Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Vogelaarsdraad

<< < (49/104) > >>

Lovelocker:
Vroeger werd steevast Petersons aangeraden, net als Heukels bij flora en de Dikke van Dale als woordenboek. Ik weet niet of er een nieuwe Petersons is?..... vast wel.
De cijfers kloppen op den duur van geen kant, maar ik schat dat meer dan 95 % van de vogels althans genoemd wordt in oude en nieuwe uitgaven gelijk.
Dan staat er i.p.v. "enkele broedgevallen" nu "dwaalgast" bijv. Ik vraag mij af of de halsbandparkiet in nieuwe vogelgidsjes staat? Beestje lijkt zich nu toch op heel veel plekken te handhaven.
Ik kwam ze behalve op diverse plekken in Amsterdam en Amstelveen tegen in Hoorn en Muiden.

Call 'em Boer:

--- Citaat van: Valse Profeet op 10 juli 2008, 21:47:33 ---Tijdens wandeling in de regen een groene specht die met een boog om mij heen vloog.

--- Einde van citaat ---

Vanavond zelfde wandeling gemaakt en (zelfde?) groene specht gezien. Op een ongeveer n kilometer afstand van waar ik m gisteravond zag

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Lovelocker op 11 juli 2008, 21:51:59 ---Vroeger werd steevast Petersons aangeraden, net als Heukels bij flora en de Dikke van Dale als woordenboek. Ik weet niet of er een nieuwe Petersons is?..... vast wel.
De cijfers kloppen op den duur van geen kant, maar ik schat dat meer dan 95 % van de vogels althans genoemd wordt in oude en nieuwe uitgaven gelijk.
Dan staat er i.p.v. "enkele broedgevallen" nu "dwaalgast" bijv. Ik vraag mij af of de halsbandparkiet in nieuwe vogelgidsjes staat? Beestje lijkt zich nu toch op heel veel plekken te handhaven.
Ik kwam ze behalve op diverse plekken in Amsterdam en Amstelveen tegen in Hoorn en Muiden.

--- Einde van citaat ---

De Peetersons vormt samen met 'De Lars Jonsson' en de ANWB-vogelgids, 'de grote drie'.  Bijna alle vogelkijkers in België en Nederland zweren bij één van deze drie boeken.

En inderdaad, hoe goed die boeken ook zijn, ze zijn nooit helemaal foutloos en ze lopen altijd achter de feiten aan.  Dat betekent overigens niet dat ze niet om de zoveel jaren worden aangepast, maar de werkelijkheid loopt toch altijd wat voor.

Wat de halsbandparkiet betreft, die staat in ieder geval al wel vermeld in de laatste versie van de 'Lars Jonsson'.
De Grote Alexanderparkiet (soort grote versie van de halsbandparkiet) en de Monniksparkiet die eveneens vrije populaties hebben in Nederland wordt echter nog niet vermeld in de 'Lars Jonsson'.

Christiaan:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 12 juli 2008, 00:40:18 ---maar de werkelijkheid loopt toch altijd wat voor.

--- Einde van citaat ---
Interessante manier van bekijken :P

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Christiaan op 12 juli 2008, 16:19:58 ---
--- Citaat van: Ligfietsertje op 12 juli 2008, 00:40:18 ---maar de werkelijkheid loopt toch altijd wat voor.

--- Einde van citaat ---
Interessante manier van bekijken :P

--- Einde van citaat ---

Ik heb de werkelijkheid er ook al diverse keren op aangesproken en vriendelijk verzocht zich beter aan 'de boekjes' te houden.  Maar zij is te koppig en west hier geen rekening met te houden.  ;D

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie