Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vlees eten of autorijden

<< < (4/7) > >>

Draek:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 februari 2007, 08:59:16 ---Dat moet toch een stuk gerelativeerd worden.
De technologie die het mogelijk maken om minder vervuilende auto's te produceren staat veel verder dan 10 jaar geleden.  Deze technologie wordt echter nog maar heel beperkt toegepast en de werkelijke positieve evolutie is dus niet zo groot.  Daar staat tegenover dat men meer en meer kiest voor grote auto's met krachtige motoren, wat maakt dat het totale plaatje helemaal niet zo positief is.  Er is op vlak van individuele uitstoot van wagens van bepaalde milieuverontreinigende stoffen (fijn stof, ...) een verbetering maar op het vlak van CO2 uitstoot zou er nauwelijks een verbetering zijn (al heb ik de cijfers niet nagekeken) en voor het gehele wagenpark is er alleen maar sprake van een verslechtering.
--- Einde van citaat ---

Ook zijn er natuurlijk steeds meer auto's, dus of het dan uitmaakt dat het iets beter gaat qua vermindering van uitstoot....

--- Citaat ---Hoe milieuvervuilend de consumptie van vlees is hangt dan weer af van het soort vlees en de productiewijze.  Zo heeft voeding bij koeien een invloed op de methaanproductie (zoals dat bij mensen ook het geval is) en is het mogelijk om de in de stallen geproduceerde methaan op te vangen.
--- Einde van citaat ---

Bij vlees komt er veel bij kijken. De uitstoot van de dieren, de vernieting van land/regenwoud voor veevoer, vervuiling van grond, het vervoer van veevoer, het vervoer van dieren naar de slacht, het vervoer van vlees naar de supermarkten, het koelen van vlees, etc.

--- Citaat ---Laat je ook niet misleiden door het 'positieve' nieuws over auto's op lucht of elektriciteit die zogezegd niet vervuilen.  Dat is natuurlijk een fabeltje.  Zowel elektriciteit als perslucht dienen geproduceerd te worden door gebruik te maken van een andere energiebron.  De milieuvriendelijkheid en rendabiliteit van die  energiebron bepalen de totale milieuvriendelijkheid van deze alternatieve voertuigen.  
--- Einde van citaat ---

Het verhaal klinkt idd mooi. En ik denk ook dat de 'air car' een goed begin is van een nieuwe auto, maar daar bepaald idd de energiebron hoe schoon het wordt. Maar als je zonne-energie er voor zou gebruiken, dan is dat denk beter dan een gewone auto hoor. Jammer genoeg zijn die auto's vooral in stedelijk gebied zeer goed. Voor lange afstanden nog niet.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Draakje [zoekt Drakelien] op 17 februari 2007, 13:20:19 ---Het verhaal klinkt idd mooi. En ik denk ook dat de 'air car' een goed begin is van een nieuwe auto, maar daar bepaald idd de energiebron hoe schoon het wordt. Maar als je zonne-energie er voor zou gebruiken, dan is dat denk beter dan een gewone auto hoor.
--- Einde van citaat ---

Zolang het aanbod aan milieuvriendelijke en duurzame energie nog zo klein is, is het veel nuttiger (zowel vanuit praktisch oogpunt als vanuit milieuoogpunt (rendabiliteit)) om deze energie 'zo rechtstreeks mogelijk' te gebruiken en aan de andere kant gewoon gebruik te maken van zuinige auto's op fossiele brandstoffen.

--- Citaat van: Draakje [zoekt Drakelien] op 17 februari 2007, 13:20:19 ---Jammer genoeg zijn die auto's vooral in stedelijk gebied zeer goed. Voor lange afstanden nog niet.

--- Einde van citaat ---

De grote meerderheid van de auto's leggen slechts uitzonderlijk afstanden af van meer dan 200 km per dag. Als al deze verplaatsingen al minder milieuonvriendelijk zouden gebeuren dan zou dat al een ontzettend grote stap in de goede richting zijn.

Los van alle goed technologieën is het natuurlijk een een mentaliteitskwestie.  Als alle verplaatsingen van minder dan 10 km door gezonden mensen (die weinig te vervoeren hebben) al te voet, met de fiets of met het o.v. zouden gebeuren zou er ook al een aanzienlijk deel van het probleem opgelost zijn.

('k Heb zo'n collega die elke dag van thuis in de auto stapt om de 10 km naar het werk te rijden, daar de hele dag op een stoel zit en 's avonds weer terugrijdt en verder absoluut geen lichaamsbeweging neemt.  Het verbaast me dan ook niet dat hij in het afgelopen 9 maanden al 4 keer ziek is geweest.)

Draek:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 februari 2007, 13:39:10 ---
--- Citaat van: Draakje [zoekt Drakelien] op 17 februari 2007, 13:20:19 ---Het verhaal klinkt idd mooi. En ik denk ook dat de 'air car' een goed begin is van een nieuwe auto, maar daar bepaald idd de energiebron hoe schoon het wordt. Maar als je zonne-energie er voor zou gebruiken, dan is dat denk beter dan een gewone auto hoor.
--- Einde van citaat ---

Zolang het aanbod aan milieuvriendelijke en duurzame energie nog zo klein is, is het veel nuttiger (zowel vanuit praktisch oogpunt als vanuit milieuoogpunt (rendabiliteit)) om deze energie 'zo rechtstreeks mogelijk' te gebruiken en aan de andere kant gewoon gebruik te maken van zuinige auto's op fossiele brandstoffen.
--- Einde van citaat ---

Ik denk persoonlijk dat zo een auto wel beter is dan eentje op fossiele brandstof. Overigens gaan ze geloof ook hybride autos ervan maken. Jammer dat ze er nog niet zijn.

Ik heb geen auto, maar dit jaar wel van plan om toch eindelijk eens een rijbewijs te halen. Weet niet of ik een auto ga kopen.. misschien wel, omdat ik soms echt een auto nodig heb :-[ ( het is soms lastig om acties op te zetten als je geen auto hebt.. )

--- Citaat ---De grote meerderheid van de auto's leggen slechts uitzonderlijk afstanden af van meer dan 200 km per dag. Als al deze verplaatsingen al minder milieuonvriendelijk zouden gebeuren dan zou dat al een ontzettend grote stap in de goede richting zijn.
--- Einde van citaat ---
Dat zeker. Het zou mooi zijn als hier milieuvriendelijkere auto's meer aanwezig zijn. Vind ook dat auto's op plantaardige olien moeten kunnen. Nu 'mag' dat niet, omdat men dan geen accijnzen betaald.. en dan krijgt de overheid niets binnen. Als ik een auto zou hebben, dan zou ik gewoon lekker op plantaardige olie rijden. Dan maar een boete zo af en toe... of ik ga een regeling treffen dat ik gewoon accijnzen afdraag zoveel als dat je anders normaal betaald.

--- Citaat ---Los van alle goed technologieën is het natuurlijk een een mentaliteitskwestie.  Als alle verplaatsingen van minder dan 10 km door gezonden mensen (die weinig te vervoeren hebben) al te voet, met de fiets of met het o.v. zouden gebeuren zou er ook al een aanzienlijk deel van het probleem opgelost zijn.
--- Einde van citaat ---

Dat ook. We kunnen als land ons energieverbruik enorm verkleinen. Laatst las ik zelfs nog over dat als we de lantaarnpalen efficienter maken e.d., dat je dan al enorme procenten kan besparen. Dus nadenken over even het licht uit te doen e.d. als je een kamer verlaat e.d. kan veel opleveren als je dat van miljoenen mensen bij elkaar optelt.

Er was ook toen eens een wedstrijd voor scholieren waar ze de uitstoot op hun school met simpele ingrepen moesten verminderen. Ik geloof dat 1 groep tot 90% had verminderd. Zegt toch wat over ons gedrag.... het bespaard vaak gewoon ook nog geld. Dus raar dat men dan niet eens beter oplet he?

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Draakje [zoekt Drakelien] op 17 februari 2007, 14:30:48 ---Ik denk persoonlijk dat zo een auto wel beter is dan eentje op fossiele brandstof. Overigens gaan ze geloof ook hybride autos ervan maken. Jammer dat ze er nog niet zijn.

--- Einde van citaat ---

Nee hoor, zoals ik zei (en dat is geen mening, dat is een feit), vanuit milieu-oogpunt is dat enkel beter als er een aanbod is van milieuvriendelijke energie die niet rendabeler rechtstreeks benut kan worden.  Dat aanbod is er voorlopig niet.

Ook is het meestal vanuit milieu-oogpunt nuttiger om de meerkost van zulke wagen (die nog aanzienlijk is) te investeren is b.v. betere isolatie van de woonplaats en toch verder gebruik te maken van een (zuinige) auto op fossiele brandstof.
(Voor LPG-kiezen is natuurlijk wel goed en doenbaar.)

--- Citaat ---Vind ook dat auto's op plantaardige olien moeten kunnen.
--- Einde van citaat ---

Auto's op 'plantaardige (of dierlijke) afvalolie' (b.v. oude frituur-olie) is zeker positief.  Bij auto's op olie van speciaal daarvoor geteelde planten stel ik me grote vragen.  We beschikken niet over genoeg open ruimte om  grote hoeveelheden van deze brandstof te produceren, of we zouden bereid moeten zijn om weer massaal open ruimte op te offeren (hier of elders, b.v. door een verdere ontbossing van het regenwoud).

In Mexico hebben vele armen problemen met de sterk gestegen prijs van maïs (essentieel voor hun basisvoedsel tortilla's).  Deze prijsstijging is te wijten aan het gebruik van maïs voor de productie van 'biobrandstof'.  Daar stelt zich dus een probleem dat te vergelijken is met het probleem van het gebruikt van soja voor veevoeding.

bambi:
Ligfietsertje was me net voor ... wie denkt dat biodiesel de wereld gaat redden, kan zelfs in bijvoorbeeld de volkskrant zijn ongelijk vinden

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie