Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jij, milieubewust?
Carmen San Diego:
Juist voor kleinere apparaten moeten ze steeds innovatiever gaan werken met bijzondere materialen. Het gaat niet om die laag plastic die al dan niet om je computer zit, maar met name om de metalen die zorgen voor geleiding en die nodig zijn voor het opladen van een batterij bijvoorbeeld.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Carmen San Diego op 21 november 2009, 01:12:35 ---Het gaat niet om die laag plastic die al dan niet om je computer zit, maar met name om de metalen die zorgen voor geleiding en die nodig zijn voor het opladen van een batterij bijvoorbeeld.
--- Einde van citaat ---
En om de tientallen kleine componenten die - om de prijs te drukken - in meer en meer verschillende landen gemaakt worden en dus samen tientallen duizenden kilometer hebben afgelegd voor ze samen een telefoon, laptop, ... vormen.
bambi:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 22:21:52 ---
Ah, ik vroeg mij al af waar Robin Hood zich begaf... SP, anyone?
Ik werk keihard voor mijn luxe en ik draag hetzelfde percentage belasting af als iedereen. Daarnaast doe ik ieder jaar gulle schenkingen aan goede doelen middels het Goede Doelen-boek op basis van behaalde resultaten en deze doelen wisselen tevens zodat iedereen daar van kan profiteren. Het is wellicht leuk om je te focussen op mensen die het meer dan goed hebben maar kijk dan ook verder. Wat is jouw aandeel in je situatie en wat kun JIJ doen om iets in JOUW leven te veranderen.
Wellicht gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar ik ben ook niet rijk geboren. In plaats van stil te staan bij iemand die een bepaalde weg bewandeld kun je je beter afvragen welke weg je zelf zou m,oeten bewandelen.
De 'rijken' zijn niet verantwoordelijk voor de 'armen'.
--- Einde van citaat ---
Iedereen voelt zich hopelijk verantwoordelijk voor andere mensen, dieren, de wereld en dus ook 'de armen'.
Los daarvan, hoe ben je rijk geworden? Ikzelf bijvoorbeeld ben niet dom, maar verdien toch niet veel omdat ik in het onderwijs werk. Ik denk dat in ons land veel zaken (financieel) verkeerd beloond worden.
En omgekeerd zijn juist veel dingen ten onrechte goedkoop (vliegen, zaken met kinderarbeid), maar dat snap je stiekem vast ook wel.
En daarnaast ademt je post de sfeer van een in mijn ogen verkeerde stroming. Veel drie-letterwoorden zijn vies, zeker als er 2 keer een V in voorkomt.
bambi:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:38:18 ---
--- Citaat van: Poek op 17 november 2009, 23:26:04 ---
--- Citaat van: Ligfietsertje op 17 november 2009, 23:02:55 ---Ik ken je persoonlijke levensstijl niet, maar ik zie wel genoeg mensen om hun heen die hun huis volstouwen met gadgets, breedbeeldtelevisies, om het jaar een andere computer, elke paar maanden een andere telefoon, enkele vliegtuigreizen per jaar
--- Einde van citaat ---
Maar da's goed voor de economie. En hoe beter het met de economie gaat, hoe meer landen geneigd zullen zijn in te stemmen met milieumaatregelen. Nu hoor je tenslotte dat het milieu maar even moet wachten in verband met de crisis...
--- Einde van citaat ---
Geldt dat rolt heeft - op wat zeldzame gevallen na - altijd een negatieve impact op het milieu. Het is een illusie om te denken dat een goed draaiende economie uiteindelijk goed is voor het milieu. Men zal inderdaad misschien wat meer investeren in alternatieve energiebronnen, nette manieren om afval af te voeren, minder schadelijke chemische spullen, ... maar de winst die daaruit voorkomt wordt zo goed als altijd negatief gecompenseerd door meergebruik.
--- Einde van citaat ---
Er heeft in de volkskrant een keer een artikel gestaan over de impact van je rollende geld.
Als je het hebt en er wel van wilt genieten, hoe kan dat dan het best? Oplossing zit in wel manuren maar weinig grondstoffen. Bijvoorbeeld massage. Ook een leuke: laat je tuin milieuvriendelijk aanleggen. Mooi ontwerp, tuinman aan het werk. En dan veel vaste planten, zodat je niet veel weggooit, en natuurlijk ook een beetje op dieren afstemmen. Als de tuinman dan nog af en toe terug moet komen, ben je wel van je geld af, je geniet van je tuin en de wereld is niet hard verpest. Leuke insteek he.
bambi:
--- Citaat van: Arthur op 17 november 2009, 23:55:54 ---Dat is een sterk punt. Krijg ik wel een allergisch gevoel van: regels opleggen en beperken. Mag dat niet gewoon een religieuze keuze zijn?
--- Einde van citaat ---
Ten eerste: kijk eens even wat een echte allergie is, voordat je het woord misbruikt, dat terzijde.
En nee, waarom zou het een keuze zijn? Ik weet wel wat mensen dan liever kiezen hoor, denk ook maar aan biefstuk en bio-biefstuk van 8 euro. Goed opvoeden zou helpen, maar het helpt ook om gewoon regels te maken. Hup, vervuilingstax erop, dat is gewoon eerlijk en zou er allang moeten zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie