Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Bloeddonor & vegetariër
B@ñ@ñenschuimpje:
--- Citaat van: meisbaer op 12 december 2021, 15:13:28 ---Er zijn best een boel merken (zoals bv Garden gourmet) die geen extra B12 en ijzer toevoegen, omdat hun doelgroep flexitariërs zijn.
--- Einde van citaat ---
Dat lijkt mij wel een vreemd argument eerlijk gezegd. Zeker gezien het wel aan produkten als corn flakes wordt toegevoegd.
meisbaer:
Van hun eigen website:
https://www.gardengourmet.nl/veelgestelde-vragen
--- Citaat ---Zijn de producten van Garden Gourmet verrijkt met vitamine B12 en ijzer?
Nee. De meeste van onze consumenten zijn flexitariërs die voldoende ijzer en vitamine B12 uit hun voeding halen als ze gevarieerd eten. IJzer zit van nature in brood en volkoren, peulvruchten, noten, fruit en groenten, zoals broccoli, courgette, postelein, witlof en snijbiet. Vitamine B12 is aanwezig in dierlijke producten, zoals kip, vis en (magere) melkproducten. Daarom lopen vegetariërs en veganisten een hoger risico op een tekort aan vitamine B12, vitamine D en ijzer. Als je helemaal geen dierlijke producten eet, kun je het beste je arts raadplegen - hij kan je aanraden om voedingssupplementen van deze micronutriënten te nemen.
--- Einde van citaat ---
B@ñ@ñenschuimpje:
Ja dat bedoel ik dus met 'vreemd argument'.
Wil ik nog aannemen dat een teveel aan ijzer in je voedsel niet erg gezond is (al lijkt me de kans niet groot dat nou net dat beetje toegevoegde ijzer het verschil uitmaakt voor flexitariërs, die naar ik aanneem toch ook niet een garden-gourmet-burger náást een biefstuk op het bord leggen), voor vitamine B12 lijkt me dat zeker geen valide argument.
En omdat het vooral door flexitariërs gekocht wordt, is het dus kennelijk vooral niet de bedoeling dat fulltime-vegetariërs het als vleesvervanger gebruiken? Als dat de logica is, nou vooruit dan zal ik niet ontkennen dat er misschien toch een vorm van logica in dat argument zit, al wordt dat er niet minder bizar op.
Misschien is het voor de fabrikant toch gewoon goedkoper om het niet toe te voegen? Zet dat dan ook gewoon eerlijk in het antwoord: "Anders wordt ons produkt (nog) duurder; let op: geen volwaardige vleesvervanger!" 8)
meisbaer:
Geen idee wat erachter zit. Maar wij kopen nu in ieder geval minder garden gourmet (deden we al sowieso niet ontzettend veel). ;)
LL de Ling:
Vandaag weer gedoneerd. HB 8.3; bloeddruk niet goed meegekregen, maar prima. Donatie ging goed! Het was er druk; op een gegeven moment moest men even buiten wachten omdat het binnen te druk werd.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie