Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Bloeddonor & vegetariƫr
bloempjuh:
Wat vreemd dat ze je dan wel een halve liter 'afpakken'. Dan loop je voor niks kans op flauwvallen ;)
Motivatie tot bloed geven heb ik niet specifiek, vind het gewoon iets dat goed is om te doen. Ik heb genoeg bloed (hoop ik tenminste) en vind het 'kleine moeite' om af te staan. Je lijf maakt 't daarna toch weer opnieuw aan.
Kiwi:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 01 juli 2007, 15:28:00 ---Daarna mag je ineens bloed (of plasma) geven. Bij de start van de bloedgift worden er verschillende bloedstalen afgetapt die gebruikt worden voor nader onderzoek. Er wordt dus niet apart geprikt (waarom zou men ook?). Als uit de onderzoeken van die bloedstalen problemen blijken dan wordt het gegeven bloed vernietigd en wordt men hiervan op de hoogte gebracht middels een brief.
--- Einde van citaat ---
In Nederland wordt het bloed wat je geeft ook op van alles getest, en dat gebeurt inderdaad pas nadat je het gedoneerd hebt. Mocht er iets mis zijn dan word je daar volgens mij via de huisarts van op de hoogte gebracht. Het Hb-gehalte wordt echter van te voren gemeten (net als je bloeddruk), omdat als zou blijken dat als het te laag is je eigenlijk geen bloed had mogen geven. Als ze dat pas achteraf constateren is het dus eigenlijk te laat en kan het zelfs gezondheidsrisico's voor de donor opgeleverd hebben.
Ik mag in de baas z'n tijd bloed geven, maar dat is eerder uitzondering dan regel in Nederland volgens mij. En voor mijn zeker geen reden om donor te worden, ik vind het, net als bloempjuh al aangeeft, een kleine moeite voor iets waar levens mee gered kunnen worden.
Edit: Je krijgt hier overigens ook kleine attenties na een bepaald aantal keer doneren. Knuffels, pins, bekers, dat soort dingen, allemaal met de afbeelding van een (bloed)druppel of een pelikaan (het logo van de bloedbank). Ook niet echt iets waar je het voor zou gaan doen dus. :P
Ligfietsertje:
--- Citaat van: bloempjuh op 01 juli 2007, 15:35:59 ---Wat vreemd dat ze je dan wel een halve liter 'afpakken'. Dan loop je voor niks kans op flauwvallen ;)
--- Einde van citaat ---
Misschien mag je het daarna gewoon terug gaan vragen ;).
Maar men kan sowieso niet alles op voorhand controleren, dus de kans op vernietiging bestaat er sowieso.
Het zou me zelf verbazen als men wat men in Nederland op voorhand onderzoekt ook niet nogmaals onderzoekt na afname.
Als je het rustig aan doet na de bloedafname is de kans op flauw vallen wel erg klein. (Of je moet erg bang zijn van naalden, maar dan val je wel flauw voor je bloed hebt gegeven.) Een kwartiertje later aan hoge snelheid naar een volgende afspraak fietsen zo'n 15 km verder raad ik echter niemand aan, maar ook dat ging probleemloos ;)
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Kiwi op 01 juli 2007, 15:40:30 ---Edit: Je krijgt hier overigens ook kleine attenties na een bepaald aantal keer doneren. Knuffels, pins, bekers, dat soort dingen, allemaal met de afbeelding van een (bloed)druppel of een pelikaan (het logo van de bloedbank). Ook niet echt iets waar je het voor zou gaan doen dus. :P
--- Einde van citaat ---
Wij kunnen 'sparen' voor strips, inkomtickets voor pretparken, reisgidsen, strijkijzers, broodovens, ... m.a.w. wel voor allemaal leuke en/of bruikbare spullen. Maar daar hoef je het inderdaad niet voor te doen, het is sowieso lang sparen voor je iets waardevols kan krijgen.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Kiwi op 01 juli 2007, 15:40:30 ---Knuffels, pins, bekers, dat soort dingen, allemaal met de afbeelding van een (bloed)druppel
--- Einde van citaat ---
Aha, gebruiken ze daar het ongeschikte bloed voor ;D ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie