Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond

Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme

<< < (31/33) > >>

B@ñ@ñenschuimpje:
Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er eerst al op z'n minst een vaag gevoel van onbehagen, of een onvrede met de omgeving zoals die zich manifesteert, moet zijn voordat iemand besluit op een vegetarisch dieet over te stappen. Een zekere hogere emotionele of empathische gevoeligheid lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor zo'n stap, en ik kan me heel wel indenken dat dat wat vaker hand in hand gaat met andere psychologische en fysieke of psychosomatische onregelmatigheden.
A fortiori voor wat betreft veganisme. maar dat mag ik vast niet zeggen.

Bast:
Hier staat het via de uni zelf en ik lees niet meteen een causaal verband eigenlijk.

eno2:

--- Citaat van: Hizikigrrrl op 16 juni 2012, 13:27:31 ---http://www.ijbnpa.org/content/9/1/67/abstract

Vegetarian diet and mental disorders: results from a representative community survey

Johannes Michalak, Xiao C Zhang and Frank Jacobi   

International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity 2012, 9:67 doi:10.1186/1479-5868-9-67
Published: 7 June 2012

Background
The present study investigated associations between vegetarian diet and mental disorders.

Methods
Participants were drawn from the representative sample of the German Health Interview and Examination Survey and its Mental Health Supplement (GHS-MHS). Completely vegetarian (N = 54) and predominantly vegetarian (N = 190) participants were compared with nonvegetarian participants (N = 3872) and with a non-vegetarian socio-demographically matched subsample (N = 242).

Results
Vegetarians displayed elevated prevalence rates for depressive disorders, anxiety disorders and somatoform disorders. Due to the matching procedure, the findings cannot be explained by socio-demographic characteristics of vegetarians (e.g. higher rates of females, predominant residency in urban areas, high proportion of singles). The analysis of the respective ages at adoption of a vegetarian diet and onset of a mental disorder showed that the onset of mental disorders tends to follow the adoption of the vegetarian diet.

Conclusions
Vegetarian diet is associated with an elevated risk of mental disorders. However, there was no evidence for a causal role of vegetarian diet in the etiology of mental disorders.

PDF: http://www.ijbnpa.org/content/pdf/1479-5868-9-67.pdf

--- Einde van citaat ---

:schater2: :schater3:

Poek:
(Iets) minder darmkanker bij vegetariers.

Dat heeft overigens niet per se met wel of niet vlees eten te maken: ""Our vegetarians not only ate less meat than the non-vegetarians, but also less sweets, snack foods, refined grains and caloric beverages," he said. And they ate more fruits, vegetables, whole grains, beans and nuts, he added."

eno2:
Ik schrok me een hoedje toen ik dit las:

http://www.evmi.nl/voeding-gezondheid/tofu-tast-geheugen-aan/
Tofu tast geheugen aan
16 juli 2008 |
Tofu tast geheugen aan

OXFORD – Tofu en andere zogenoemde superfoods geven een verhoogd risico op geheugenverlies. Een consumptiepatroon met grote hoeveelheden kan zelfs leiden tot dementie.

Dat blijkt uit een onderzoek door de universiteiten van Loughborough en Oxford.

De onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk omdat sojabonen, waar tofu van is afgeleid, lange tijd als producten werden gezien met grote gezondheidsvoordelen.

Effecten
De wetenschappers onderzochten de effecten van een verhoogde soja-consumptie onder 719 ouderen en daaruit bleek dat, vooral bij de personen van 68 jaar en ouder, een verhoogde tofu-consumptie verband houdt met een slechter geheugen.

Aan de andere kant constateerden de onderzoekers een verband tussen de consumptie van het gefermenteerde sojaproduct tempé en een beter geheugen. Dat zou te maken hebben met het hoge gehalte aan folaten.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

[*] Vorige pagina

Naar de volledige versie