Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Jij, milieubewust?

<< < (52/67) > >>

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:29:58 ---Carmen: Jij moest eens weten hoeveel mensen ik blij maak met mijn 'oude' spullen en daardoor bizar lang meegaan! Je kunt daar zelfs ook uit opmaken dat ik voldoende verwijderingsbijdrage voor betaal terwijl ik daar persoonlijk niet eens gebruik van maak, maar dit terzijde.

--- Einde van citaat ---

Prima dat je die spullen weggeeft?  Het zou er nog bij moeten komen dat je bruikbare spullen gewoon zou wegwerpen als je er nieuwe koopt.  Dat wijzigt niets aan de essentie dat je door steeds nieuwe spullen te kopen, je ecologische voetafdruk onacceptabel groot maakt.  Die spullen weggeven als je er nieuwe koopt is een beetje zoals het kopen van aflaten waarmee je jezelf wijsmaakt dat - als je je tweedehandsspullen weggeeft i.p.v ze te verkopen - je goed bezig bent.  Vanuit milieuoogpunt is dat onzin.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:41:57 ---Carmen, je hebt mij niet begrepen. Ik betaal die bijdrage maar maak er geen gebruik van omdat ik alles weggeef, niet weggooi.

--- Einde van citaat ---

LOL, je maakt er wel degelijk gebruik van.  Zo'n 'reclyclagepremie' betaal je zodat de spullen die je gekocht hebt op het einde van hun levensduur milieuvriendelijke kunnen verwerkt worden.  Of tussen die aankoop en het 'levenseinde' van het product nog verschillende andere mensen zitten is daarbij totaal irrelevant. Het is immers de aankoop van het product de verantwoordelijk is voor de productie van het product, dus ook voor het afval dat op het levenseinde ontstaat.

Poek:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:43:04 ---Die spullen weggeven als je er nieuwe koopt is een beetje zoals het kopen van aflaten

--- Einde van citaat ---

Wat is er mis met aflaten? Dat volgt toch gewoon het principe 'de vervuiler betaalt'?

Arthur:
Stimmt. Helemaal mee eens.

Dat is dan ook hetgene dat ik mijzelf oogluikend toesta. In vol besef overigens. Maar mijn laatste notebook is milieutechnisch wel volledig led. Dat kan de zogenaamde zuinige mens die spaarlampen al te duur vindt niet zeggen. Dus ik zou jou met je - ik roep maar iets - stroomvretende desktop ook het nodige kunnen verwijten. En ik zit hier te typen met enkele olielampen (okay, ook voor de sfeer). Jij?

Enfin, zo blijven we volgens mij doorgaan maar één ding is zeker: het bewustzijn is nummer één, de inspiratie is alles. En dat doe je, je inspireert mij zelfs.

Arthur:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:46:15 ---
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:41:57 ---Carmen, je hebt mij niet begrepen. Ik betaal die bijdrage maar maak er geen gebruik van omdat ik alles weggeef, niet weggooi.

--- Einde van citaat ---

LOL, je maakt er wel degelijk gebruik van.  Zo'n 'reclyclagepremie' betaal je zodat de spullen die je gekocht hebt op het einde van hun levensduur milieuvriendelijke kunnen verwerkt worden.  Of tussen die aankoop en het 'levenseinde' van het product nog verschillende andere mensen zitten is daarbij totaal irrelevant. Het is immers de aankoop van het product de verantwoordelijk is voor de productie van het product, dus ook voor het afval dat op het levenseinde ontstaat.

--- Einde van citaat ---

Nee, want dat wat ik weggeef hoeft door de ontvanger niet aangeschaft te worden: ik geef aan de mensen waarvan ik weet dat ze iets goed kunnen gebruiken.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie