Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Jij, milieubewust?

<< < (54/67) > >>

Arthur:

--- Citaat van: Carmen San Diego op 17 november 2009, 23:54:44 ---
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:49:43 ---
--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:46:15 ---
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:41:57 ---Carmen, je hebt mij niet begrepen. Ik betaal die bijdrage maar maak er geen gebruik van omdat ik alles weggeef, niet weggooi.

--- Einde van citaat ---

LOL, je maakt er wel degelijk gebruik van.  Zo'n 'reclyclagepremie' betaal je zodat de spullen die je gekocht hebt op het einde van hun levensduur milieuvriendelijke kunnen verwerkt worden.  Of tussen die aankoop en het 'levenseinde' van het product nog verschillende andere mensen zitten is daarbij totaal irrelevant. Het is immers de aankoop van het product de verantwoordelijk is voor de productie van het product, dus ook voor het afval dat op het levenseinde ontstaat.

--- Einde van citaat ---

Nee, want dat wat ik weggeef hoeft door de ontvanger niet aangeschaft te worden: ik geef aan de mensen waarvan ik weet dat ze iets goed kunnen gebruiken.

--- Einde van citaat ---

Hadden die mensen dat artikel ook gekocht als jij het ze niet had gegeven? Want alleen dan maakt het verschil. Mijn vriend heeft ook pas een telefoon gekregen van iemand, van de meest vervuilende fabrikant die er is helaas. Als hij hem niet had gekregen, had hij gewoon z'n oude telefoon blijven gebruiken, want die deed het nog prima. In de praktijk gaat het meestal zo dat mensen iets krijgen wat ze niet nodig hebben, en dus iets weggooien wat nog niet weggegooid hoefde te worden.

Weggeven is beter dan weggooien ja, maar niet kopen wat je niet nodig hebt is en blijft beter.

Verder ga je totaal niet in op de rest van mijn antwoorden en vragen. Ik krijg het gevoel dat je helemaal niet open staat voor wat er gezegd wordt. Jij hebt in je hoofd dat je goed bezig bent alleen omdat je geld weggeeft wat je toch niet zou missen, zo komt het op mij over.

--- Einde van citaat ---

Als je goed terugleest zul je opmerken dat ik wel degelijk op al je vragen antwoord heb gegeven, enkel heb ik je niet direct aangesproken. Zelfs je opmerking over het weggeven en of dat nodig is heb ik duidelijk aangegeven voor je je opmerking plaatste...

Poek:

--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:52:15 ---Een veel eerlijker systeem zou zijn dat iedereen een maximum hoeveelheid vervuiling mag veroorzaken, m.a.w slechts een beperkte ecologische voetafdruk mag hebben, los van het inkomen.

--- Einde van citaat ---

Maar dat lijkt me voorlopig niet realistisch (los van het feit dat dat negeert dat mensen verschillende behoeften hebben). Van de (op dit moment) realistische systemen lijkt 'de vervuiler betaalt' me toch het beste.

Carmen San Diego:
Nou ja, duidelijk niet blijkbaar, anders zou ik het wel begrepen hebben. Ik ken mezelf toch wel voldoende om te kunnen zeggen dat mijn begrip van de Nederlandse taal goed genoeg is om een helder antwoord te begrijpen.

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:55:54 ---Dat is een sterk punt. Krijg ik wel een allergisch gevoel van: regels opleggen en beperken. Mag dat niet gewoon een religieuze keuze zijn?

--- Einde van citaat ---

Als iemand een betere en rechtvaardigere oplossing heeft dan het opleggen van regels en beperkingen, dan hoor ik het graag.  Maar ik vrees dat strenge regels en beperkingen de enige manier zullen zijn om 'de mensheid' uit de diepe shit te houden waar we ons in aan het werken zijn.  Gezien politiekers in een democratie worden afgestraft voor te strenge regels en beperkingen vermoed ik echter dat die regels en beperkingen er niet zullen komen en dat we (de meesten met hun ogen dicht) tegen de muur zullen lopen en zullen verdringen in die spreekwoordelijk 'shit'.  De kans is groot dat het echter weer de mensen zijn die het minst verantwoordelijk zijn voor de aankomende problemen die er ook de ergste gevolgen van zullen dragen.
Ik heb dus persoonlijk om die reden dan ook lak aan de allergische gevoelens van mensen en zal de dag dat er toch strenge regels komen voor het inperken van gedrag dat zulke negatieve gevolgen heeft voor andere mensen/de toekomstige generaties alleen maar toejuichen.

Arthur:

--- Citaat van: Carmen San Diego op 17 november 2009, 23:58:03 ---Ik vraag me af, Arthur, of jij ooit weleens iets laat vanwege milieu of dieren- en mensenrechten. Gewoon iets wat je eigenlijk wel zou willen, maar wat je toch niet doet ondanks dat je het ontzettend jammer vindt, omdat je vindt dat je het niet kan maken tegenover de rest van de wereld?

--- Einde van citaat ---

Dat mag jij je afvragen maar bevreemd mij enigszins... En aangezien ik ben opgevoed mij niet te verdedigen en vooral anoniem goed te zijn voor mens, dier en milieu omdat het dáár om draait en niet om mij wil ik het hier ook bij laten.

Wellicht is het projectie.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie