Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Jamie Oliver elektrocuteert kuikens
Monique:
Ik ken een aantal vleeseters die er bewust voor gekozen hebben nog maar 2 à 3 keer per week vlees te eten maar dan wel van biologische afkomst. Dus zo gek is het nog niet.
Eelco:
--- Citaat van: Christiaan op 19 januari 2008, 18:36:14 ---
--- Citaat van: Selly op 19 januari 2008, 18:30:18 ---Had Jamie Oliver zich in plaats van tot het publiek te richten zich niet beter kunnen richten op de politiek die het in zijn macht heeft biologische producten voor iedereen toegankelijk te maken?
--- Einde van citaat ---
In een democratie sluit het één het ander toch niet uit? Ik zou zelfs zeggen dat je op de politiek richten alleen kan leiden tot opgelegde maatregelen of idiote opvoedingsvoorlichtingscampagnes.
--- Einde van citaat ---
Ook politici kijken televisie en lezen kranten. Sterker nog, de media bepalen voor een groot deel wat op de politieke agenda staat (of dat een goede zaak is, is een tweede). Tweede-Kamerlid Janssen ziet 's avonds bij Nova een kritische reportage over slecht beveiligde TBS-inrichten en stelt het de volgende dag aan de kaak. En de media hebben dan een leuke follow-up, wat weer tot nieuwe discussies in Den Haag leidt, etcetera.
M.:
--- Citaat van: Sanja op 19 januari 2008, 18:11:51 ---
--- Citaat van: Meneer de Uil op 17 januari 2008, 07:32:07 ---
--- Citaat van: Sanja op 17 januari 2008, 00:42:07 ---En durf ik de meest voor de hand liggende opmerking te maken? :-X
--- Einde van citaat ---
Bedoel je dat ze beter vergast kunnen worden dan verhakseld?
--- Einde van citaat ---
Nee. Het gaat mij meer om het 'ze', 'publiek' en 'bioindustrievleeseters':
--- Citaat van: J@n op 16 januari 2008, 10:25:19 ---De ellende met dit soort acties is altijd hetzelfde: men presenteert uiteindelijk het kopen van scharrelkippen of vrije-uitloopeieren als oplossing voor alle kwaad. En wat blijft er hangen bij het publiek? O ja, ik moet eigenlijk wat vaker een graseitje kopen. Maar ja, duur hè? En dan kopen ze eens een paar keer per jaar een doosje. Of ze leggen eens een duurdere scharrelkip te braden in de oven. Stapje in de goede richting. Kun je zeggen. Je kunt ook zeggen: het publiek is weer vredig in slaap gesust.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Poek op 16 januari 2008, 10:34:01 ---En toch keuren al die bioindustrievleeseters de bioindustrie niet goed.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: J@n op 16 januari 2008, 12:28:48 ---Dat denk ik ook. Mijn idee is: hoe harder je ze met de bio-industriële feiten om de oren slaat, hoe dover ze er voor worden.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: fem fatale op 16 januari 2008, 12:59:03 ---En waar ik niet over kan oordelen, is wat zoiets doet met mensen die wél vlees eten. Misschien dat zij nu, juist omdat Jamie Oliver zegt dat het slecht is, wel serieus gaan nadenken, en hopelijk meer doen dan eens per jaar een doosje biologische eieren kopen.
--- Einde van citaat ---
--- Citaat van: Selly op 16 januari 2008, 13:02:45 ---Maar ze spreken zich er ook niet tegen uit, toch?
--- Einde van citaat ---
Alsof die 30 miljoen waardeloze haantjes in Nederland alleen al niet net zo goed vergast of door de hakselmolen gaan worden voor eieren. Ook al zijn het biologische, gras- of weetikveelwat-eieren (en nee, bij dat soort eieren krijgen de haantjes niet eerst een lief spuitje ofzo). Dat is echt niet alleen bij vlees zo.
Bovendien eet de gemiddelde Nederlander of 2/3 of 3/4 (kan het me niet meer herinneren welke van de twee het was) van de eieren binnen met koekjes, taart, etc en die zijn zeker niet bio/gras, dus ook al koop je zelf altijd bio-/graseieren...
--- Einde van citaat ---
Gelukkig is iedereen hier heel bewust en koopt niemand hier producten waar legbatterij-eieren in verwerkt zitten, dat doen toch alleen die verschrikkelijke bioindustrievleeseters?
tibetmoon:
Het blijft gruwelijk wie het ook doet. Jamie heeft dan tenminste nog een edel doel: mensen bewust maken van de smakeloze toestanden in de productie van vleesproducten.
Als dat leidt tot bewustzijn bij de consument dan is zijn opzet geslaagd. NRC schrijft dat er in die week 7% meer kip is gekocht. Of het een met het ander te maken heeft, blijft onduidelijk.
Ook begrijp ik niet wat het roosteren van een - hoop ik - dode kip hiermee te maken heeft.
Het blijft een kok die niet enkel vegetarisch kookt.. hij wil alleen mensen bewust maken.
In hoeverre het bijdraagt aan een andere omgang met dieren.. dat blijft in het midden. Ik denk dat daarvoor andere middelen nodig zijn.
Hausfrau:
Aangezien de politiek in zijn algemeenheid nogal langzaam is kun je dit soort wijzigingen beter vanuit de industrie proberen te realiseren. Volgens mij waren de dames en heren flink geschokt door deze activiteit dus dat lijkt mij geslaagd. (het publiek bestond uit hoge heren en dames uit de voedselindustrie)
Ik vind ook dat je bewuste keuzes moet maken. Al voordat ik vegetarier was kocht ik zo veel mogelijk biologisch vlees, of op zijn minst scharrel. Maar het zit in de Nederlander om zo goedkoop mogelijk te willen eten. En zo lang mensen dat elke dag vlees niet nodig hebben is het misschien wel goed ze ook die mogelijkheid te ontnemen (da's pas verantwoord heropvoeden :O).
Vergelijk het met de keuringsdienst van waarde die zelf varkens (en kippen) heeft groot gebracht en ze toen naar het abattoir bracht. Je hoeft het zelf niet te willen (doen) om de confronterende televisie te kunnen waarderen. Het werd in ieder geval in beide programma's redelijk vriendelijk gebracht.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie