Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Vogelaarsdraad
Monique:
Ik ben druk aan het sparen voor een verrekijker. Ik kan vogels globaal wel indelen, ik zie bijv. dat het een eend is, maar de tekening is door mijn kijker niet te herkennen. Iemand nog een tip voor een goede verrekijker?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Modub op 23 oktober 2007, 19:52:42 ---Ik ben druk aan het sparen voor een verrekijker. Ik kan vogels globaal wel indelen, ik zie bijv. dat het een eend is, maar de tekening is door mijn kijker niet te herkennen. Iemand nog een tip voor een goede verrekijker?
--- Einde van citaat ---
Welk budget heb je, hoe vaak en in welke omstandigheden wil je de kijker gebruiken, hoe veel belang hecht je aan gewicht, waterdichtheid, garantie, lichtgevoeligheid, vergrotingsfactor, ...?
Zonder een antwoord op die vragen is het erg moeilijk een kijker aan te raden. Er zijn immers 'redelijke' kijkers voor 100 euro die uitstekend voldoen voor iemand die in redelijk weer- en lichtomstandigheden af en toe eens wat vogels beter willen bekijken. Een 'degelijke' kijker voor iemand die vaker wil vogels kijken heb je echte niet voor minder dan 250-300 euro.
Vanaf 600 euro heb je een kijker die de topkijkers benaderd, maar voor een echte topkijker betaal je meer dan 1000 euro. (Maar dat zijn dan ook wel kijkers met zeker 20 jaar garantie, perfect waterdicht, gasgevuld, schokbestendig, heel lichtgevoelig, met nauwelijks vervorming in de beeldrand, kleurecht, ...
Ik kan je aanraden o.a. het volgende eens te lezen:
http://natuur-forum.be/ - boeken, veldmateriaal en fotografie (onderaan) - pagina 4- de budget biker
en pagina 1 - bynolyt term
en pagina 1 - verrekijker (gaat vooral over de duurdere kijkers)
Verder is er op diverse pagina's op het www een massa informatie te vinden over waar je op moet letten bij de aankoop van een verrekijker.
Monique:
Dank voor de tips. Ik heb 'm nodig voor een 2-jarige natuurgidsencursus die ik ben gestart. Ik heb een natuurgebied geadopteerd, wat ik voor een jaar lang wekelijks moet observeren en m'n waarnemingen moet noteren. Ik dacht ergens tussen de 200 en 500 euro uit te geven. In de winkel ben ik op zich al wel uitgebreid voorgelicht, maar ben ook wel benieuwd naar mensen hun persoonlijke ervaringen, en hoe ze de kijker gebruiken, hoe vaak, in welke omstandigheden en wat heeft ie gekost. Wat vind je persoonlijk minder, en wat juist prettig?
Ligfietsertje:
Ik heb zelf op dit ogenblik een kijker van een euro of 80 die absoluut niet voldoet.
Ik denk er over om een bynolyt term te kopen maar ik houd ook mijn ogen open voor de zeldzame tweedehandskoopjes. Het wordt in ieder geval een 10x40 of nog liever 10x42. (Minder dan 40 is niet lichtgevoelig genoeg. Meer dan 50 zijn meestal te zware (of onbetaalbare) kijkers.)
Het is in ieder geval erg belangrijk om naar een handelaar te gaan waar ze ook toelaten dat je de kijkers mag testen. En dan bedoel ik niet enkel binnen, maar ook 'in het veld'. Niet alle handelaars laten dat toe, maar het is zo belangrijk dat je beter wat verder kan rijden (en meer betalen) om dat wel te mogen. Een kijker moet immers 'goed zitten', wat voor de ene een topkijker is kan voor de ander toch niet 'werken'.
'k Heb wel de indruk dat de opleiding voor natuurgids in Nederland zwaarder is dan in Belgiƫ.
Welk natuurgebied heb je geadopteerd?
Naast een kijker is een goed vogelboek ook extreem belangrijk. Zelf ben ik erg tevreden over het boek van Lars Jonsson - Vogels van Europa (Tirion) maar er zijn nog wel wat andere uitstekende vogelboeken. (O.a. op de website die ik daarnet staat er nog wel wat informatie.)
Aanvulling:
En nog een eis voor mijn nieuwe kijker is dat hij op minder dan 3 meter (liefst 2 meter) scherp te stellen is. Ik wil hem immers ook kunnen gebruiken voor het kijken naar vlinders en andere insecten.
Monique:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 23 oktober 2007, 20:46:17 ---Ik denk er over om een bynolyt term te kopen maar ik houd ook mijn ogen open voor de zeldzame tweedehandskoopjes. Het wordt in ieder geval een 10x40 of nog liever 10x42. (Minder dan 40 is niet lichtgevoelig genoeg. Meer dan 50 zijn meestal te zware (of onbetaalbare) kijkers.)
--- Einde van citaat ---
Mij was geadviseerd voor 7 of 8 x 40, omdat het bij 10x wel eens onrustig beeld kon worden.
--- Citaat ---Het is in ieder geval erg belangrijk om naar een handelaar te gaan waar ze ook toelaten dat je de kijkers mag testen. En dan bedoel ik niet enkel binnen, maar ook 'in het veld'.
--- Einde van citaat ---
Ja ik ben nu alleen voor info gegaan, maar hij zei al dat als ik werkelijk wil gaan kopen, we met een aantal kijkers naar buiten gaan en die allemaal uitgebreid gaan proberen. De meneer was zelf ook een vogeltjesman :)
--- Citaat ---'k Heb wel de indruk dat de opleiding voor natuurgids in Nederland zwaarder is dan in Belgiƫ.
Welk natuurgebied heb je geadopteerd?
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet of de opleiding heel zwaar is. Het blijft allemaal op amateur/vrijwilligersgebeid zweven, en dan denk ik (misschien onterecht) dat het allemaal niet zo 'echt' is, als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn natuurgebied(je) is niet bekend of groot, het moest iets in de buurt van je huis zijn, wat makkelijk te bereiken was zodat de drempel niet zo groot is om er heen te gaan. Begin vorig jaar is er achter mijn huis een nieuw natuurgebied 'gemaakt', wat dus volop in ontwikkeling is. Het zijn de Twijzeler Mieden, en volg dus met name een stuk langs een grote plas. Ik ben van plan mijn bevindingen op mijn website vast te leggen.
--- Citaat ---Naast een kijker is een goed vogelboek ook extreem belangrijk. Zelf ben ik erg tevreden over het boek van Lars Jonsson - Vogels van Europa (Tirion) maar er zijn nog wel wat andere uitstekende vogelboeken. (O.a. op de website die ik daarnet staat er nog wel wat informatie.)
--- Einde van citaat ---
Ja de ANWB vogelgids is geloof ik van hem, oh nee van Petterson ofzo geloof ik. In ieder geval werd die als een van de besten getipt op de cursus. Die wil ik ook wel aan gaan schaffen, want het vogelboekje wat ik nu heb is wel wat beperkt.
--- Citaat ---Aanvulling:
En nog een eis voor mijn nieuwe kijker is dat hij op minder dan 3 meter (liefst 2 meter) scherp te stellen is. Ik wil hem immers ook kunnen gebruiken voor het kijken naar vlinders en andere insecten.
--- Einde van citaat ---
Dat is een goede tip. Ken je trouwens ook www.soortenbank.nl? Vind ik een hele mooie site.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie