Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Hoe ongezond is zoetstof?
Chantal:
Ach.. ik eet/drink al zo'n 18 jaar zoetstoffen. Niet in alles, maar wel voor frisdank b.v. Het enige waar ik voor uit moet kijken is dat ik niet teveel ineens krijgt, daar krijg ik buikkramp van. Ik ben nog steeds gezond hoor. Ik heb laatst ook een boek gelezen over voeding van een professor in de voedingsleer... weet zo gauw de titel niet meer, maar hij zei dat er nog steeds niets is bewezen over b.v. kanker als gevolg van zoetstoffen.
Onderzoekers moeten ook hun geld verdienen, kranten nemen de conclusies van die onderzoeken klakkeloos over, zonder dat er wetenschappelijk daadwerkelijk voldoende bewijs is geleverd voor een stelling. Voor aspartaam b.v. hebben ze namelijk een veel langere periode nodig om het goed te kunnen onderzoeken. Het bestaat nog niet lang genoeg. En welke wetenschapper heeft het geld om over zo'n lange periode gedegen onderzoek te doen met voldoende testpersonen en een controlegroep?
Ik laat mij niet bang maken. Liever cola light dan al die suiker + calorieën in mijn lijf.
Ik vind trouwens wel dat ze eens op moeten houden met grote letters op de verpakking "geen suiker toegevoegd" terwijl er wel zoetstof in zit. Ik verwacht dan namelijk dat het ongezoet is, wat ik vaak lekkerder vind. En ze moeten dus ook niet overal suiker ingooien. Maar ja, wie ben ik.
RogerRabbit:
ik zou geen kunstmatige zoetstoffen meer eten....hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
Veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen het vaak veel gebruik van zoetstoffen, je wordt er gasserig van en breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...
Eelco:
Voor mij is smaak alleen al een reden om geen zoetstoffen of light-producten te gebruiken. 7'up light is dan wel zoet, maar ik vind het een raar, chemisch smaakje hebben. De gewone 7'up of Spa groen (nog steeds niet mijn favoriet, ik ben niet zo van de frisdrank) smaakt gewoon beter (natuurlijker, zo u wilt).
En dat gedoe met zoetjes in de koffie... ik ken veel koffiedrinkers die zoetjes gebruiken, maar de theedrinkers die ik ken, gebruiken gewoon suiker (of helemaal niets). Is daar een logische verklaring voor?
Voor mij dus geen light, maar gewoon less.
Ligfietsertje:
--- Citaat van: RogerRabbit op 22 september 2008, 15:40:31 ---ik zou geen kunstmatige zoetstoffen meer eten....hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
--- Einde van citaat ---
ik zou geen tv meer kijken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
ik zou niet meer fietsen .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
ik zou eten koken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
ik zou geen voorbehoedsmiddelen meer gebruiken .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
en last but not least
ik zou niet 100% vegetarisch eten .... hier is de mens namelijk ook niet van nature voor gemaakt.
Het 'natuurlijkheidsargument' is in bijna alle gevallen een waardeloos element. Als iemand ernstig genomen wil worden dan moet hij/zij bij mij in ieder geval dat argument niet gebruiken of hij/zij zou zeer goed moeten kunnen onderbouwen waarom dat argument in dat specifieke geval wel van toepassing is.
--- Citaat van: RogerRabbit op 22 september 2008, 15:40:31 ---Veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen het vaak veel gebruik van zoetstoffen, je wordt er gasserig
--- Einde van citaat ---
Dat sommige mensen er 'gasserig' van worden is volgens mij aangetoond. Maar waar zijn de bewijzen dat 'veel ziekten die met de maag en darm te maken hebben komen door het vaak veel gebruik van zoetstoffen?
Is deze mening ergens op gebaseerd, en zo ja, waarop?
--- Citaat van: RogerRabbit op 22 september 2008, 15:40:31 --- breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...
--- Einde van citaat ---
Zelfde vraag.
--- Citaat van: RogerRabbit op 22 september 2008, 15:40:31 ---breekt je vitamines en mineralen af of voert het mee, want je gaat er meer door plassen...
--- Einde van citaat ---
De redenering dat alles wat je meer doet plassen negatief is omdat je daardoor vitamines en mineralen afvoert lijkt me niet valide. Het menselijk lichaam is er immers prima tot in staat om te voorkomen dat er vitaminen en mineralen verdwijnen via de urine indien het geen overschot betreft. Anders zou ook het drinken van water, thee, ... ongezond zijn.
Begrijp me niet verkeerd, ik gebruik nauwelijks kunstmatige zoetstoffen want ik vind ze slecht smaken en ik stel me vragen bij hun gezondheidseffecten. Bovendien is het voor een normale gezonde mens die ook gezond eet en leeft helemaal niet nodig om suikers te vervangen door zoetstoffen.
Maar de door jou gebruikt argumenten lijken me erg zwak.
Aiko:
Zag van de week een (nieuw?) zoetmiddel bij de natuurwinkel. De naam is mij ontschoten, maar het klonk zo ongeveer als marbella. Marbello? Mardingeso? Ik ben er bijna, geloof ik.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie