Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Stelling: De wereld moet massaal aan de walvis!

<< < (2/4) > >>

Bram Huger:

--- Citaat ---Dit is geen ethische vraag. Wat wel een vraag zou kunnen zijn is die van het lijden. Lijdt een sardientje meer dan een walvis als die het leven moet laten.
--- Einde van citaat ---

Ik geef je groot gelijk dat het lijden van dieren onmogelijk te meten en dus te kwantificeren valt.

Maar dan nog; als door het doden van één walvis een millard sardientjes worden bespaard praat je toch over een ethisch vraagstuk (van grote omvang voor iedereen die het leven koestert), of je nou vleeseter bent of niet.

In denk dat het veel makkelijker is om je te verschuilen achter je principes dan je open stellen voor dit probleem.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Bram Huger op 27 april 2007, 10:52:07 ---In denk dat het veel makkelijker is om je te verschuilen achter je principes dan je open stellen voor dit probleem.

--- Einde van citaat ---

Wat bedoel je daar in vredesnaam mee? Hoezo 'verschuilen achter principes'? Welk probleem? En waarom zouden juist vegetariërs zich daarvoor open moeten stellen? Je praat in raadselen, meneer Gruber.

willem:

--- Citaat van: Bram Huger op 27 april 2007, 10:52:07 ---
--- Citaat ---Dit is geen ethische vraag. Wat wel een vraag zou kunnen zijn is die van het lijden. Lijdt een sardientje meer dan een walvis als die het leven moet laten.
--- Einde van citaat ---

Ik geef je groot gelijk dat het lijden van dieren onmogelijk te meten en dus te kwantificeren valt.

Maar dan nog; als door het doden van één walvis een millard sardientjes worden bespaard praat je toch over een ethisch vraagstuk (van grote omvang voor iedereen die het leven koestert), of je nou vleeseter bent of niet.

--- Einde van citaat ---
Nee, dat is een ander ethisch vraagstuk. Dat is hetzelfde als het vierde vliegtuig op nine/eleven. De inzittenden wisten waarschijnlijk dat met het overmeesteren en omkomen van betrekkelijk weinig onschuldige slachtoffers een andere grotere ramp werd voorkomen. Of het neerschieten van de killer op de Amerikaanse campus door de politie had ethisch ook gekund.
De vergelijking tussen sardines en walvissen gaat niet op omdat het doodmaken van die sardines niet  veroorzaakt dat één walvis blijft leven. Ze passen niet in dezelfde biotoop en/of ecologisch systeem. Datzelfde geldt voor de vergelijking tussen kippen en een rund.
Zoek eerst maar eens een voorbeeld hoe je het ethisch dilemma beter voor het voetlicht kunt plaatsen.

Bram Huger:

--- Citaat van: Snoesha@ñ op 27 april 2007, 10:56:40 ---
--- Citaat van: Bram Huger op 27 april 2007, 10:52:07 ---In denk dat het veel makkelijker is om je te verschuilen achter je principes dan je open stellen voor dit probleem.

--- Einde van citaat ---

Wat bedoel je daar in vredesnaam mee? Hoezo 'verschuilen achter principes'? Welk probleem? En waarom zouden juist vegetariërs zich daarvoor open moeten stellen? Je praat in raadselen, meneer Gruber.

--- Einde van citaat ---

Blijkbaar ontfermen sommige vegetariërs zich om het leed van dieren (terecht!) en de vleesetende bevolking niet of nauwelijks. Dus dit forum leek mij bij uitstek een ideale plek om dit ter discussie te stellen.

De vraag is dan of je dit alleen op jezelf betrekt door het niet consumeren van dierlijke producten e.d. óf dat je principes probeert op te schalen tot een niveau waarbij het leed van dieren op grote schaal aanzienlijk wordt vermindert, een vraagstuk dat ik hier ter discussie wil stellen.

Lady d'Arb@ñville:

--- Citaat van: Bram Huger op 27 april 2007, 11:12:40 ---Dus dit forum leek mij bij uitstek een ideale plek om dit ter discussie te stellen.

--- Einde van citaat ---

Misschien is het veganisten-forum dan beter geschikt.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie