Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierproeven, noodzakelijk kwaad?
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Christiaan op 23 januari 2008, 18:47:43 ---Om eerlijk te zijn, het gaat hier wel over een ethische vraag, namelijk over de noodzakelijkheid van dierproeven, en niet over objectief vaststelbare feitelijkheden. Maar ook in die discussie is het onbeargumenteerde argument dat iemand een alles overwegend zelfbelang heeft bij een bepaalde mening dubieus.
--- Einde van citaat ---
Enkel en alleen voor die mensen die van mening zijn dat dierenproeven onder geen enkele voorwaarden en los van nuttigheid, risico, diersoort, ... aanvaardbaar zijn is het een zuiver ethische vraag.
In alle andere gevallen is vooral het gegeven of sommige dierenproeven soms nuttige informatie opleveren / de evolutie van de gezondheidszorg ten goede komen essentieel om een uitspraak over hun aanvaardbaarheid te doen. Concrete feiten zijn in dit debat - net als in veel andere ethische kwesties - dus wel degelijk van belang.
@rno:
--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2008, 18:50:44 ---Beter hier, dan in pakweg China, lijkt me trouwens wel een belangrijk argument.
--- Einde van citaat ---
Kunnen wij voorkomen, dat er dierproeven in China (of Duitsland, Luxemburg, Frankrijk, Verenigde Staten etc) uitgevoerd worden? Nee.
Dierproeven de wereld uit. Om te beginnen uit Nederland!
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Christiaan op 23 januari 2008, 22:01:14 ---
--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2008, 18:50:44 ---De meerderheid is niet deskundig en dat is vaak een probleem. Of het nu gaat over voor of tegen een Europese grondwet stemmen
--- Einde van citaat ---
Ja ho es even, dat gaat over politiek, en als we een democratie zijn is daar geen deskundigheid voor nodig. Maar vertel mij maar eens waar het ook alweer precies over ging.
--- Einde van citaat ---
Enkel en alleen als je voor een volledig rechtstreeks democratie pleit - iets wat je mij niet zult horen doen - klopt je uitspraak. Gezien in 'onze' democratie 'het volk' de verkozen 'een volmacht' geeft om bepaalde beslissingen te nemen lijkt het me niet meer dan logisch dat die beslissing met zoveel mogelijk deskundigheid wordt genomen. (Wat niet mag betekenen dat het goed zou zijn als de verkozen zich niets meer aantrekken van hun kiezers op het moment dat ze die 'volmacht' in handen hebben, maar ze moeten ook niet naar ze luisteren als domme schapen. Als dat de kiezers niet aanstaat, dan kiezen ze de volgende keer maar iemand anders.)
Ligfietsertje:
--- Citaat van: Lovelocker op 23 januari 2008, 18:50:44 ---Het lijkt mij vooral zaak dierproeven te stoppen waar het zaken betreft die we "gewoon" kunnen missen: een nieuw soort make-up bijvoorbeeld. Dan is er al heel wat gewonnen.
--- Einde van citaat ---
Dat denk ik ook. Dat is niet alleen veel makkelijker te verwezenlijken (de publieke opinie valt er makkelijker voor te winnen), het lijkt me moreel ook niet helemaal te vergelijken met dierproeven voor de ontwikkeling van medicijnen.
Ook test waarbij men b.v. nagaat bij welke dosis de helft van de proefdieren overlijdt mogen wat mij betreft onmiddellijk verboden worden want leveren mijn inziens geen belangrijke informatie op.
Christiaan:
--- Citaat van: Ligfietsertje op 23 januari 2008, 22:41:16 ---In alle andere gevallen is vooral het gegeven of sommige dierenproeven soms nuttige informatie opleveren / de evolutie van de gezondheidszorg ten goede komen essentieel om een uitspraak over hun aanvaardbaarheid te doen.
--- Einde van citaat ---
Ja, maar het blijft een ethische vraag of dierenleed uberhaupt aanvaardbaar is voor een betere gezondheidszorg, niet alleen in welke mate. Tuurlijk voedt feitelijke informatie de discussie, maar het gaat hier over wat goed is, of wat nuttig is (dat is: goed voor een bepaald doeleinde), en alles wat met het vragen over het goede te maken heeft is ethisch.
Het gaat hier bijvoorbeeld niet over hoe goed of slecht melk nou voor je botten is, iets waar Sander ook een andere mening over heeft dan de wetenschappelijke consensus, en waarvan ik even wou laten zien dat ik onderkende dat het in dit geval over iets anders ging, zonder dat dat wat uitmaakt voor mijn uiteindelijke standpunt over zijn misschien wat makkelijke afwijzing van de mening van "de experts".
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie