Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu
Dierproeven, noodzakelijk kwaad?
Draek:
--- Citaat van: Hausfrau op 24 januari 2008, 09:47:03 ---Ik word er zo moe van dat als je twijfelt aan de mogelijkheid dierproeven uit te sluiten je meteen voor dierproeven bent. Dat argument wordt telkens (impliciet) aangedragen door de anti-dierproef-fundamentalisten.
--- Einde van citaat ---
Ik heb dat in ieder geval nergens bedoeld. Ik snap dat je tegen dierproeven bent. Dat is dan op ethisch vlak.
Maar je bent geen tegenstander van dierproeven op medisch vlak.
--- Citaat ---Bovendien: geneesmiddelen hebben we nodig. Als we dan het onderzoek dus niet hier doen zijn we afhankelijk van geneesmiddelen uit het buitenland waarbij we geen inzicht hebben in de omstandigheden mbt de totstandkoming. Zoals al die medicijnen die getest worden op onwetende derdewereld bewoners. TOF voeren we in.
--- Einde van citaat ---
Zoals ik zei. Zo een argumentatie is onzin, omdat je dan ook hier beter kinderarbeid kan hebben, dat je hier beter niet de chinchilla/vossenfokkerijen voor bont kan verbieden (zoals dit jaar van kracht word) etc. omdat het anders in 'andere' landen gebeurd waar je geen zicht op hebt.
Daarnaast is het 'geen zicht hebben op' geen argument in deze maatschappij, omdat ze nu ook gerust vanalles importeren uit landen waar ze geen enkele zich hebben op de situatie.
Het is makkelijk te zeggen dat het hier dan 'beter' is, maar zo een gedachte zal je land alleen maar in de achteruit zetten in plaats van vooruit.
fem fatale:
--- Citaat van: Draek op 24 januari 2008, 10:18:59 ---
--- Citaat van: LL de Ling op 24 januari 2008, 07:50:54 ---Ja sorry hoor, dat er dieren doodgaan door dierproeven dat gaat er bij mij wel in :P, maar je kan niet stellen dat er 24 mensen of duizenden wereldwijd doodgaan door dierproeven.
--- Einde van citaat ---
Jawel. Ik kan je tig voorbeelden opnoemen van medicatie waar mensen dood door zijn gegaan.
Omdat ze teveel vertrouwden op dierproeven en de resultaten. Terwijl ze dierproeven gebruiken om de veiligheid aan te tonen gaan er jaarlijks vele mensen dood alleen al aan bijwerkingen die onvoorzien waren.
--- Einde van citaat ---
Maar dan nog gaat er toch iets fout met de causaliteit, die mensen gaan dood door bijwerkingen, niet door dierproeven. En hoe vervelend het ook mag zijn, er gaan bijna zeker minder mensen dood door bijwerkingen omdat er wel dierproeven worden gedaan waardoor heel veel medicijnen niet op de markt komen.
Draek:
--- Citaat van: fem fatale op 24 januari 2008, 12:25:21 ---Maar dan nog gaat er toch iets fout met de causaliteit, die mensen gaan dood door bijwerkingen, niet door dierproeven.
--- Einde van citaat ---
Ja, ze gaan dood door de bijwerkingen, omdat ze er van uit zijn gegaan dat die er niet waren. Het niet zien van die bijwerkingen in de dierproeven geeft des te meer aan dat deze dus niet representatief zijn voor dieren.
--- Citaat ---En hoe vervelend het ook mag zijn, er gaan bijna zeker minder mensen dood door bijwerkingen omdat er wel dierproeven worden gedaan waardoor heel veel medicijnen niet op de markt komen.
--- Einde van citaat ---
Er komt een hoop op de markt die later weer van de markt gehaald word. Het werkt op twee manieren. Dierproeven kunnen zowel medicatie door laten gaan of tegen houden. Het door laten gaan betekent een gevaar omdat er van uit gegaan word dat de resultaten van toepassing zijn op mensen. Het tegen houden kan medicatie tegen houden die wellicht heel veel mensen zou redden.
Het is dus niet zo 1-2-3 te stellen dat er minder mensen doodgaan door de dierproeven. Ik ben in ieder geval van mening dat dierproeven juist meer doden veroorzaakt en zorgt dat veel doodgaan doordat dierproeven veel tegen houden.
Daarnaast geloof ik veel meer in preventie, door betere levensstijl etc.
Lady d'Arb@ñville:
--- Citaat van: Draek op 24 januari 2008, 13:24:46 ---
--- Citaat van: fem fatale op 24 januari 2008, 12:25:21 ---Maar dan nog gaat er toch iets fout met de causaliteit, die mensen gaan dood door bijwerkingen, niet door dierproeven.
--- Einde van citaat ---
Ja, ze gaan dood door de bijwerkingen, omdat ze er van uit zijn gegaan dat die er niet waren. Het niet zien van die bijwerkingen in de dierproeven geeft des te meer aan dat deze dus niet representatief zijn voor dieren.
--- Einde van citaat ---
Je moet die diertesten dan ook zien als een eerste filter in het onderzoek naar bijwerkingen van medicijnen, niet als een volledig, afgerond onderzoek. Dat doet de medische industrie ook niet. Jij haalt de begrippen 'door' en 'ondanks' door elkaar.
fem fatale:
--- Citaat van: Draek op 24 januari 2008, 13:24:46 ---Daarnaast geloof ik veel meer in preventie, door betere levensstijl etc.
--- Einde van citaat ---
Oh gelukkig, jij weet hoe je alle zieken kunt genezen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie