Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Bloeddonor & vegetariƫr
Sam:
Wat balen meisbaer. Gek he, mijn hb is ook prima en toch die lage ferritine. Ik wist niet dat veel (trap)lopen er mee te maken zou kunnen hebben. Hoeveel trappen loop jij per dag? Mijn fitbit hoist geen trappen bij helaas maar in het verleden had ik 20 per dag als gemiddelde.
Maar jij hebt je steentje wel bijgedragen hoor met 50 donaties!
meisbaer:
Ze gaven lange afstanden lopen als een reden, dus doe ik dus niet echt ;) Ook veganistisch eten en dat het erfelijk bepaald kan zijn. En vrouw zijn kan natuurlijk ook tegenwerken.
Het kan zijn dat mijn ferritine gehalte wel vaker laag of nog lager was, maar dat ik dat gewoon niet wist. Dus misschien is die 15 wel hoog voor me en komt het volgend jaar wel goed. Ik zag trouwens dat normale waarden tussen de 20 en 100 is voor een vrouw, dus als je daar onder komt, is het inderdaad wel erg laag.
Ik zal de komende tijd weer eens wat extra op ijzer gaan letten, en over een jaartje of zo eens langs de huisarts (sowieso kan af en toe een checkup geen kwaad).
Dat was altijd wel een leuk bijeffect van bloed geven, dat even je bloeddruk en Hb werden gemeten.
LL de Ling:
Net weer geweest. HB 9.0, bloeddruk niet zo opgelet. Volgens mij als gebruikelijk. Moest een extra buisje geven omdat ik in Bunnik was geweest vanwege het Westnijlvirus.
neleH:
Ik ben pas geleden voor de tweede keer naar Sanquin geweest en weer mocht ik geen bloed geven, het HB was te laag (7,4/7,6/7,4/7,2 -> 4x gemeten). Ergens was ik wel opgelucht want ik zie er best tegenop om te gaan doneren.
Maargoed, het ging dus echt niet door.
Tips om het omhoog te krijgen? (de eerste keer was mijn ferrinegehalte ook te laag maar heeft dat niet met HB te maken?)
Sam:
Het verschil is ongeveer, zoals mij bij de bloedbank uitgelegd is: HB is de huidige hoeveelheid ijzer in je bloed, ferritine is de ijzervoorraad. Een lage ijzervoorraad is een voorloper van bloedarmoede zelfs als je HB nu nog goed is.
In beide gevallen is ijzersupplementatie aan te raden. Ik gebruik roosvicee ferro maar heb mijn ferritine daarmee wel verdubbeld maar nog niet hoog genoeg gekregen om twee keer per jaar te mogen doneren. Ben trouwens wat afgevallen dus mag nu sowieso niet meer doneren, balen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie