Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dieren voor de slacht te koop op marktplaats
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 04 februari 2007, 14:14:28 --- :o
Ik moet er niet aan denken. Bij mij krijgen ze een spuitje in hun eigen vertrouwde wei of stal. Niks geen gesleep naar een slachter waarbij ze er ineens alleen voor staan, met de geur van bloed om hen heen.
--- Einde van citaat ---
Als een dier uiteindelijk echt dood moet, dan vind ik het toch niet onlogisch om het vlees nog nuttig te gebruiken. Dat de wijze waarop een dier wordt gedood natuurlijk dierwaardig moet zijn spreekt voor zich.
Spreken over 'de geur van bloed' klinkt sentimenteel heel erg mooi, maar past binnen de 'dieren voelen dat ze gaan gedood worden en worden daarom onrustig-praatjes'. Het klinkt voor sommigen aannemelijk, maar er is niets van aan.
Hizikigrrrl:
Dit is wel degelijk waar en je hoeft het niet af te doen als sentimenteel. Ik schreef niet dat ze voelen dat ze gedood worden, maar de geur levert wel degelijk stress op. De reis naar de slager en het slachthuis zelf ook.
Bovendien, als sentimenten niet mochten meespelen bij beslissingen zou het aantal vegetariers drastisch afnemen.
Of het logisch is om het vlees te gebruiken kan me geen ene reet schelen; ik laat mijn meisje met wie ik al 15 jaar (en 3 dagen) samen ben toch niet in de Hema-schappen belanden? Dan kan je ook wel je hond en konijn laten opeten. Is wel zo logisch dan, en je krijgt er ook nog wat geld voor!
Mariek:
Maar een slager wil een oud en op paard (want alles wat er daarvoor mis kan gaan met een paard is oplosbaar of zorgt er er voor dat het vlees niet meer in productie mag worden genomen, lijkt mij) toch helemaal niet hebben? Die zijn toch helemaal taai?
(voor de duidelijkheid: ik denk er net zo over als Hizikigrrl)
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Zusje op 04 februari 2007, 14:47:23 ---Maar een slager wil een oud en op paard (want alles wat er daarvoor mis kan gaan met een paard is oplosbaar of zorgt er er voor dat het vlees niet meer in productie mag worden genomen, lijkt mij) toch helemaal niet hebben? Die zijn toch helemaal taai?
--- Einde van citaat ---
Dat zou kunnen (van dat taai zijn), daar heb ik me nooit in verdiept.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 04 februari 2007, 14:42:54 ---Dit is wel degelijk waar en je hoeft het niet af te doen als sentimenteel. Ik schreef niet dat ze voelen dat ze gedood worden, maar de geur levert wel degelijk stress op. De reis naar de slager en het slachthuis zelf ook.
--- Einde van citaat ---
Dat de verplaatsing, andere geuren, ... stress opleveren, daar twijfel ik niet aan. (Paarden zijn sowieso redelijk stressgevoelig.) Maar of dat een verplaatsing is naar een slachthuis of naar elders maakt daarin weinig verschil. Ik heb er mijn twijfels bij dat de dieren de geur van bloed dan ook herkennen als de geur van bloed en daar specifiek op reageren.
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 04 februari 2007, 14:42:54 ---Bovendien, als sentimenten niet mochten meespelen bij beslissingen zou het aantal vegetariers drastisch afnemen.
--- Einde van citaat ---
Dat klopt. Dat is er ook de oorzaak van dat het voor veel vleeseters zo makkelijk is om sommige vegetariƫrs op stang te jagen. Mensen die zuiver om sentimentele redenen vegetariƫr zijn zouden dan ook logischerwijs moeten concluderen dat het wel eten van vlees een volkomen evenwaardige voedingskeuze is. Sentiment is immers volkomen persoonlijk en niet-rationeel.
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 04 februari 2007, 14:42:54 ---Of het logisch is om het vlees te gebruiken kan me geen ene reet schelen; ik laat mijn meisje met wie ik al 15 jaar (en 3 dagen) samen ben toch niet in de Hema-schappen belanden? Dan kan je ook wel je hond en konijn laten opeten. Is wel zo logisch dan, en je krijgt er ook nog wat geld voor!
--- Einde van citaat ---
Ik maak op dat vlak ook geen onderscheid tussen honden, katten, paarden, koeien, varkens, ... Zij die dat onderscheid wel maken doen dat inderdaad zuiver op sentimentele basis. Wat mij betreft mag dat, maar ze moeten niet proberen dat onderscheid rationeel te verdedigen en daar besluiten uit proberen te trekken die invloed hebben om anderen. (Zo vind ik wetgeving die het eten van hondenvlees verbieden maar het eten van koeienvlees toelaten volkomen ridicuul.)
Dat jij vanuit sentimentele overwegingen nooit zal toelaten dat het vlees van je paarden voor consumptie wordt gebruikt kan ik me voorstellen. Maar je doet alsof het onbegrijpelijk is dat men dat anderen dat wel doen, dat terwijl het rationeel gezien niet onlogischer is om een paard uiteindelijk te slachten voor vlees dan op dat te doen met een koe die daar speciaal voor gekweekt is.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie