Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierproeven, noodzakelijk kwaad?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Sander op 23 januari 2008, 17:27:19 ---Dat is niet relevant, je moet je in een discussie gewoon niet achter de mening van een ander verschuilen, zelfs al zijn het 'experts'.
--- Einde van citaat ---
Even inspringen op de meta-discussie.
Je 'verschuilen' achter autoriteiten is inderdaad niet correct, autoriteiten zijn het ook altijd niet eens en hebben soms zeer tegenstrijdige meningen.
Aan de andere kant is de realiteit dat eigen ervaringen ook geen algemene bewijskracht hebben en dat een mening op basis van een andere mening van weinig waarde is. Nochtans is ook dit een 'val' waar vele mensen in trappen. (Sander, ik vraag me dan ook af op welke basis jij je mening in deze vormt.)
Dus zolang jij, Christiaan, ... of de anderen die in de discussie betrokken zijn niet zelf aan onderzoek hebben gedaan zit er niet veel anders op dan een mening te onderbouwen aan de hand van de autoriteit/het onderzoek van anderen. Het probleem is dan natuurlijk er in te slagen om de betrouwbare autoriteiten van de onbetrouwbare te scheiden.
Lady d'Arb@ñville:
En dan komen we dus toch weer terug bij wat die 'vele experts' in meerderheid vinden. :P
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Juf @ñs op 23 januari 2008, 17:52:55 ---En dan komen we dus toch weer terug bij wat die 'vele experts' in meerderheid vinden. :P
--- Einde van citaat ---
De geschiedenis heeft natuurlijk al aangetoond dat de meerderheid het niet altijd bij het recht eind heeft. Ook onder wetenschappers zijn meningen vaak halsstarrig.
Van welke bron ze geld krijgen, wat de gevolgen voor hen zouden zijn als de ene of de andere mening als correct wordt aangenomen door b.v. de machthebbende politici, welk geloof men beleid, hoe het eigen gedrag is, ... Het zijn allemaal factoren die spijtig genoeg vaak een grote rol spelen.
Lady d'Arb@ñville:
Ja nee, vertel mij wat, maar het gaat er nu toch over waar 'de leek' nou zijn mening op moet baseren? Die moet toch niet alleen op basis van wishfull thinking een handjevol experts met minder gangbare ideeën aanhangen?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Juf @ñs op 23 januari 2008, 18:05:45 ---
Ja nee, vertel mij wat, maar het gaat er nu toch over waar 'de leek' nou zijn mening op moet baseren? Die moet toch niet alleen op basis van wishfull thinking een handjevol experts met minder gangbare ideeën aanhangen?
--- Einde van citaat ---
Daar ben ik het met eens. Zonder mijn mening in deze te geven roept dat dan weer de vraag op of er alleen sprake is van wishfull thinking als basis om die 'andere' experts aan te hangen?
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie