Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Verwarming: gas of elektrisch

(1/3) > >>

Gabs:
wie weet hierop antwoord:

als mijn vriend alleen thuis om te studeren, zit hij in de studeerkamer. het is dan zonde om het hele huis tot 20 graden te verwarmen, dus zet hij de verwarming op 17/18 graden en zet hij op de studeerkamer een electrisch, keramisch kacheltje aan. maar nu vroegen wij ons eigenlijk af wat nu energiezuiniger is: het stoken middels zo'n kacheltje (electriciteit) of gewoon de verwarming aan te zetten (gas) en misschien enkele radiatoren dicht te draaien?

Ligfietsertje:
Het is moeilijk om op basis van deze beperkte gegevens een goed advies te geven.  Zo speelt o.a. het type en de ouderdom van de ketel die voor de centrale verwarming in staat, de grote van de te verwarmen ruimte, de rendabiliteit van het transport van het warme water naar de radiatoren en de rendabiliteit van de radiatoren een grote rol.

Maar gezien elektrisch verwarmen sowieso extreem energieverspillend is (een rendement dat zelden de 60% overschrijdt) lijkt het me raadzaam om met de radiator te blijven verwarmen.

Als het huis jullie eigendom is en jullie verwarmingsketel is oud (meer dan 20 jaar) is het sowieso raadzaam deze te laten vervangen.
Een jongere ketel zou om goed te zijn jaarlijks moeten afgesteld worden, ook dit kan veel besparen.
En als jullie merken dat bij het iets lager zetten van de thermostaat de temperatuur snel daalt, dan is het tijd om iets aan de isolatie van jullie woning te doen.

Als jullie de woning huren ligt dat natuurlijk iets moeilijker, maar bepaalde ingrepen (b.v. het plaatsen van radiatorfolie achter de radiatoren en het aanbrengen van isolatie rond de verwarmingsleidingen die door niet-verwarmde ruimte lopen) zijn ook op korte termijn financieel interessant.

En wat ik nog vergeten was ...  Ook het aanbrengen van thermostatisch kranen aan de radiatoren is vaak een ecologisch en economisch een interessante ingreep.

Lovelocker:
De meneer die destijds de boiler hier verving door een nieuwe in opdracht woningbouw zei ook zoiets.....dat het de moeite loont, geziens fiks voortschrijdende techniek. Nu heb ik er totaal geen verstand van, maar die man wel (hoop ik).
Dan is het sympathiek van de woningbouw, want er was op zich niets mis mee. In de tijd dat ik hier woon(toen ongeveer een jaar of 8,9) heeft hij 1x dienst geweigerd, zo dat er een monteur bij moest komen.
Vermoedelijk was hij zo oud als de woning en is de boiler op ong. de leeftijd van 15 vervangen.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Lovelocker op 11 februari 2007, 20:10:28 ---Nu heb ik er totaal geen verstand van, maar die man wel (hoop ik).

--- Einde van citaat ---

Ik zou er binnen een half jaar normaal gezien ook verstand van moeten hebben, want als alles normaal loopt zou ik mezelf binnen een half jaar energiedeskundige mogen noemen.

--- Citaat van: Lovelocker op 11 februari 2007, 20:10:28 ---Dan is het sympathiek van de woningbouw, want er was op zich niets mis mee.
--- Einde van citaat ---

Inderdaad, maar zou zou het ook moeten.  Er zijn nog veel te veel oude ketels in gebruik. (Al is de situatie in België veel slechter dan in Nederland.)

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 11 februari 2007, 19:43:18 ---Maar gezien elektrisch verwarmen sowieso extreem energieverspillend is (een rendement dat zelden de 60% overschrijdt) lijkt het me raadzaam om met de radiator te blijven verwarmen.

--- Einde van citaat ---

Wat bedoel je daar precies mee?  ???
Het lijkt me vreemd als het rendement van een elektrisch kacheltje lager ligt dan 100% - alle toegevoerde elektrisch vermogen wordt hoe dan ook in warmte omgezet, en komt bovendien volledig in de gestookte ruimte terecht. Lijkt me.

Tenzij je de efficientie van de elektriciteitscentrale wil meeberekenen maar dat lijkt me niet in de strekking van de vraag te liggen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie