Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

<< < (26/33) > >>

greet:
Maar het overgrote deel van de cholesterol in je lichaam wordt door je lever aangemaakt, dus geen cholesterol eten kan niet zo veel kwaad. Je lichaam gebruikt cholesterol als een soort verpakking, een soort zakjes om vetten in te vervoeren. Maar je hebt natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen nodig om die zakjes te maken.

Er zit ook een regelmechanisme achter, je lever maakt maar zoveel cholesterol aan als het nodig is. Als je dus eet, gaat je lever (in principe) ook iets minder cholesterol aanmaken. Maar als je veel 'slechte' vetten eet, dan ga je veel cholesterol nodig hebben, en krijg je een hoge cholesterol. De huidige theorie is dus dat letten op vetten belangrijker is dan letten op cholesterol.

eno2:

--- Citaat van: greet op 13 december 2011, 10:57:42 ---Maar het overgrote deel van de cholesterol in je lichaam wordt door je lever aangemaakt, dus geen cholesterol eten kan niet zo veel kwaad. Je lichaam gebruikt cholesterol als een soort verpakking, een soort zakjes om vetten in te vervoeren. Maar je hebt natuurlijk wel genoeg voedingsstoffen nodig om die zakjes te maken.

Er zit ook een regelmechanisme achter, je lever maakt maar zoveel cholesterol aan als het nodig is. Als je dus eet, gaat je lever (in principe) ook iets minder cholesterol aanmaken. Maar als je veel 'slechte' vetten eet, dan ga je veel cholesterol nodig hebben, en krijg je een hoge cholesterol. De huidige theorie is dus dat letten op vetten belangrijker is dan letten op cholesterol.

--- Einde van citaat ---
Bon goed ik maak me er in elk geval geen zorgen over, ik eet alleen goede vetten  en heb met die verdomd moeilijke cholesterol nooit het minste probleem gehad.

eno2:
WCRF haalt ernstig uit naar vleesconsumptie

Citaat:
Professor Martin Wiseman, scientific and medical adviser to the World Cancer Research Fund, said: "The evidence on processed meat is convincing and our scientists estimate that up to about 3,700 cases of bowel cancer could be prevented every year in the UK if everyone ate less than 70g of processed meat a week, which is roughly the equivalent of three rashers of bacon."

According to the WCRF, people should ideally eat no processed meat at all in order to minimise their cancer risk.
Bron: The Guardian

eno2:

--- Citaat van: M. op 13 december 2011, 08:13:27 ---Cholesterol zit alleen in dierlijke producten, dus noten bevatten ook geen cholesterol.

--- Einde van citaat ---
Verheugend nieuws voor mij en beschamend dat ik dat als veganist niet wist.
Vind ik een groot argument voor veganisme
En ik begrijp nu ook waarom er niet van goede en slechte cholesterol mag gesproken worden van Hizikigrll

Hizikigrrrl:
Maar cholesterol uit voeding draagt dus vrijwel niet bij aan het cholesterolgehalte in je lichaam, wat Greet hierboven al schreef...

Overigens zie ik dat ik hieronder iets niet helemaal duidelijk heb beschreven over goed en fout cholesterol: ik doelde op cholesterol in eten, dat is gewoon cholesterol en niet goed of fout.
In je lichaam heb je wel goed en fout cholesterol, respectievelijk HDL en LDL (High Density en Low Density Lipoproteine). Het is vooral van belang dat de ratio tussen totaal cholesterol en HDL goed is.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie