Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jij, milieubewust?
Carmen San Diego:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 12:07:15 ---Bamboeparket, práchtig! Ik heb er ook even naar gekeken maar (helaas) past het niet bij onze rentenierswoning. Maar is je automatische compensatie gericht op jou, het milieu of...?
Ik vind dat je mag doen voor jezelf wat je goeddunkt zolang het anderen niet belemmerd of benadeelt. Of mensen zich slecht voelen bij mijn manier van leven is het stilstaan terwijl ik doorloop en daar schiet niemand iets mee op, ik verander niets in iemands leven, dat doen zij zelf. Doorlopen dus.
--- Einde van citaat ---
Maar jouw manier van leven en consumeren benadeelt anderen wél. Alles wat je koopt kost grondstoffen, bijvoorbeeld. De grondstoffen die jij gebruikt, kan iemand anders niet meer gebruiken. De grondstoffen die jij gebruikt zijn waarschijnlijk ook lang niet allemaal netjes verkregen. De producten die je koopt (electronica) zijn vast niet allemaal op milieu- en mensvriendelijke wijze geproduceerd. Dus daarmee schaad je mens, dier en milieu.
Of iets anders: iedere keer dat je iets van katoen koopt, draag je bij aan de opdroging van het oeralmeer of zorg je ervoor dat iemand in Australie korter kan douchen of z'n planten geen water kan geven.
Iedere keuze die we maken heeft invloed op anderen.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:17:14 ---Maar dat is dezelfde discussie als die van de vegetariër die toch kaas met dierlijk stremsel koopt en lederen producten gebruikt. Ik heb ieder jaar een andere telefoon waar ik, als ik dat wil, grof voor bijbetaal, kijk Full HD op mijn breedbeeldtelevisie met Blu Ray en HDD-satellietontvanger, koop om de drie jaar ongeveer een nieuwe notebook, gebruik het vliegtuig om in januari op Bali te geraken en nee, dan zit ik niet in een tent of rieten hut. Maar spaar het mileu door steeds de nieuwste milieuvriendelijke technieken mee te nemen in de aanschaf van onze nieuwe auto's die we toch echt nodig hebben, gebruiken enkel dier- en milieuvriendelijke producten onder de douche, in de vaatwasser en wasmachine en wellicht komen er op het dak van de nieuwe dubbele garage zonnepanelen mits dat ook werkelijk iets bijdraagt.
--- Einde van citaat ---
Eindconclusie: Je levensstijl heeft een zware impact op mens en milieu, en dus kan moeilijk beweren dat het milieu ruim vertegenwoordig is in je leven. De bijdragen die je levert zijn op zich positief, maar zijn met zo'n levensstijl slechts een druppel op een hete plaat.
Ik verbied niemand om zo te leven (al valt er voor zo'n verbod of op zijn minst bepaalde beperkingen wel iets te zeggen) en ik ben zelf ook niet vrij van zonde. Maar ik zal steeds reageren tegen mensen die zichzelf of de rest van de wereld wijsmaken 'dat ze goed bezig zijn', als dat niet het geval is.
http://www.lowtechmagazine.be/2009/09/hoeveel-energie-kost-de-productie-van-digitale-technologie-.html
http://www.lowtechmagazine.be/2007/09/energieverbruik.html
Carmen San Diego:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:29:58 ---
--- Citaat van: Poek op 17 november 2009, 23:26:04 ---
--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:02:55 ---Ik ken je persoonlijke levensstijl niet, maar ik zie wel genoeg mensen om hun heen die hun huis volstouwen met gadgets, breedbeeldtelevisies, om het jaar een andere computer, elke paar maanden een andere telefoon, enkele vliegtuigreizen per jaar
--- Einde van citaat ---
Maar da's goed voor de economie. En hoe beter het met de economie gaat, hoe meer landen geneigd zullen zijn in te stemmen met milieumaatregelen. Nu hoor je tenslotte dat het milieu maar even moet wachten in verband met de crisis...
--- Einde van citaat ---
Ha! Daar had ik nog niet eens over nagedacht in deze discussie maar was wel iets waar ik mij even boos over maakte toen ik het destijds hoorde...
Carmen: Jij moest eens weten hoeveel mensen ik blij maak met mijn 'oude' spullen en daardoor bizar lang meegaan! Je kunt daar zelfs ook uit opmaken dat ik voldoende verwijderingsbijdrage voor betaal terwijl ik daar persoonlijk niet eens gebruik van maak, maar dit terzijde.
--- Einde van citaat ---
Ja, want alle problemen zijn op te lossen met geld. Als de aarde op is, kopen we gewoon een nieuwe.
Wat heeft een kind in Azie aan jouw verwijderingsbijdrage als ie de hele dag met giftige stoffen moet werken om de onderdelen van jouw oude computer te recyclen, om maar wat te noemen?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:02:55 ---Ik ken je persoonlijke levensstijl niet, maar ik zie wel genoeg mensen om hun heen die hun huis volstouwen met gadgets, breedbeeldtelevisies, om het jaar een andere computer, elke paar maanden een andere telefoon, enkele vliegtuigreizen per jaar
--- Einde van citaat ---
Maar da's goed voor de economie. En hoe beter het met de economie gaat, hoe meer landen geneigd zullen zijn in te stemmen met milieumaatregelen. Nu hoor je tenslotte dat het milieu maar even moet wachten in verband met de crisis...
--- Einde van citaat ---
Geldt dat rolt heeft - op wat zeldzame gevallen na - altijd een negatieve impact op het milieu. Het is een illusie om te denken dat een goed draaiende economie uiteindelijk goed is voor het milieu. Men zal inderdaad misschien wat meer investeren in alternatieve energiebronnen, nette manieren om afval af te voeren, minder schadelijke chemische spullen, ... maar de winst die daaruit voorkomt wordt zo goed als altijd negatief gecompenseerd door meergebruik.
Arthur:
--- Citaat van: Carmen San Diego op 17 november 2009, 23:34:41 ---
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:29:58 ---
--- Einde van citaat ---
--- Einde van citaat ---
Ha! Daar had ik nog niet eens over nagedacht in deze discussie maar was wel iets waar ik mij even boos over maakte toen ik het destijds hoorde...
Carmen: Jij moest eens weten hoeveel mensen ik blij maak met mijn 'oude' spullen en daardoor bizar lang meegaan! Je kunt daar zelfs ook uit opmaken dat ik voldoende verwijderingsbijdrage voor betaal terwijl ik daar persoonlijk niet eens gebruik van maak, maar dit terzijde.
--- Einde van citaat ---
Ja, want alle problemen zijn op te lossen met geld. Als de aarde op is, kopen we gewoon een nieuwe.
Wat heeft een kind in Azie aan jouw verwijderingsbijdrage als ie de hele dag met giftige stoffen moet werken om de onderdelen van jouw oude computer te recyclen, om maar wat te noemen?
--- Einde van citaat ---
Carmen, je hebt mij niet begrepen. Ik betaal die bijdrage maar maak er geen gebruik van omdat ik alles weggeef, niet weggooi.
Ligfietsertje: ik ben van mening dat ik goed bezig ben in de wereld waarin ik leef. Al verdedigde ik mij enigszins, ik zal niet alles vertellen dat ik doe vooreen beter mileu en betere omstandigheden voor mensen. Dat gaat veel verder dan mijn gulle schenkingen. Bedankt voor de zeer interssante links!!
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie