Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Liever dood dan opgesloten?

<< < (5/12) > >>

Lovelocker:
Daar doelde ik wel op, ja. Maar ik doelde zeker niet op alle apen daar en ik weet niet hoe het nu is. Vriendin van mij heeft daar als vrijwilliger gewerkt, maar wel een hele tijd geleden. En ik hield maar vaak mijn mond. Ze had het toen over apen, waarvan ik dacht (dacht, he...ik ben er nooit geweest): "beter af met een spuitje". Ik doelde ook op mijn eigen vrijwilligerschap, vele intensieve jaren bij de Poezenboot. En ik hoor wel wat uit asielen. Zwaar agressieve honden die dan zo nodig ook aan een nieuw baasje moeten worden geholpen. Daar ben ik het volkomen mee oneens.
Recent was in het nieuws hoe vaak het mislukt met apen "terug in de natuur". Dan denk ik: al dat geld, al die energie, al die goede bedoelingen. Zet meer beveiliging op het Gunung Leuserreservaat(of hoe het heet)....potdomme!
Het "behandelen" van vogel-olieslachtoffers kan ik al helemaal niet aanzien. En ik beschouw dat vanuit mijn huiskamer als volkomen "getikt". Waar blijft het onderzoek naar het bovendien heel kleine percentage dat opgelapt is en in leven blijft?
Dierenbeschermers raken volgens mij vaak de weg volledig kwijt. Niet dat ik weet hoe die precies loopt. Maar een beetje rationeel bekijken, kan soms geen kwaad. Ik heb ooit op de middelbare school mijn lidmaatschap opgezegd van het WNF na een artikel, en de reactie op mijn commentaar van iemand van het WNF over "tijgers redden" ergens...waar regelmatig mensen bij een waterput slachtoffer werden. Vond het naar "kolonialistisch"(ik zocht, maar vond geen beter woord) denken.

Ik mis het lef, van overheden en verenigingen om nu eens echt werk te maken van voorlichting met als doel: geboortebeperking. Maak inzichtelijk dat het echt niet handig is eindeloos voort te planten. In Ethiopie is het weer mot, begreep ik. Een voorbeeld van een land dat qua bronnen zoveel mensen echt niet kan hebben.

Lady d'Arb@ñville:

En intussen mag er in de VS weer op grizzlyberen gejaagd worden, hoorde ik op de radio. Wie het nog snapt mag het zeggen.

Roodbaard:

--- Citaat van: Sanja op 22 maart 2007, 17:56:58 ---
--- Citaat van: Roodbaard op 22 maart 2007, 14:33:56 ---Gelukkig. Maar kan iemand mij dan misschien uitleggen waarom 'dierenbeschermers' denken dat het beter is om het beestje af te laten maken? Ik snap het nog steeds niet. 'De ijsbeer zou gestoord gedrag gaan vertonen'...... dat doen toch wel meer dierentuindieren?

--- Einde van citaat ---
En dat maakt het goed? ::)

--- Einde van citaat ---

Goed punt en inderdaad, nee, dat maakt het niet meteen goed. Ik ben het ook eens met wat Lovelocker noemt, over geboortebeperking, dat we wel eens een stuk minder mogen fokken met zijn allen. Maar dit dier is nu al geboren, het is niet zwaar ziek of zwaar mishandeld. Ik vind het terecht dat het mag blijven leven. Maar, nogmaals, ik vind het ook goed dat de geboortebeperkingdiscussie nu weer aangezwengeld wordt (hopelijk).

Lona:

--- Citaat van: Lovelocker op 21 maart 2007, 20:35:48 ---Ik heb maar een kort berichtje erover gelezen, maar ijsberen behoren tot de voor mens meest gevaarlijke dieren. Een schizofrene ijsbeer lijkt mij wellicht nog gevaarlijker.
Van "eenzaamheid" zal een ijsbeer iig geen last hebben, dus alleen in een ruimte zal geen wezenlijk probleem zijn in vergelijking met andere opgesloten ijsberen.
Overigens denk ik - aangezien ijsberen gewend zijn grote afstanden af te leggen - dat ijsberen geen dieren zijn voor een dierentuin. Dan loopt de ijsbeer groot gevaar uit te sterven. Als het broeikaseffect doorzet zal dat ecologisch gezien misschien niet zo'n ramp zijn aangezien andere beren naar het noorden oprukken. Ik weet niet of dat zo is, i.v.m. dieet en zo.
Een optie ijsberen uit te zetten op de Zuidpool, wordt vrij algemeen afgewezen. Dat zou een ramp kunnen worden. O.a. voor de pinguins.

Huggies heeft misschien toch voldoende moederliefde gekend? Ik ken het verhaal niet. Dit ijsbeertje is ogenblikkelijk verstoten, begreep ik.

Over het oprukken van beren noordwaarts overigens: er is laatst voor het eerst een kennelijk kruising gezien tussen een ijsbeer en een Kodiakbeer. Deze beren hebben - voor zover men weet - eerder nooit bastaarden opgeleverd. Omdat de leefgebieden niet overlapten. Het zou een aanwijzing kunnen zijn dat dat nu wel gebeurt.

--- Einde van citaat ---

dat er nu bastaarde ontstaan kan ook nog komen doordat de soort nu proeert te overleven, en zo nakomelingen maakt die wel bestand zijn voor de klimaatsverandering, oftewel een kruising me beren die wel kunnen overleven. Eigenlijk heel logisch toch?

Christiaan:

--- Citaat van: Lovelocker op 21 maart 2007, 20:35:48 ---Ik heb maar een kort berichtje erover gelezen, maar ijsberen behoren tot de voor mens meest gevaarlijke dieren. Een schizofrene ijsbeer lijkt mij wellicht nog gevaarlijker.
Van "eenzaamheid" zal een ijsbeer iig geen last hebben, dus alleen in een ruimte zal geen wezenlijk probleem zijn in vergelijking met andere opgesloten ijsberen.
Overigens denk ik - aangezien ijsberen gewend zijn grote afstanden af te leggen - dat ijsberen geen dieren zijn voor een dierentuin. Dan loopt de ijsbeer groot gevaar uit te sterven. Als het broeikaseffect doorzet zal dat ecologisch gezien misschien niet zo'n ramp zijn aangezien andere beren naar het noorden oprukken. Ik weet niet of dat zo is, i.v.m. dieet en zo.
Een optie ijsberen uit te zetten op de Zuidpool, wordt vrij algemeen afgewezen. Dat zou een ramp kunnen worden. O.a. voor de pinguins.

Huggies heeft misschien toch voldoende moederliefde gekend? Ik ken het verhaal niet. Dit ijsbeertje is ogenblikkelijk verstoten, begreep ik.

Over het oprukken van beren noordwaarts overigens: er is laatst voor het eerst een kennelijk kruising gezien tussen een ijsbeer en een Kodiakbeer. Deze beren hebben - voor zover men weet - eerder nooit bastaarden opgeleverd. Omdat de leefgebieden niet overlapten. Het zou een aanwijzing kunnen zijn dat dat nu wel gebeurt.

--- Einde van citaat ---
Ik weet niet eens waar ik moet begìnnen.

Schizofrene ijsberen? IJsberen uitzetten op de zuidpool? Huggies?

Het enige waar ik wat zinnigs over kan zeggen is over die kruisingen, want dat is (vast) wel eens eerder voorgekomen maar dat wordt dan niet opgemerkt omdat mensen nog steeds verder aan het doordringen zijn in het noorden van Noord-Amerika, omdat het beest niet geschoten wordt en omdat er geen DNA-tests werden gedaan. Het zou inderdaad een aanwijzing kunnen zijn ja dat er iets aan de hand is. Het zou net zo goed geen aanwijzing van iets kunnen zijn. Een individueel verschijnsel zegt nagenoeg  n i k s .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie