Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Jij, milieubewust?

<< < (20/67) > >>

Lovelocker:
Overal om je heen zoemt het over vakanties en vooral als de mensen ver gaan. Wedstrijd is misschien een ongelukkige woordkeuze. Mode dekt het woord ook niet, nou weet-ik-veel. Het was tig jaar geleden geen item en het buitelt nu over elkaar.Tja, het komt binnen het bereik en dat "moet" het ook meteen in grote drommen. En vaker, en verder.... Niet 1x in de tien jaar een heel verre reis, nee, er zijn er die er 2 doen binnen een jaar. Hoe noem je dat mechanisme?
Het was rechtvaardig geweest als de prijs inclusief "schade" was, zo die al te berekenen is. Waarschijnlijk zou het dan weer een luxe zijn. En ik hoor het gejammer al. Men mijdt voor een paar tientjes Schiphol al.
Dat het je leven een stuk fijner maakt, is fijn. Datzelfde zegt iemand van zijn SUV. Dat is voorstelbaar, maar t.a.v. het collectief niet fijn. Natuurlijk maakt het uit voor het milieu als jij niet vliegt. Het is alleen niet meetbaar. Anders kun je met dit argument ook beginnen met vlees eten, ga je niet naar de stembus enz.
Ik ben op dit gebied uitzonderlijk, irritant consequent, mijn leven lang. Ik gun mijzelf af en toe een kleinere milieuzonde, een grote nooit gepleegd en ik zie het allemaal maar aan met lede ogen. Dat maakt dat ik er zo over denk. "Verbeter de wereld, begin met je zelf". Het klinkt zelfingenomen, maar met mijzelf ben ik op dit gebied al lang klaar en ik moet constateren dat daar mijn invloed ook stopt. Dat blijft schuren.

Xiara:
Ik geloof dat ik Lovelocker wel snap eigenlijk. "Vroeger" (absoluut zonder te beweren dat toen alles beter was!) vonden mensen het volgens mij veel bijzonderder om op vliegvakantie te gaan. Kan me tenminste niet herinneren dat het op de basisschool de norm was. Nu is het redelijk de normaalste zaak van de wereld dat iedereen op vliegvakantie gaan.
Deel doordat het veel toegankelijker is geworden, maar deels ook doordat mensen nu vakantiebesteding (en vrijetijdsbesteding in het algemeen) veel meer als statussymbool zijn gaan gebruiken. Daar zijn absoluut onderzoeken naar gedaan (heb er een aantal gelezen voor mijn opleiding)

Ik ga redelijk uit van "een beter milieu begint bij jezelf", daar vallen voor mij ook vliegreizen onder. Mijn niet vlees eten zorgt er ook niet voor dat er geen dieren meer gegeten worden, maar dat is voor mij geen reden om dan het vegetariƫr zijn dan maar te laten.

Poek:
Gelukkig ga ik niet voor een vakantie naar Australie, dus daal ik niet al te veel op de schaal van Lovelocker!  :laugh:

Nu nog Antarctica en dan heb ik alle werelddelen gehad. Dan is mijn status vast zo hoog dat alle vrouwen me willen. En er blijkt geschaakt te worden in Antarctica!

Lovelocker:
Ik kan mij nog voorstellen dat iemand beslist: "oke, 3x in mijn leven maak ik een verre reis". Dan waren wij er zo ongeveer al. Maar er zit geen enkele rem op. Niet na Al Gore, niet na Katherine, niks niet na. De kredietcrisis zal ook niet erg veel uitmaken. Nu gaan o.a. steeds meer Chinezen de wereld verkennen...
Je kunt jezelf ook aanpraten dat je een fijn leven hebt, als je verre vakanties doet. Dat zou betekenen dat dertig jaar geleden heel erg veel mensen geen fijn leven hadden. Er zijn zoveel dingen fijn.

Lovelocker:
Ik gun je die reis tegelijk wel, hoor, Poek. Dat is dan niet zo consequent. Maar schaken via het internet had vast ook wel gekund. Niks gezellig, geef ik toe.
Waar het eigenlijk op neerkomt: alles mag, maar heel graag met mate en als het om vliegen gaat, uiterst met mate. De enige die het lukt om wat aan vliegbewegingen te doen is Bin Laden en dat is een zuur gegeven. Het ecosysteem trekt echt alles en meer uit de kast om je constant sprakeloos van bewondering te laten zijn. Over reclame gesproken. Daar ligt het in ieder geval niet aan. Er zouden een keer verbrande koalabeertjes uit de hemel moeten vallen, zoiets.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie