het gaat om dingen die hij niet begrijpt (zoals in wat voor pan het klaargemaakt is of E nummers), en kan net zo goed onbegrip en afkeer opwekken als bewondering van de integriteit.
Je kan ook een negatief voorbeeld zijn.
Hiermee wil ik niet zeggen dat je niet op E nummers mag letten, of uit een vleespan met eten, hoor.

moonflower:

--- Citaat van: dorinka op 10 januari 2007, 17:27:21 ---Als je in bijzijn van een niet-vegetarier veel eisen stelt kan dat een lastige indruk wekken ... en kan net zo goed onbegrip en afkeer opwekken als bewondering van de integriteit.
Je kan ook een negatief voorbeeld zijn.

--- Einde van citaat ---
positief en negatief zijn slechts relatieve begrippen.
In een gemiddeld restaurant kan men ook zijn/haar stukje vlees terugsturen naar de keuken als die nog te rauw of te doorbakken is. dan kijkt er niemand raar op van "lastig" gedrag.

dorinka:
Want dat wordt begrepen, waarom de persoon dat vervelend vind, maar er zijn mensen die niet begrijpen wat er mis is met groenten uit een vleespan, en het zeuren vinden als je dat terugstuurt.

moonflower:

--- Citaat van: dorinka op 11 januari 2007, 13:03:29 ---Want dat wordt begrepen, waarom de persoon dat vervelend vind, maar er zijn mensen die niet begrijpen wat er mis is met groenten uit een vleespan, en het zeuren vinden als je dat terugstuurt.

--- Einde van citaat ---
Dus ook: omdat het merendeel van de mensen niet wil begrijpen hoe we ook gezond kunnen zijn als vegetarier, zullen we dan maar weer met zijn allen vlees gaan eten om wat meer begrip te krijgen?

Anna:
Het heeft mij nooit tegengehouden om vegetarier te worden (zo'n 2 jaar terug) dus ik hoop ook niet dat het andere mensen tegenhoudt!

Als je beginnend vegetarier bent is het soms best wel eens overweldigend (mijn ervaring althans) want je komt er steeds opnieuw weer achter dat dat ene product en dat andere product ook van iets dierlijks gemaakt zijn. Dus vandaar dat de meeste mensen rustig beginnen, langzaam opbouwen en steeds meer producten schrappen...

Je hebt vast gelijk dat sommige vleeseters afgeschikt zullen worden door de stricten onder ons, maar zoals je verschillende vleeseters hebt zijn er ook verschillende vegetariers en het zou wel erg kortzichtig zijn als ze dat niet begrijpen!

Ik denk wel dat we ons als vega's bewust moeten zijn van de invloed die we hebben! Wij kunnen iemand's beeld over vegetariers maken/breken. Niet dat er nou continu een zware last op je schouders moet liggen maar je er af en toe even bewust van worden kan geen kwaad!

Ik persoonlijk probeer wel zoveel mogelijk van die dierlijke e nummers te mijden, en wil mijn vegetarische hapje ook niet in een vlees pan hebben liggen...gewoon omdat het me niet aanstaat. Maar als andere vega's daar geen moeite mee hebben is dat toch prima. Laatst lag er een zak snoep in huis waar ook wat van die zure beertjes in zaten, zit natuurlijk gelatine in wat ik normaal echt niet eet maar heb er ook 3 naar binnen gewerkt, omdat ik er enorme zin in had...en nu hoef ik ze voorlopig niet meer, haha. Iedereen legt zo zijn eigen grenzen!

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie