Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Verwarming: gas of elektrisch
Lovelocker:
Ik vraag mij ook af als je kiest voor de deur wijd open van die onverwarmde kamer, zodat de warmte van de radiotoren elders in die kamer komt.
Je zou ook nog de optie kunnen kiezen: het hele huis 18 graden en daar... voor even...dat kacheltje aan. Overigens is 18 graden mijn temperatuur (als ik zit
Nog een optie: vriend gaat zo lang studeren, een half uur voor eindigen studeren die c.v. op die studeerplek uit.
Dat doe ik standaard voor het naar bed gaan. Mocht je van idee veranderen, is het zo weer hoger gezet.
Monique:
Neem een zibrootje! Petroleum kachels zijn volgens mij efficient en niet duur. En voordelig te krijgen op marktplaats. (bovenstaande op geen enkel onderzoek gestaafd, ik vind zelf alleen de zibrowarmte errug lekker!)
Ligfietsertje:
--- Citaat van: M@ñboob [wil zoek] op 12 februari 2007, 10:42:26 ---Wat bedoel je daar precies mee? ???
Het lijkt me vreemd als het rendement van een elektrisch kacheltje lager ligt dan 100% - alle toegevoerde elektrisch vermogen wordt hoe dan ook in warmte omgezet, en komt bovendien volledig in de gestookte ruimte terecht. Lijkt me.
--- Einde van citaat ---
Het is pas echt vreemd dat je suggereert dat iets een rendement kan hebben van 100% (of meer). De eerste persoon die zo een verwarmingssysteem uitvind verdient niet alleen de Nobelprijs, hij/zij wordt bovendien schatrijk.
--- Citaat van: M@ñboob [wil zoek] op 12 februari 2007, 10:42:26 ---Het lijkt me vreemd als het rendement van een elektrisch kacheltje lager ligt dan 100% - alle toegevoerde elektrisch vermogen wordt hoe dan ook in warmte omgezet, en komt bovendien volledig in de gestookte ruimte terecht. Lijkt me.
Tenzij je de efficientie van de elektriciteitscentrale wil meeberekenen maar dat lijkt me niet in de strekking van de vraag te liggen.
--- Einde van citaat ---
Natuurlijk moet je de globale efficiëntie wel in ogenschouw nemen. Enkel naar de laatste fase kijken is niet alleen vanuit ecologisch oogpunt maar ook vanuit economisch oogpunt absurd.
Vergeet niet dat de meeste elektriciteit geproduceerd wordt in centrales die werken op fossiele brandstoffen. De warmte van de verbranding van fossiele brandstoffen rechtstreeks gebruiken voor verwarming is natuurlijk veel rendabeler (totaal rendement tot meer dan 85%) dan eerste (op een zeer onrendabele manier) de energie van de verbranding van de fossiele brandstof om te zetten in elektriciteit en na transport de elektriciteit te gebruiken voor warmte.
Dat verklaart dan ook de zeer hoge prijs per 'joule' van elektrische verwarmingssystemen.
Of, kort gezegd, elektrisch verwarmen is de reinste energieverspilling en de prijs staat daarmee in verhouding.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Modub op 12 februari 2007, 14:05:09 ---Neem een zibrootje! Petroleum kachels zijn volgens mij efficient en niet duur. En voordelig te krijgen op marktplaats. (bovenstaande op geen enkel onderzoek gestaafd, ik vind zelf alleen de zibrowarmte errug lekker!)
--- Einde van citaat ---
Ook de efficiëntie van zulke toestellen blijft ver onder die van een moderne aardgasketel.
Maar ik sluit niet helemaal uit dat het in dit geval een oplossing kan bieden.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Lovelocker op 12 februari 2007, 14:02:56 ---Je zou ook nog de optie kunnen kiezen: het hele huis 18 graden en daar... voor even...dat kacheltje aan.
--- Einde van citaat ---
Dat is geen goede optie. Een met olie gevuld elektrische verwarmingstoestelletje even aanzetten heeft geen nut (die toestellen hebben veel tijd nodig). En stralingstoestellen of heteluchtblazers zijn ook bijzonder inefficiënt. Het zal dan goedkoper (en milieuvriendelijker) zijn om gewoon de thermostaat een graadje hoger te zetten. (Of het zou moeten inhouden dat je heel veel ruimte nutteloos en graadje moet opwarmen, maar als dat het geval is dan zit de oplossing weer in isoleren.)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie