Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Lovelocker:
Je hebt het goudhaantje en het vuurgoudhaantje. Het vuurgoudhaantje heeft een witte streep boven zijn oog. Ik moest het even opzoeken, welke een witte streep ook alweer had en zie meteen dat het goudhaantje als de kleinste geldt. Tevens het kleinste vogeltje van Europa.
Ik zie hem hier ook wel eens incidenteel, maar wel elk jaar zo'n beetje, in de winter.
Lovelocker:
Momenteel heb ik een ook( ;)) voor vogelaars jaloersmakend tuintje. De kou en het voer en omdat er altijd wat te scharrelen is in mijn niet-nette tuintje, plus de locatie niet ver van het duinreservaat brengt de een na de andere fladderaar. De mezen overheersen. Ik heb 5 soorten geteld :) Nog niets.....zeldzaams. Kan nog komen...
Call 'em Boer:
Misschien dat ik vanochtend weerom een goudhaantje gezien heb tijdens wandeling van anderhalf uur om het dorp heen. Een klein vogeltje schoot een heg in. Of een winterkoninkje of een goudhaantje. Zo heel zeldzaam zijn ze inderdaad niet, wel schuw. In deze periode wordt de populatie aangevuld met wintergasten uit Scandinavië. Maar voor mij was het toch een van de hoogtepunten van dit jaar hoor oog in oog met een vrolijk fladderend goudhaantje dat druk in de weer was met eten verzamelen op soms minder dan een meter afstand van mij.
Vorig jaar zag ik voor het eerst een zilverreiger in Nederland met kerst. Gister zag ik verdomd een hele kolonie zilverreigers vanuit de trein, ergens in een put tussen Leerdam en Arkel. Kolonie… maar toch minstens een stuk of vijftien.
Vanochtend ook weer twee grote bonte spechten gezien. De groene specht, die toch op de rode lijst staat, zie ik ook regelmatig. In Vogels van de Vogelbescherming stond ook dat de groene specht steeds meer gespot wordt in het Rivierengebied.
Gisteravond toen ik met de auto van station terugreed naar huis zag ik een meerkoet op de weg zitten. Bij Rotonde gedraaid en auto in de berm geparkeerd. Vogel bleef stilletjes zitten. Maar toen ik uitstapte herkreeg ie zijn levensdrift en spurte de weg over naar de bevroren plas.
Eva:
Met de kou komen er opeens 'nieuwe' vogels in tuin. Vanochtend moesten de mussen het opnemen tegen een hongerige, en dus behoorlijk agressieve vink. De mussen wonnen, maar dat kwam ook omdat de vink wegvluchtte voor het vuurwerkspervuur.
Het schijnt dat je in deze vrieskou de vogels naast voer ook van water moet voorzien, afgedekt met gaas omdat ze er anders in gaan badderen. Dus ik zoeken naar gaas oid, maar ik kan niks vinden. Nou ja, dan maar zonder. Moeten ze maar niet zo stom zijn...
Gisteren hoorde ik de roep van boomkruipers. Afgelopen lente hoorde ik ze vaak zingen in de bomen in mijn straat, maar ik dacht dat ze al maanden weg waren. Opeens zag ik er twee om een beuk krioelen, op zoek naar een paar overgebleven verkleumde insecten.
Monique:
Vanmiddag lekker gewandeld in een rustig lauwersmeergebied. Het was een mooie route, en veel vogels gezien, ondanks dat we een hond bij ons hadden. Hoogtepunten:goudhaantje en ijsvogel. Deze laatste heeft het ondanks zijn naam erg moeilijk met dit soort kou, het ging juist weer wat beter omdat we niet meer zulke strenge vorstperiodes hadden :-\
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie