Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Kippen en eieren

<< < (2/14) > >>

Monique:

--- Citaat van: Ineke op 04 april 2007, 15:43:04 ---ik ben er van overtuigd dat als mensen kippen echt in het wild loslaten ze waarschijnlijk na een tijd weer tot het normale terug keren en alleen maar eieren leggen als ze bevrucht zijn, een paar keer per jaar,er moet natuurllijk wel een haan bij zijn.

--- Einde van citaat ---

Dat geloof ik toch niet zo. Wij hebben een haan bij onze kippen, en ondanks dat de eieren misschien wel of niet bevrucht zijn, zijn de kippen maar een paar weken per jaar broeds. Ik heb het idee dat het ei zoals dat bij de kippen er uit komt meer een soort eisprong is, zoals vrouwmensen die 1x per maand hebben. Kippen leggen bijna elke dag, als het voldoende licht is. Onze kippen leggen in de wintermaanden niet, omdat het dan te kort licht is. Het zou inderdaad wel manipulatief zijn een daglichtlamp in het hok te hangen zoals veel mensen doen, zodat de kippen 's winters wel doorleggen. Ik doe dat niet, omdat ik vind dat die kippen inderdaad wel even een paar maandjes op adem mogen komen. Het is overigens zo, dat een kip een vaste hoeveelheid eieren kan leggen, dus als je ze 's winters door laat leggen, dan stoppen ze een aantal jaar eerder met leggen.

Edit: En inderdaad: deze draad ging over tofunaise, niet over eieren, hoewel het wel een aardig onderwerp is in het vooruitzicht van Pasen  .

Ineke:
Toevoeging,
in de natuuur legt een kip normaal gesproken bevruchte eieren, die ze uit gaat broeden en dan voedt, de kip en de haan hun jonkies op,
ik heb in de wickipedia gelezen dat een hen tijdens het broeden bijna niet eet of drinkt en als ze ontdekt (dat meestal door toedoen van de mens op onbevruchte eieren zit) ze het nest na verloop van tijd pas verlaat, er zijn gevallen bekend dat hennen zich hebben doodgebroedt.
maar voor het zover is pakken de mensen de eieren weg, en dan blijft het maar doorgaan met leggen, triest hoor als je het goed bekijkt.

1+1 =2 of  alles wat mensen met dieren doen heeft z'n weerslag op de mensheid zelf.

Maar nogmaals ik vindt het al heel goed als mensen vegetariƫr zijn, dat altijd nog beter dan niets te doen.

proud-veggie:
Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten. Wie dat wel vind mag dat natuurlijk zelf weten.

Sanja:

--- Citaat van: proud-veggie op 04 april 2007, 16:37:30 ---Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.

--- Einde van citaat ---

En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.

proud-veggie:

--- Citaat van: Sanja op 04 april 2007, 17:48:26 ---
--- Citaat van: proud-veggie op 04 april 2007, 16:37:30 ---Ik wil uiteindelijk gewoon ovo-vegetarier worden. Ik wil wel stoppen met melkproducten, maar stoppen met het eten van biologische eieren vind ik gewoon niet nodig. Die dieren hebben het meestal goed en je kunt niet zeggen dat ze het erg vinden dat die eieren worden weggehaald. Dat begrijpen ze misschien wel helemaal niet. Ik vind niet dat er dierenleed aankleeft om een biologisch eitje te eten.

--- Einde van citaat ---

En wat dacht je van de 'waardeloze haantjes' die gelijk de hakselmolen ingaan? Is dat geen dierenleed? Dat gebeurt ook bij biologische eieren hoor. Bovendien hebben legkippen ook in de biologische variant maar een beperkte levensduur.

--- Einde van citaat ---

Wie zegt dat ik de eieren in de winkel koop?

Ik wil zelf 2 of 3 kippen. En daar is niets van dierenleed aan, hoor.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie