Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Hoe ongezond is zoetstof?

<< < (6/10) > >>

RvO:

--- Citaat van: h@ñgm@ñ op 19 augustus 2010, 13:17:47 ---Grappig, laatst viel me juist een waarschuwing op een fles frisdrank oid op: "contains a source of phenylalanine". Toen dacht ik dus: Als dat er als waarschuwing op een produkt geplaatst wordt, zal er toch wel écht iets aan de hand zijn.

En daar begrijp ik dat artikel ook niet, omdat fenylalanine de boosdoener zou moeten zijn in of afkomstig van aspartaam.

--- Einde van citaat ---

Wat ik me nog herinner van biochemie, lang geleden:

Volgens mij is phenylalanine een essentieel aminozuur.
Maar het is ook één van de afbraakproducten van aspartaan.
Dus voor de meeste mensen niets aan de hand.

Maar er zijn mensen met een allergie voor (tegen?) phenylalanine.
Een allergie tegen een essentieel eiwit is "niet handig"  :( Die mensen hebben dan ook een uitgekiend dieet  nodig. Voor diè mensen staat de waarschuwing er op. Vergelijkbaar dus met de waarschuwingen tegen pinda's noten, gluten, etc. .

greet:

--- Citaat van: RvO op 19 augustus 2010, 14:12:07 ---
--- Citaat van: h@ñgm@ñ op 19 augustus 2010, 13:17:47 ---Grappig, laatst viel me juist een waarschuwing op een fles frisdrank oid op: "contains a source of phenylalanine". Toen dacht ik dus: Als dat er als waarschuwing op een produkt geplaatst wordt, zal er toch wel écht iets aan de hand zijn.

En daar begrijp ik dat artikel ook niet, omdat fenylalanine de boosdoener zou moeten zijn in of afkomstig van aspartaam.

--- Einde van citaat ---

Wat ik me nog herinner van biochemie, lang geleden:

Volgens mij is phenylalanine een essentieel aminozuur.
Maar het is ook één van de afbraakproducten van aspartaan.
Dus voor de meeste mensen niets aan de hand.

Maar er zijn mensen met een allergie voor (tegen?) phenylalanine.
Een allergie tegen een essentieel eiwit is "niet handig"  :( Die mensen hebben dan ook een uitgekiend dieet  nodig. Voor diè mensen staat de waarschuwing er op. Vergelijkbaar dus met de waarschuwingen tegen pinda's noten, gluten, etc. .

--- Einde van citaat ---

Juist, kijk maar eens hiernaar. Het is geen allergie, maar een erfelijke stofwisselingsziekte. Voor de meeste mensen is Fenylalanine een essentieel aminozuur!

@rno:
Had ik al eens geschreven, dat je je lichaam voor de mal houdt als je zoetstoffen gebruikt.
Je proeft zoet, je lichaam denkt: "Daar komt weer suiker aan..... actie". En dan, geen suiker, de ME is voor niets uitgerukt.

Chantal:

--- Citaat van: @rno op 20 augustus 2010, 01:20:55 ---Had ik al eens geschreven, dat je je lichaam voor de mal houdt als je zoetstoffen gebruikt.
Je proeft zoet, je lichaam denkt: "Daar komt weer suiker aan..... actie". En dan, geen suiker, de ME is voor niets uitgerukt.

--- Einde van citaat ---

Dat vertelde iemand me laatst ook (een "professionele" EHBO-er). Zoetstoffen zetten de alvleesklier aan om insuline te produceren, maar die komt dan geen suiker tegen in het bloed en dan gaat je lichaam om echte suiker zeuren. Geen idee of het waar is, maar voorlopig houd ik het maar voor waar aan. Ik drink wel thee en water, ook lekker.

Edit: Broodje aap dus. De alvleesklier heeft er niets mee te maken. Gisteren nagevraagd. Dat je honger krijgt van zoetstof klopt wel, maar schijnbaar heeft niet iedereen dat. Ikke wel, dus voor mij geen zoetstof meer. Maar het hongergevoel komt dan alleen vanuit je hersens, het heeft niets met de alvleesklier te maken en je bloedsuiker gaat ook niet omlaag o.i.d.

animal lover:
Ik vind het het grappigst als je dan taart bij de thee/koffie hebt. Dan doet zo'n gebruiker zoetjes in de koffie en eet er een stuk taart bij. De logica van de zoetjes snap ik niet goed.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie