Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Lynnova-Geerhartje:
Behalve hippe vogels met strakke T-shirts aan waarop mijn edele voornaam prijkte – Gerard blijkt in Firenze een voornaam modehuis te zijn – hebben Lynnova en ik in de stad en met name aan de Arno veel zilverreigers gespot, troepen van kleine beige vogeltjes met gele staartbasis waarvan wij ondanks geraadpleegde jongeman met vogelboek op het vliegveld de naam nog niet achterhaald hebben en, o wonderschone schepping Gods, de ijsvogel met in zijn gezelschap nog een ijsvogel, zodat we gerust van twee ijsvogels kunnen spreken. Het leuke was dat we die ijsvogels bijna elke ochtend waarnamen; leunend over de reling van de brug keken we dan naar de twee houten paaltjes die uit het ondiepe water omhoogstaken, in afwachting van de ijsvogels to come. We hebben ze zien vliegen, laag scherend over het wateroppervlak, zien peinzen op hun paaltjes, en - en dat was werkelijk subliem - zien jagen. Zo’n prachtig metalliek blauw vogeltje dat, zoals we dat van de kolibrie kennen, fluks klapperend met zijn metalliek blauwe vleugels een halve meter boven het wateroppervlak hangt en dan, floep, achter de grote snavel aan het water induikt om met een visje in de bek weer boven te komen, het is een grandioos schouwspel dat zo voor een godsbewijs zou kunnen doorgaan, ware het niet dat de nabestaanden van het visje daarover een heel andere mening toegedaan zijn.
Ligfietsertje:
Gisteren ergens ten Oosten van Apeldoorn gaan wandellen ('k weet al niet meer waar juist, 'k ben gewoon in en uit de wegen gestapt :-[ ).
Niet echt veel bijzonders gezien, maar 't was toch wel leuk:
buizerds
blauwe reigers
witgatje
kluut
scholeksters
futen
aalscholvers (tientallen)
veel kieviten
krakeenden
tafeleenden
kuifeendjes (vele tientallen (honderden))
smientjes (vele tientallen (honderden))
wilde eenden
bergeend (één eenzaam exemplaar)
pijlstaarten
brandganzen
nijlganzen
kolganzen
grauwe ganzen
kleine zwaan
Aiko:
Ik zag gisteren weer ooievaars. Je struikelt over die beesten hier. Hoezo schaars / zeldzaam...?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Aikeau op 22 oktober 2007, 20:45:54 ---Ik zag gisteren weer ooievaars. Je struikelt over die beesten hier. Hoezo schaars / zeldzaam...?
--- Einde van citaat ---
Hoewel 'de natuur' er over het algemeen nog op achteruit gaat (zeker op wereldschaal, maar mijn inziens ook in Nederland en België) gaat het met bepaalden soorten gelukkig weer de goede richting uit. Dat gaat o.a. op voor vele van 'onze' grotere vogelsoorten. (Vele roofvogelsoorten, ooievaars, ...)
Lynnova-Geerhartje:
Vandaag vier buizerds en natuurlijk een vermetele kraai die als een kamikazepiloot op ze afduikt. Leuk hoor :)
En een Groene Specht, de eerste dit jaar. (Voor de collega die mij tijdens de middagpauze vergezelde zijn eerste ooit.)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie