Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Bloeddonor & vegetariër

<< < (82/99) > >>

Sam:
Hm. Vandaag een brief gekregen dat mijn ferritinegehalte te laag is, dat moet 30 zijn om te mogen doneren, het normale gehalte is 20 en bij mij was het 10. Ondanks een hoog HB gehalte van 9,2 gaan ze me dus een jaar lang niet oproepen om te doneren. Lage ferritine duidt op minder ijzer, je krijgt er geen klachten van maar het is wel een voorbode van een laag HB gehalte, waar je wel last van krijgt (bloedarmoede) Volgens de brief is het iets waar ik zelf weinig aan kan doen als ik al gezond eet. De vorige keer was het OK, ik heb misschien gewoon meer tijd nodig tussen donaties om het aan te vullen. Ik baal er wel van.

Iemand hier ervaring mee?

LL de Ling:
Inderdaad erg balen Sam! Ik heb gehoord dat ze dit nu doen bij de bloedbank. Ik vind het wel goed dat ze het doen, maar ik heb er geen ervaring met het testen daar.

Wel tijdens mijn zwangerschap. Toen was mijn HB ook goed, maar ferritine aan de lage kant. Ik kreeg toen ijzertabletten, maar dat is ook wel andere situatie natuurlijk. Heb overigens geen idee hoe hoog of laag beide waarden nu zijn. Ben wel benieuwd.

meisbaer:
Dat is nieuw en gaan ze in gedeeltes invoeren, ik weet niet of mijn locatie dit al heeft. Nu ben ik benieuwd naar mijn eigen ferritinegehalte, omdat ik normaal altijd maar net boven de 8 hb zit.

Geef je al lang bloed? Heb je verder geen advies gekregen, behalve een tijd niet doneren?
Ik weet niet of het aanvullen van ferritine op dezelfde manier gaat als het aanvullen van je hb gaat. Hier heb ik wel ervaring mee, omdat ik ooit mijn hb flink heb moeten opkrikken voor een beenmergdonatie.