Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Artsen en vego-dieet

(1/7) > >>

bambi:
Het kon ook in de rare gebeurtenissen, maarre... volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten. En hij is er niet zo enthousiast over dat ik maar 2 keer maand vlees eet.
Volgens de KNO arts en de dietist moest het wel kunnen.

Nou ben ik natuurlijk niet gemiddeld, want extreem allergisch en daardoor is mijn conditie niet altijd goed.

Want denken jullie?
(diehard die roepen 'ik zou echt never nooit vlees eten als een arts dat zegt, uitgesloten, want op zich wil best naar mijn artsen luisteren als ze een punt hebben)

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: bambi op 12 april 2007, 18:06:08 ---volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten.
--- Einde van citaat ---

Wat zijn het dan volgens hem? Plantaardig, of proteïnevrij?

Ligfietsertje:

--- Citaat van: bambi op 12 april 2007, 18:06:08 ---Het kon ook in de rare gebeurtenissen, maarre... volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten. En hij is er niet zo enthousiast over dat ik maar 2 keer maand vlees eet.
Volgens de KNO arts en de dietist moest het wel kunnen.

Nou ben ik natuurlijk niet gemiddeld, want extreem allergisch en daardoor is mijn conditie niet altijd goed.

Want denken jullie?
(diehard die roepen 'ik zou echt never nooit vlees eten als een arts dat zegt, uitgesloten, want op zich wil best naar mijn artsen luisteren als ze een punt hebben)

--- Einde van citaat ---

Je longarts is duidelijk toe aan een cursus 'biologie voor beginnelingen'.  'k Vraag me af wat voor eiwitten er volgens hem dan wel in ei en kaas zitten.

Normaal gezien is het geen probleem om voldoende voedingsstoffen uit plantaardige voeding te halen (maar daar vertel ik je natuurlijk niets nieuws mee), maar ik kan me voorstellen dat - indien je extreem allergisch bent - er zo veel mogelijkheden afvallen dat ik me wel kan voorstellen dat dierlijke producten noodzakelijk worden.

'k Heb er wel mijn twijfels bij dat er veel in vlees zit dat je niet uit eieren en melkproducten kan halen.
Maar als dat wel het geval is kan je er voor kiezen om tenminste zo diervriendelijke en milieuvriendelijk als mogelijk te eten.  (Biovlees, ...)

Wat ik in jouw plaats zou doen weet ik niet.  Ik zou niet zomaar naar de dokters luisteren, maar als ik na mijn grondig geïnformeerd te hebben zou concluderen dat ze gelijk hebben zou ik zonder veel gewetenswroeging beperkte hoeveelheden biovlees eten.

Sanja:
Ik vraag me af hoeveel verstand een longarts heeft van voeding. (Het zou best kunnen hoor, dat dat deze er veel vanaf weet, maar ergens gok ik dat een longarts niet meer dan een basisvak voeding heeft gehad tijdens zijn opleiding.) Als een dietist zegt dat het wel moet kunnen, dan zou ik die eerder geloven.

Verder zou ik me sowieso afvragen of je iemands mening over voeding moet geloven als hij zegt dat kaas en ei geen dierlijke eiwitten zijn. ??? En wat was zijn conclusie dan, dat je dan niet genoeg dierlijke eiwitten binnenkreeg als je geen vlees eet?*

En trouwens, er zijn ook veel artsen (waar ongetwijfeld ook weer de nodige kritiek op te vinden zal zijn) die een vegetarisch of veganistisch dieet juist aanbevelen: Physicians Committee for Responsible Medicine,  Barnard, Esselstyn, Ornish, Fuhrman, McDougall, etc.

* Edit: en mijn conclusie na veel leeswerk is dat dat hele verhaal over veganisten en vegetariërs die te weinig eiwitten zouden binnenkrijgen omdat ze geen vlees eten sowieso onzin is. En wat hebben eiwitten met je longen te maken?

Ligfietsertje:

--- Citaat van: Snoesha@ñ op 12 april 2007, 18:11:38 ---
--- Citaat van: bambi op 12 april 2007, 18:06:08 ---volgens mijn longarts zijn kaas en ei geen dierlijke eiwitten.
--- Einde van citaat ---

Wat zijn het dan volgens hem? Plantaardig, of proteïnevrij?

--- Einde van citaat ---

Eiwitvrije eieren, 't is een gat in de markt  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie