Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Lynnova-Geerhartje:
Hans Dorrestein is een vogelaar geworden, zo bleek uit een uitermate leuk filmpje dat Nova afgelopen donderdagavond uitzond. Dorrestein was lyrisch over de grijze gors en de griel en debiteerde zeer geïnspireerd het ene gevleugelde woord na het andere, betreffende de vogels. Geen drank meer, geen katers meer, maar vroeg uit de veren om vogels te spotten, daarin vond hij het ware geluk.
Het is waar, onze gevederde vrienden wekken soms euforische gevoelens op. Zondagmiddag wandelden Lynnova en ik door Rhenen. Nadat we al twee ooievaars gezien hadden en even later twee staartmezen in een bosje aan de rand van een woonwijk (we konden ze van heel dichtbij observeren), werden we in vervoering gebracht door een veelheid van kwinkelerende vogeltjes toen we, teruglopend naar het centrum van het stadje, over een pad liepen waarvan aan weerzijden bomen en bosschages stonden. Eerst hoorden en zagen we koolmezen, toen ook pimpelmezen, een roodborstje een een klein oranje blauwvogeltje dat zich als een specht tegen de stam van een boom bewoog. Lynnova zag hem het eerst. "Een boomkruiper!" zei ik. "Of -klever, dat weet ik niet zeker." Lynnova dacht boomklever en zij had gelijk. Maar hoe mooi, zoon oranje blauw vogeltje! En het bleef er niet bij een - weldra zagen we er meer; er zaten er zeker een stuk of drie, vier. We hoorden een tikkend geluid en zagen een winterkoninkje uit een heg te voorschijn komen. Twee verliefde pimpelmezen zaten elkaar achterna en scheerden over ons hoofd. Een boomklever, opgeschrikt door die pimpelmezen, vloog ook rakelings langs ons op. Ik denk dat we wel tien minuten te midden van al die grappige vogeltjes gestaan hebben, vooral in ons sas met het boomklevertje dat we pas een keer eerder gezien hadden.
Even verderop, hoog in een boom zat ook nog een lijster heel mooi te zingen. Wat voor lijster konden we helaas niet goed zien vanwege het tegenlicht.
Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren? Ornithologen of vogeltellers? Laten we met zijn allen lekker vogelen in deze draad!
Lynnova-Geerhartje:
Vandaag, zo tegen de klok van zes uur, toen ik op kantoor naar de keuken liep om mijn gazpacho uit te schenken in een kom, hoorde ik vogelgetjilp dat ik niet meteen kon thuisbrengen, maar dat niettemin bij mij een vermoeden teweeg bracht van puttertjes. Ik keek door het raam naar buiten en zag inderdaad puttertjes neerstrijken in een kale struik die in de tuin van ons kantoor staat. Niet twee of drie, maar wel tien of meer. Geweldig gezicht en gehoor. Voor mensen die nog nooit een puttertje gezien hebben - en die missen wat, want een mooier zangvogeltje vliegt er naar mijn mening in ons landje niet rond - voor die mensen de onderstaande link:
http://www.vogelvisie.nl/soort/putter.php
Lovelocker:
Het puttertje is bezig een cultuurvolger te worden: ik zag al eens een groepje ergens langs de grachten. Niet onbelangrijk: rozenbottels daar. Daar lijken ze een voorkeur voor te hebben, ik zie ze hier daar ook altijd.
Dit jaar was het een magere winter voor wat betreft vogels. Ik woon langs een trekroute: bij strengere winters krijg ik wel meer bijzondere vogeltjes, zoals vorig jaar barmsijzen en ik heb 1x een Europese kanarie gehad en 1x een appelvink. Die staan mij nog goed bij.
Ik zag tot nog toe elk jaar wel koperwieken in het Heemskerkse. Dit jaar: niente. Het was ook in Noord-Europa zacht.
Lynnova-Geerhartje:
Een appelvink, die is mooi, ken ik helaas alleen van plaatjes.
Vandaag trouwens wederom de puttertjes gezien, same place same time. Ik dacht ik kijk nog fkes en verdomd, daar zaten ze weer.
Tijdens middagpauzewandeling over het landgoed nog twee spelevliegende valken gezien; vast de lente in hun kop.
En reeën gezien ook nog, maar dat vermeld ik hier niet, want dit is de vogeldraad en reeën zijn geen vogels.
(Het vliegend hert is niettegenstaande zijn naam ook geen vogel.)
Sander:
--- Citaat van: Lynnova-Geerhartje op 27 februari 2007, 21:17:17 ---Zijn er hier eigenlijk mensen die vogels bespioneren?
--- Einde van citaat ---
Present! Ben absoluut geen vogelaar ofzo, maar ik vind vogels wel iets fascinerends hebben. Laatst dus ook een boomklever gezien (of eigenlijk, een paar), best kicken.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie