Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Is jouw diervoeder diervriendelijk?

<< < (7/11) > >>

Ligfietsertje:
Volgens mij is deze discussie al wel eens ergens gevoerd op dit forum.  (Maar ga niet de moeite doen er achter te zoeken.)

--- Citaat van: Hetser op 16 februari 2008, 22:53:59 ---... ik zou sowieso mijn katten nooit vegetarisch voeren, dat zit niet de aard van het beestje.
--- Einde van citaat ---

Dat vind ik altijd zo'n bijzondere redenering.  Zit het eten van voedsel uit een blikje of kuipje dan wel in het aard van het beestje?  Zitten brokjes uit een zakje-eten dan wel in het aard van het beestje? En zit het in het aard van het beestje om rund, varken, kip, vis, ... te eten.  Dien je een kat geen (levende) muizen en ratten te geven als je iets wil geven dat 'in de aard van het beestje' zit?

Hetser:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 16 februari 2008, 23:17:31 ---Volgens mij is deze discussie al wel eens ergens gevoerd op dit forum.  (Maar ga niet de moeite doen er achter te zoeken.)

--- Citaat van: Hetser op 16 februari 2008, 22:53:59 ---... ik zou sowieso mijn katten nooit vegetarisch voeren, dat zit niet de aard van het beestje.
--- Einde van citaat ---

Dat vind ik altijd zo'n bijzondere redenering.  Zit het eten van voedsel uit een blikje of kuipje dan wel in het aard van het beestje?  Zitten brokjes uit een zakje-eten dan wel in het aard van het beestje? En zit het in het aard van het beestje om rund, varken, kip, vis, ... te eten.  Dien je een kat geen (levende) muizen en ratten te geven als je iets wil geven dat 'in de aard van het beestje' zit?

--- Einde van citaat ---

Ja daar heb je opzich gelijk in. Alleen is de tegenwoordige huiskat al dusdanig gedomesticeerd dat dat niet helemaal meer op gaat.
Je kunt wel streven naar een leefomgeving zoveel mogelijk gelijk aan de natuurlijke leefomgeving, maar die is niet altijd optimaal. Mijn ene kat is zo'n schijterd dat ze zich waarschijnlijk een hoedje schrikt als haar maaltijd ineens opstaat en wegrent :)
Feit blijft dat katten wel echt dierlijke eiwitten nodig hebben.

blackblossom:

--- Citaat van: Draek op 29 januari 2007, 20:26:24 ---
--- Citaat van: Daphne op 29 januari 2007, 17:43:58 ---Ik heb zelf geen huisdier (kat) maar zou hem zeker biologisch voer geven als ik er eentje had. Dan heb je meteen diervriendelijk voer.

--- Einde van citaat ---

Nee.... diervriendelijker voer... diervriendelijk blijft het niet :(

Dat terzijde.. als ik een kat of hond een thuis zou bieden dan zou ik voor vegetarisch/veganistisch voer gaan. Iig proberen.

--- Einde van citaat ---

Ik ben zelf veganist maar zal mijn katten nooit vegan voeren. Ik geef mijn katten bio kattenvoer van Orijen en 1x per week blikvoer van Almo nature. Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten. Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.
Het liefst zou ik mijn katten vogeltjes, muizen en babymolletjes voeren, maar dat gaat helaas niet.
Ik vind het goed als mensen biologisch rauw vlees geven aan hun kat, maar dat wordt voor mij weer te moeilijk gezien ik al begin te kokhalzen bij de vleesafdeling in de supermarkt.

@rno:
Met gepaste tegenzin geven wij onze kat vlees.
Daarnaast komt het beest zelf aansjouwen met halflevende muizen en vogeltjes.
Ook insecten zijn een geliefd voedingsmiddel, dat zij zelf vangt en opeet.

Draek:

--- Citaat van: blackblossom op 15 juni 2009, 22:04:35 ---Veganistisch kattenvoer is op basis van soja, tarwe en maismeel en synthetische taurine en dat hoort een kat helemaal niet te eten.
--- Einde van citaat ---

De kat hoort er sowieso niet te zijn. De kat zou ook geen vlees e.d. moeten eten die jij geeft.

--- Citaat ---Het zorgt vaak voor allergieën en darmproblemen.
--- Einde van citaat ---

Onzin natuurlijk. Tuurlijk kan de ene kat er niet mee omgaan en andere heel goed.
Maar in principe is het gewoon mogelijk.

Het enige argument tegen is dat 'vegan' niet natuurlijk is.. maar dan zit je ook met het andere voer, wat het net zo min is. Kortom.. het boeit niet wat je het dier geeft. Zolang het dier maar gezond is en blijft en niet gedwangvoert wordt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie