Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Bloeddonor & vegetariër
meisbaer:
Ik ben altijd fan van Floradix geweest. Heb er een keer mijn hb van rond de 8 naar 10 opgekrikt!
Kiemgroenten zit veel vitamine c en ijzer in, dus mooie combi. Geldt dus ook voor taugé ;)
Stress kan volgens mij ook slecht voor je ijzer zijn, dus het is niet alleen eten. Maar ook of je het wel goed opneemt. IJzerrijk eten bv niet combineren met zuivel. Ik merk dat sinds ik minder histamine-rijk voedsel eet, mijn hb flink omhoog is gegaan. Maar ik heb ook blijkbaar een histaminegevoeligheid.
LL de Ling:
Balen zeg neleH! Het is misschien ook deels aanleg / geluk. In al die tijd dat ik doneer was mijn HB goed genoeg om te doneren, maar ik ken ook meer vrouwen die vaak/ altijd te laag of op het randje zitten (de minimumwaarde bij de bloedbank is ook een relatief hoge drempel, omdat je de donatie aan moet kunnen). Ben slechts 1 keer afgekeurd op HB en dat was niet omdat het te laag was, maar wel flink lager dan de keer ervoor. Vond de arts toch opvallend. Daarna was het weer op hogere niveau.
Wel is mijn HB structureel hoger sinds ik regelmatiger leef (vaste baan enzo) en daarna nog hoger en sinds kind / coronacrisis. Let wel iets meer op gezond eten (ik eet de meeste ongezonde dingen stiekem ;)), beweeg niet extreem veel (heb ook tijden zwaar gesport) en ben wat zwaarder. Of dat er wat mee te maken heeft, weet ik niet. Mijn stressniveau is hoog genoeg door flinke periodes met weinig slaap en een drukke baan, dus dat heeft bij mij geen invloed ;)
Ik doneer eigenlijk nooit het maximum keer dat een vrouw mag doneren. Denk gemiddeld tussen 1 en 2 keer per jaar. Misschien scheelt dat. Ik heb nog geen melding gehad over te laag ferritine, maar tijdens mijn zwangerschap wel en toen ijzerpillen moeten slikken. Wellicht kan ik met die dosis nog even vooruit. Zou niet gek opkijken als dat ooit nog eens gebeurt, en dan zie ik wel wat ik doe.
neleH:
Dank! Ik eet dus wel tamelijk gezond, veel groente en ik slik sinds de laatste meting toch ook maar weer dagelijks een vitaminepil voor vegetariers.
We eten regelmatig vleesvervangers en ik dacht dat die wel aardig opgekrikt zijn met ijzer en vitamines. Heb eigenlijk ook geen klachten verder.
Ik ga die roosvicee eens kopen, dat kan geen kwaad.
LL de Ling:
--- Citaat van: neleH op 18 augustus 2021, 09:42:18 ---Heb eigenlijk ook geen klachten verder.
--- Einde van citaat ---
Ik ben geen arts, maar aan de waarden te zien heb je nou ook geen vreselijke bloedarmoede.
meisbaer:
--- Citaat van: neleH op 18 augustus 2021, 09:42:18 ---Dank! Ik eet dus wel tamelijk gezond, veel groente en ik slik sinds de laatste meting toch ook maar weer dagelijks een vitaminepil voor vegetariers.
We eten regelmatig vleesvervangers en ik dacht dat die wel aardig opgekrikt zijn met ijzer en vitamines. Heb eigenlijk ook geen klachten verder.
Ik ga die roosvicee eens kopen, dat kan geen kwaad.
--- Einde van citaat ---
Hoe gaat het nu ermee?
Beetje laat maar kijk bij vkeesvervangers toch even op de verpakking. Er zijn best een boel merken (zoals bv Garden gourmet) die geen extra B12 en ijzer toevoegen, omdat hun doelgroep flexitariërs zijn.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie