Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Chinese dierentuin voedt de tijgers levend...

<< < (4/6) > >>

jarno:

--- Citaat van: Sam op 30 mei 2007, 13:19:32 ---Als je slangen houdt voer je die toch ook levende kuikens en muizen? Ook in alle nederlandse dierentuinen, maar hoor je niemand over. Roofvissen krijgen ook levend voer.
En nu is dit ineens weer zielig... Leeuwen en tijgers eten geen biefstuk, die eten koe of gazelle en die bijten ze zelf dood, op de manier waarop ze er zelf zin in hebben. Hoe duidelijker dat is voor mensen, hoe beter. Als je daar niet van houdt, moet je je afvragen of leeuwen en tijgers wel geschikt zijn om in gevangenschap te houden.

--- Einde van citaat ---

Niet dat ik een slang in een glazen doos in m'n kamer zou neerzetten, maar als ik dat deed zou ik er zeker geen levende dieren aan voeren. Dat is mijn keus. Een enigzins ethische (niet dat een dierentuin in principe ethisch kan worden genoemd) dierentuin als Artis zal wellicht omwille van de slangen en roofvissen levende dieren serveren (alhoewel het me nog steeds onnodig lijkt), maar in deze Chinese dierentuin gebeurt er iets heel anders. Zag je hoe die koe met geweld uit een doos wordt gekieperd, terwijl een groep mensen vanachter een rooster staat te lachen? Dat heeft niets, NIETS met die roofdieren te maken. Dit betreft het ensceneren van iets wat in de natuur inderdaad voorkomt, ter vermaak van de mens. Het verschil met de natuur is dat hier een soort morbide Romeinse spelen worden opgevoerd, waarvoor dieren uit hun omgevingen worden gerukt en in busjes naar een groep hondsdolle mensen worden gereden om letterlijk voor de leeuwen te worden gegooid. Het is een grondig andere situatie dan die in de natuur (oftewel een situatie waar de mens geheel buiten staat), en is met geen mogelijkheid natuurlijk of "natuurlijker" (dan het gangbare voeren) te noemen.

(Laat staan een busje dat begint te rijden met een tijger op het dak, maar dat is een hele andere discussie.)

--- Citaat van: Jippia op 30 mei 2007, 20:23:25 ---Het is eigenlijk hetzelfde als onze huiskatten die op vogeltjes jagen, puur omdat dat het aard van het beestje is.

--- Einde van citaat ---

Die vergelijking zou opgaan als je het vogeltje ving, één vleugel zou breken en het in de achtertuin aan de kat zou overleveren.

Zjest en Zjaar:

--- Citaat van: Jippia op 30 mei 2007, 20:23:25 ---Het is eigenlijk hetzelfde als onze huiskatten die op vogeltjes jagen, puur omdat dat het aard van het beestje is. Het zou natuurlijker zijn, lijkt mij, om een tijger juist koe en geen bieflappen meer te geven.

Mirjam

--- Einde van citaat ---

Tja het verschil is wel dat dit tot het vermaak van de mensen dient...Het laat me echt wel aan de stierengevechten denken...

shadowfax:
In de vrije natuur bestaat er een ontsnappingspercentage.
In dit geval, is die 0,0..
Overgeleverd aan zijn vijand, door middel van dwang heeft dit dier geen schijn van kans.
Een muis die in een terrarium wordt gegooid kan enkel en alleen uitstel verschaffen, maar de dood is onontkoombaar, in dit geval is dat ook zo, mensen laten dit dier geen keus, het is al dood voordat het op de grond gedonderd word, pure wreedheid, als je het mij vraagt, en van een natuurlijke selectie is al helemaal geen sprake .

bambi:

--- Citaat ---... kan enkel en alleen uitstel verschaffen, maar de dood is onontkoombaar,

--- Einde van citaat ---

dat lijkt me het motto voor élk leven, eerlijk gezegd?

@rno:
Tijgers niet opsluiten in dierentuinen. Eigenlijk moeten er helemaal geen dierentuinen zijn. Is hier al een topic over (geweest)?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie