Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
Sanja:
--- Citaat van: Meneer de Uil op 17 januari 2008, 07:32:07 ---
--- Citaat van: Sanja op 17 januari 2008, 00:42:07 ---En durf ik de meest voor de hand liggende opmerking te maken? :-X
--- Einde van citaat ---
Bedoel je dat ze beter vergast kunnen worden dan verhakseld?
--- Einde van citaat ---
Nee. Het gaat mij meer om het 'ze', 'publiek' en 'bioindustrievleeseters':
--- Citaat van: J@n op 16 januari 2008, 10:25:19 ---De ellende met dit soort acties is altijd hetzelfde: men presenteert uiteindelijk het kopen van scharrelkippen of vrije-uitloopeieren als oplossing voor alle kwaad. En wat blijft er hangen bij het publiek? O ja, ik moet eigenlijk wat vaker een graseitje kopen. Maar ja, duur hè? En dan kopen ze eens een paar keer per jaar een doosje. Of ze leggen eens een duurdere scharrelkip te braden in de oven. Stapje in de goede richting. Kun je zeggen. Je kunt ook zeggen: het publiek is weer vredig in slaap gesust.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Poek op 16 januari 2008, 10:34:01 ---En toch keuren al die bioindustrievleeseters de bioindustrie niet goed.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: J@n op 16 januari 2008, 12:28:48 ---Dat denk ik ook. Mijn idee is: hoe harder je ze met de bio-industriële feiten om de oren slaat, hoe dover ze er voor worden.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: fem fatale op 16 januari 2008, 12:59:03 ---En waar ik niet over kan oordelen, is wat zoiets doet met mensen die wél vlees eten. Misschien dat zij nu, juist omdat Jamie Oliver zegt dat het slecht is, wel serieus gaan nadenken, en hopelijk meer doen dan eens per jaar een doosje biologische eieren kopen.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Selly op 16 januari 2008, 13:02:45 ---Maar ze spreken zich er ook niet tegen uit, toch?
--- Einde van citaat ---
Alsof die 30 miljoen waardeloze haantjes in Nederland alleen al niet net zo goed vergast of door de hakselmolen gaan worden voor eieren. Ook al zijn het biologische, gras- of weetikveelwat-eieren (en nee, bij dat soort eieren krijgen de haantjes niet eerst een lief spuitje ofzo). Dat is echt niet alleen bij vlees zo.
Bovendien eet de gemiddelde Nederlander of 2/3 of 3/4 (kan het me niet meer herinneren welke van de twee het was) van de eieren binnen met koekjes, taart, etc en die zijn zeker niet bio/gras, dus ook al koop je zelf altijd bio-/graseieren...
Selly:
--- Citaat van: Eelco op 19 januari 2008, 14:57:56 ---Zonder te moraliseren of een keuze op te dringen, zet hij mensen wel aan het denken.
--- Einde van citaat ---
Maar denk je dat dat denken tot iets leidt?
--- Citaat --- En vooral de boodschap spreekt mij aan: het is de prijs die jij wilt betalen, die het dierenwelzijn bepaalt.
--- Einde van citaat ---
Maar je kunt wel veel willen betalen, maar als je niet zo veel inkomen hebt, kun je niet altijd veel betalen. Terwijl mensen met niet veel inkomen ook door Jamie Olivers beelden van die kuikens worden geconfronteerd.
Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
Christiaan:
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:16:18 ---Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet of ik het hier mee eens kan zijn, nou is het net alsof alleen mensen met geld (en/of macht) ethische keuzes zouden kunnen maken.
Selly:
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2008, 18:20:19 ---
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:16:18 ---Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet of ik het hier mee eens kan zijn, nou is het net alsof alleen mensen met geld (en/of macht) ethische keuzes zouden kunnen maken.
--- Einde van citaat ---
Er zijn natuurlijk ook een hoop ethische keuzes die niets met geld te maken hebben.
LL de Ling:
Interessant de je dat noemt. Heb op mijn werk nog een artikeltje liggen uit de Economist ofzo die ingaat op een studie naar arme mensen in verschillende landen. Die mensen maken sowieso veel irrationele keuzes, denk aan sigaretten of alcohol (vinden economen dan).
Wat ik er zelf van mee wil nemen, is dat er zelfs op de armoedegrens keuzevrijheid is.
Ik kom hier misschien nog wel op terug, want nu ik het opschrijf weet ik niet helemaal of ik er mee eens ben ;)
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie