Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Lynnova-Geerhartje:
Vanmiddag met Lynnova gewandeld van Opijnen naar Neerijnen naar Waardenburg. Heen over de Waalbandijk, terug door het "bos".
Gespot, meteen in het begin, in Opijnen, vlak voordat we via het Zandpad de Waalbandijk opklommen, vinkjes, pimpelmezen, koolmezen en - een groenling! Mijn eerste dit jaar, en voor Lynnova al helemaal een novum. Was heel cool want hij zat op een tak in een boom met roze bloesem heel pontificaal groenling te zijn. Een kleine groene epifanie. (Das dr over maar goed.)
In het bos hoorde ik het geluid van de boomklever; niet lang daarna wist Lynnova hem te spotten. We zagen hem zelfs in een holletje kruipen. (Misschien woonruimte gehuurd van een specht.)
Even verderop zeer welluidend gekweel. Wij speurden de boomtoppen af naar de veroorzaker ervan, totdat Lynnova tot de ontdekking kwam dat het vogeltje, een roodborstje, zoon beetje vlak voor onze snoet op een lage tak zat. Dat die roodborstjes zo mooi zingen kunnen! Maar ja, een lijsterachtige hè. En lijsters kunnen behalve goed schijten ook mooi zingen.
Geerhartje (come on Lovelocker, please stop saying Gerhartje - I am not a German) woont overigens op een geheim landgoed, ergens in een geheime streek van een geheim land.
Lynnova-Geerhartje:
Zaterdagochtend voor ik naar mijn werk ging wijl lepelend mijn muesli naar binnen keek ik met de kat aan mijn voeten gezeten door het raam van de tuindeur naar buiten waar ik in de Esdoorn een winterkoninkje zag, dat met vleugeltjes gespreid en borstje parmantig vooruit een prachtige aria zat weg te geven. Hulde aan het winterkoninkje!
Lynnova-Geerhartje:
Tijdens lunchpauzewandeling met collega G. naar een grappig vogeltje gekeken dat steil tegen een blinde muur van een huis opklom. Net een ratje, echt cool. Toen ie wegvloog, zag ik zijn gekromde, ietwat lange snavel: mijn eerste boomkruiper kortom!
Lynnova-Geerhartje:
Ik wandelde via het landgoed terug naar kantoor. Bij de grote vijver aangekomen hoorde ik het kenmerkende geluid van een meerkoet. Maar vreemd genoeg klonk er nu bijna een melodietje in door, alsof de meerkoet op zijn manier een imitatie gaf van de vogeltjesdans. Nou, ik zat er niet ver naast, en de meerkoet ook niet, want die zat er bovenop (op een andere meerkoet). Die waren me daar potjandummele op klaarlichte dag zomaar open en bloot aan het seksen zeg! En snel dat dat ging! Erop duiken, even klapperen met de vleugeltjes en klaar is Kees. Misschien was het de meerkoetwoerd zijn eerste keer, dat kan natuurlijk ook.
Afijn, ik loop gniffelend verder, hoor ik ineens een prachtig heldere tingel. Ik kijk om en zie dan iets dat aan mijn mond een langgerekt ooh!! ontlokte, of hoe zeg je dat (ik bedoel de uitdrukking; hoe je ooh!! zegt dat weet ik best, nl zo: ooh!!). Anyway, wat ik zag was van een ontroerende schoonheid, een vliegend godsbewijs. Een korte helblauwe, felblauwe vogel die over het water scheerde in een rechte lijn, een ijsvogel! Zijn vleugels vingen het zonlicht en kaatsten het terug.
Ik was hem even kwijt en zag hem toen in de waterkant. Vermoedelijk (hopelijk) bouwt ie er een nest en ga ik hem veel vaker zien.
Lynnova-Geerhartje:
Alweer een primeur in mijn vogelaarsbestaan:
Een ruigpootbuizerd. Te herkennen aan zijn geheel bevederde poten. Gespot in een weiland langs de A15.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie