Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Bloeddonor & vegetariër

<< < (82/99) > >>

Sam:
Hm. Vandaag een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte te laag is, dat moet 30 zijn om te mogen doneren, het normale gehalte is 20 en bij mij was het 10. Ondanks een hoog HB gehalte van 9,2 gaan ze me dus een jaar lang niet oproepen om te doneren. Lage ferritine duidt op minder ijzer, je krijgt er geen klachten van maar het is wel een voorbode van een laag HB gehalte, waar je wel last van krijgt (bloedarmoede) Volgens de brief is het iets waar ik zelf weinig aan kan doen als ik al gezond eet. De vorige keer was het OK, ik heb misschien gewoon meer tijd nodig tussen donaties om het aan te vullen. Ik baal er wel van.

Iemand hier ervaring mee?

LL de Ling:
Inderdaad erg balen Sam! Ik heb gehoord dat ze dit nu doen bij de bloedbank. Ik vind het wel goed dat ze het doen, maar ik heb er geen ervaring met het testen daar.

Wel tijdens mijn zwangerschap. Toen was mijn HB ook goed, maar ferritine aan de lage kant. Ik kreeg toen ijzertabletten, maar dat is ook wel andere situatie natuurlijk. Heb overigens geen idee hoe hoog of laag beide waarden nu zijn. Ben wel benieuwd.

meisbaer:
Dat is nieuw en gaan ze in gedeeltes invoeren, ik weet niet of mijn locatie dit al heeft. Nu ben ik benieuwd naar mijn eigen ferritinegehalte, omdat ik normaal altijd maar net boven de 8 hb zit.

Geef je al lang bloed? Heb je verder geen advies gekregen, behalve een tijd niet doneren?
Ik weet niet of het aanvullen van ferritine op dezelfde manier gaat als het aanvullen van je hb gaat. Hier heb ik wel ervaring mee, omdat ik ooit mijn hb flink heb moeten opkrikken voor een beenmergdonatie.

Zelf heb ik goede ervaringen met Floradix, een ijzerdrankje met allerlei groente- en fruitextracten dat goed wordt opgenomen. Als je ijzerrijke voeding eet (zoals volkoren producten), neem je het beter op als je dit combineerd met vitamine c, maar niet met melk of thee. Dus bij je lunch een salade of wat fruit is een goed idee. Verder zijn bijvoorbeeld kiemgroenten (taugé, alfalfa) ook verrassend hoog aan ijzer èn vitamine c.

Maar op zich klinkt even geen bloed geven een goed startpunt om je lichaam zelf de voorraad aan te laten vullen. Hopelijk helpt het!

Sam:
Dank voor de tips meisbaer! Ik heb in juli voor het eerst in jaren weer gedoneerd, en toen was mijn ferritine prima. Geen andere tip gekregen dan gewoon een jaar wachten. Mijn hb is nog prima. Ik ga wel Floradix of Roosvicee Ferro proberen om mijn ijzer wat op te krikken. Ik eet in principe erg gezond met veel bladgroenten en noten. Ik drink wel heel veel thee, dat schijnt dan weer minder te zijn voor je ijzer.

neleH:
Ik heb me ook aangemeld zonet! ik vind het dus best wel eng (die dikke naald!) maar ik vind echt dat ik het moet doen.

Het 7-jarige dochtertje van mijn (graatmagere) vriendin heeft een hersentumor en al meerdere bloedtransfusies gehad. Mijn vriendin zei dat ze ook bloeddonor ging worden, maar het arme kind is vel over been. Dus ik vind dat ik (hollands welvaren, maat 40)  in plaats van haar moet gaan.
Bij deze dus.

Whaaaah! 

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie