Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Verwarming: gas of elektrisch
Lovelocker:
Ik denk met boerenverstand dat de C.V. gebruiken het meest zuinig is. Maar dan: met beleid. Dat ene kamertje daar kan je de warmte van de andere vertrekken in laten via de deur en tegelijk zet je hem "even" aan. Evt. zet je die in de studeerkamer aan en de andere "even" uit.
Een vraag die bij mij opkomt: men heeft mij vertelt dat 1 C.V. aandoen niet goed zou zijn? Klopt dat?
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 13 februari 2007, 00:23:06 ---Het is pas echt vreemd dat je suggereert dat iets een rendement kan hebben van 100% (of meer). De eerste persoon die zo een verwarmingssysteem uitvind verdient niet alleen de Nobelprijs, hij/zij wordt bovendien schatrijk.
--- Einde van citaat ---
Ik blijf het gevoel hebben dat we twee verschillende dingen bedoelen.
Rendement van een huishoudelijk apparaat meet je nou eenmaal af naar het vermogen dat wordt toegevoerd, en ik blijf erbij dat je bij een elektrische kachel (ongeacht het type) op 100%uitkomt.
Het rendement van een elektrische kachel zal je wel moeten meten naar het toegevoerde vermogen, omdat je anders geen uitspraak kunt doen over de efficientie van het apparaat zelf. Je maakt er dan immers een functie van de energieleverancier van. Je spreekt bijvoorbeeld van 60% rendement, maar als de energieleverancier efficienter elektriciteit produceert, zou dat zomaar kunnen veranderen in 70% - het is dus stomweg geen maat voor de efficientie van je kachel meer.
En wil je meer dan 100%? Zelfs dat kan, we hebben zelf bijv. een warmtepomp laten installeren met een COP van 5,3. Dat komt neer op een rendement van 530% t.a.v. het vermogen dat ik aan het elektriciteitsnet onttrek - 2kW elektriciteit geeft ons zo'n 10 kW aan warmte. Daar kan een HR-gasketel echt niet tegenop.
janfreak:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 11 februari 2007, 19:43:18 ---
Maar gezien elektrisch verwarmen sowieso extreem energieverspillend is (een rendement dat zelden de 60% overschrijdt) lijkt het me raadzaam om met de radiator te blijven verwarmen.
--- Einde van citaat ---
Ik denk eerder dat een elektrische kachel juist 100% rendement heeft, alle energie die er aan wordt toegevoegd wordt in warmte omgezet. Juist bij een gasketel gaat veel warmte verloren omdat de warmte van de brander niet geheel aan het water ten goede komt, maar een groot deel verloren gaat in de afvoerpijp.
Lady d'Arb@ñville:
Het gaat Ligfietsertje natuurlijk om het rendement van de opwekking van die elektriciteit. Tenzij je het over een waterkrachtcentrale of windmolens hebt, maar Ligfietsertje zal het over in onze regio gebruikelijke gemiddelden hebben.
Maar lees rustig ook de rest van deze draad even door.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie