Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jij, milieubewust?
Ligfietsertje:
Een 'rijker' leven voor zij die te weinig hebben hangt - zeker gezien de beperkingen van deze planeet - onlosmakelijk samen met een soberdere levensstijl van de rijken. Zich 'baden in luxe' (waarbij men natuurlijk zwaar kan discussiƫren over wat dat concreet inhoudt) is mijn inziens moreel nooit te verantwoorden.
Arthur:
Ah, ik vroeg mij al af waar Robin Hood zich begaf... SP, anyone?
Ik werk keihard voor mijn luxe en ik draag hetzelfde percentage belasting af als iedereen. Daarnaast doe ik ieder jaar gulle schenkingen aan goede doelen middels het Goede Doelen-boek op basis van behaalde resultaten en deze doelen wisselen tevens zodat iedereen daar van kan profiteren. Het is wellicht leuk om je te focussen op mensen die het meer dan goed hebben maar kijk dan ook verder. Wat is jouw aandeel in je situatie en wat kun JIJ doen om iets in JOUW leven te veranderen.
Wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben ook niet rijk geboren. In plaats van stil te staan bij iemand die een bepaalde weg bewandeld kun je je beter afvragen welke weg je zelf zou m,oeten bewandelen.
De 'rijken' zijn niet verantwoordelijk voor de 'armen'.
Lovelocker:
Voor het overgrote deel van de mensen is het geen keuze. In het westen deels. Intelligentie is bijvoorbeeld grotendeels een gegeven.
Ik heb de sterke indruk dat de meeste mensen zich allerlei dingen aan laten praten. Las eens een onderzoek dat een beetje meer geld, gelukkiger maakt, maar nog meer en nog meer: dan maakt het niet zo heel veel meer uit. Het kan een gewoonte worden.
Net als bij drugs, zal het te maken hebben met een soort van gewenning aan spullen en reizen en de commercie werkt nu eenmaal zo dat van alle kanten wordt gedaan alsof je niet ergens buiten kunt. Dan kun je zeggen: "moet iedereen zelf weten". Zo ongeveer een feit is wel dat het klimaat opwarmt door overconsumptie en overbevolking. Het is voor mensen als mij die zien hoe het ecosysteem bedreigd wordt, wel zuur: er zelf in geringe mate verantwoordelijk voor zijn en wel zien dat anderen er daadwerkelijk er niets voor zullen laten.
Zowel voor de mensen waarvoor er geen keuze is voor arm of rijk, als voor alles wat leeft, is een beetje inhouden niet verkeerd. Dan heb ik het niet over een Picasso aan de muur.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 22:21:52 ---De 'rijken' zijn niet verantwoordelijk voor de 'armen'.
--- Einde van citaat ---
Het vraagt niet zo veel kennis van de economie, wereldpolitiek, ... om te weten dat erg veel rijkdom 'op de kap van de armen' is vergaard en dat er genoeg armen zijn die in armoede gehouden worden. Veel rijken zijn dus wel degelijk 'verantwoordelijk' voor de armen, ze zijn zelf schuldig aan de armoede. Het zou 'leuker' zijn om een ander verhaal te kunnen vertellen, om de illusie hoog te houden dat iedereen in deze wereld op het welvaartsniveau (ik zeg bewust niet welzijnsniveau) van 'de rijken' zou kunnen leven, maar dat is een illusie. Er is genoeg vermoedelijk genoeg voor iedereen om een redelijk leven te leiden, er is echter niet genoeg als mensen veel meer dan hun aandeel besteden. Leven in rijkdom (dan heb ik het dus niet over het rijk zijn zelf, wel over een levensstijl) staat gelijk met het meer dan het eigen aandeel besteden.
Je hoeft er trouwens niet aan te twijfelen dat er nog veel mensen zijn die minstens zo hard werken als jou, niet voor hun luxe maar voor de jouwe.
Arthur:
Meer geld wordt ook een gewoonte. Maar ik weet waar ik vandaan kom en dat, wat er ook gebeurd, ik het altijd alleen moet kunnen redden met niets meer dan mijn ogen, oren, mond, handen en voeten. En dan is een duur horloge, schoeisel, kapper, schilderij, antiek enkel vergankelijk.
Dus wees gerust: geen kinderen van onze kant. En het milieu is ruim vertegenwoordigd in ons leven.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie