Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
Selly:
Ik had bijvoorbeeld een agent in gedachten, die kostwinner is, en 3 kinderen heeft. Verdienen Nederlandse agenten momenteel niet 1400 netto? Lijkt me iemand die prima keuzes kan maken, maar waarvoor het lastig is een groot deel van zijn boodschappen biologisch te doen.
Christiaan:
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:22:52 ---
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2008, 18:20:19 ---
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:16:18 ---Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
--- Einde van citaat ---
Ik weet niet of ik het hier mee eens kan zijn, nou is het net alsof alleen mensen met geld (en/of macht) ethische keuzes zouden kunnen maken.
--- Einde van citaat ---
Er zijn natuurlijk ook een hoop ethische keuzes die niets met geld te maken hebben.
--- Einde van citaat ---
Of die je pas krijgt als je meer geld hebt. Ik bedoel, wie kan zich een Ferrari veroorloven om daarmee de snelheidslimieten grof te overschrijden?
Maar ik vind er ergens iets schizofreens in zitten dat mensen dierenleed erg vinden maar geen biologisch vlees kunnen kopen omdat het te duur is en daarom toch maar bij de kiloknaller halen. Dan leg je de verantwoordelijkheid op een verkeerde plek. En ga je er bovendien van uit dat alle dagen vlees normaal is, terwijl het alleen kenmerkend voor de afgelopen decennia is.
Selly:
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2008, 18:27:32 ---Maar ik vind er ergens iets schizofreens in zitten dat mensen dierenleed erg vinden maar geen biologisch vlees kunnen kopen omdat het te duur is en daarom toch maar bij de kiloknaller halen. Dan leg je de verantwoordelijkheid op een verkeerde plek.
--- Einde van citaat ---
Ja is dat zo? Had Jamie Oliver zich in plaats van tot het publiek te richten zich niet beter kunnen richten op de politiek die het in zijn macht heeft biologische producten voor iedereen toegankelijk te maken?
--- Citaat ---
En ga je er bovendien van uit dat alle dagen vlees normaal is, terwijl het alleen kenmerkend voor de afgelopen decennia is.
--- Einde van citaat ---
Maar mensen met een hoog inkomen die Jamies boodschap willen uitvoeren kunnen dan wel alle dagen vlees eten, en mensen met weinig inkomen moeten dan maar noodgedwongen half vegetarisch gaan eten?
Christiaan:
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:30:18 ---
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2008, 18:27:32 ---Maar ik vind er ergens iets schizofreens in zitten dat mensen dierenleed erg vinden maar geen biologisch vlees kunnen kopen omdat het te duur is en daarom toch maar bij de kiloknaller halen. Dan leg je de verantwoordelijkheid op een verkeerde plek.
--- Einde van citaat ---
Ja is dat zo? Had Jamie Oliver zich in plaats van tot het publiek te richten zich niet beter kunnen richten op de politiek die het in zijn macht heeft biologische producten voor iedereen toegankelijk te maken?
--- Einde van citaat ---
In een democratie sluit het één het ander toch niet uit? Ik zou zelfs zeggen dat je op de politiek richten alleen kan leiden tot opgelegde maatregelen of idiote opvoedingsvoorlichtingscampagnes.
--- Citaat ---
--- Citaat ---En ga je er bovendien van uit dat alle dagen vlees normaal is, terwijl het alleen kenmerkend voor de afgelopen decennia is.
--- Einde van citaat ---
Maar mensen met een hoog inkomen die Jamies boodschap willen uitvoeren kunnen dan wel alle dagen vlees eten, en mensen met weinig inkomen moeten dan maar noodgedwongen half vegetarisch gaan eten?
--- Einde van citaat ---
Daarom is het een ethische keuze. En dan kunnen we het daarna nog wel eens hebben over radikale inkomensnivellering. Want niemand heeft een Porsche nodig. Nou ja, tenzij ze in een midlifecrisis zitten.
Eelco:
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:16:18 ---
--- Citaat van: Eelco op 19 januari 2008, 14:57:56 ---Zonder te moraliseren of een keuze op te dringen, zet hij mensen wel aan het denken.
--- Einde van citaat ---
Maar denk je dat dat denken tot iets leidt?
--- Einde van citaat ---
Op zich vind ik denken op zich al een goed iets. Zonder denken zal er weinig veranderen. En ik ben het met je eens dat er meer dan één tv-programma voor nodig is, maar moet je het daarom laten? Demonstraties halen meestal ook weinig uit - kun je die dan het beste ook maar laten (ok, volgens generatie X dus wel).
--- Citaat ---
--- Citaat --- En vooral de boodschap spreekt mij aan: het is de prijs die jij wilt betalen, die het dierenwelzijn bepaalt.
--- Einde van citaat ---
Maar je kunt wel veel willen betalen, maar als je niet zo veel inkomen hebt, kun je niet altijd veel betalen. Terwijl mensen met niet veel inkomen ook door Jamie Olivers beelden van die kuikens worden geconfronteerd.
Dat Jamie Oliver nu eenmaal veel geld verdient, niet iedereen heeft zo veel geld als hij te besteden.
--- Einde van citaat ---
Moeten mensen met weinig inkomen dan elke dag hun grote lap vlees hebben, en hun brood dik met vleeswaren beleggen? Dat is toch iets van de laatste decennia, hoor, dat iedereen zich alles zo maar zou moeten kunnen veroorloven.
We hoeven echt niet terug naar drie dagen dezelfde koolsoep, maar wat mij betreft mag vlees rustig (veel) duurder worden - en navenant diervriendelijker en duurzamer geproduceerd. Wie het kan betalen, eet dan dagelijks zijn biologisch geproduceerde karbonade; voor de rest is het een zondagse traktatie. Niets mis mee, lijkt me.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie