Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Olie
Sanja:
Waarom moet je van granen de volkoren variant eten, is het beter om vruchten te eten en niet vruchtensap te drinken, maar wordt dat bij vet niet aangeraden? Bv avocado, noten en zaden ipv olie?
Christiaan:
--- Citaat van: Sanja op 28 mei 2007, 19:58:12 ---Waarom moet je van granen de volkoren variant eten, is het beter om vruchten te eten en niet vruchtensap te drinken, maar wordt dat bij vet niet aangeraden? Bv avocado, noten en zaden ipv olie?
--- Einde van citaat ---
Omdat je moeilijk je veganburgertje in een avocado kan bakken.
Sanja:
Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.
En ik vroeg niet of het handig was, ik vroeg naar of het gezond was. :P
Christiaan:
--- Citaat van: Sanja op 28 mei 2007, 20:07:32 ---Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.
--- Einde van citaat ---
O god, je hebt toch niet dat http://www.fatfree.com/ ontdekt? ::) Vond ik wel zo idioot, zo'n vrouwtje dat je dan in water wil laten aanfruiten omdat dat dus een beetje olie spaart. Dat gaat niet meer over gezondheid, tenzij je echt een enorm overgewicht hebt. En zelfs dan.
Als het over brood gaat raden ze aan om volkoren te eten, zeg je. Als het om vitamientjes binnenkrijgen gaat denken mensen dat een glaasje sap het ook wel doet. Daarom wordt fruit aangeraden.
Maar mensen gebruiken geen olie om in te bakken of in hun dressings omdat ze daar de juiste vetzuren mee binnenkrijgen, maar omdat het lekker is. Je gooit niet in plaats van een scheut olijfolie opeens een handje hazelnoten door je salade.
Sanja:
--- Citaat van: Christiaan op 28 mei 2007, 20:20:09 ---
--- Citaat van: Sanja op 28 mei 2007, 20:07:32 ---Nah, je kan iets ook grillen of in water of wijn bakken.
--- Einde van citaat ---
O god, je hebt toch niet dat http://www.fatfree.com/ ontdekt? ::) Vond ik wel zo idioot, zo'n vrouwtje dat je dan in water wil laten aanfruiten omdat dat dus een beetje olie spaart. Dat gaat niet meer over gezondheid, tenzij je echt een enorm overgewicht hebt. En zelfs dan.
--- Einde van citaat ---
Euh, nee, daar heb ik het niet van. En mijn vraag gaat juist over gezondheid, niet om afvallen oid.
--- Citaat van: Christiaan op 28 mei 2007, 20:20:09 ---Maar mensen gebruiken geen olie om in te bakken of in hun dressings omdat ze daar de juiste vetzuren mee binnenkrijgen, maar omdat het lekker is. Je gooit niet in plaats van een scheut olijfolie opeens een handje hazelnoten door je salade.
--- Einde van citaat ---
Maar daar heb ik het nu dus even niet over. Ik vraag me alleen af, waarom altijd zo veel mogelijk volkoren ed aangeraden wordt, maar dan wel zoiets geraffineerds als olie aangeraden wordt (olie en vetten staan toch in de schijf van vijf/vier/hoe die tegenwoordig ook heet?). Los van of het lekker of handig is.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie