Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
eno2:
--- Citaat van: Y@ñis op 04 april 2014, 13:39:21 ---Ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat er eerst al op z'n minst een vaag gevoel van onbehagen, of een onvrede met de omgeving zoals die zich manifesteert, moet zijn voordat iemand besluit op een vegetarisch dieet over te stappen. Een zekere hogere emotionele of empathische gevoeligheid lijkt me een noodzakelijke voorwaarde voor zo'n stap, en ik kan me heel wel indenken dat dat wat vaker hand in hand gaat met andere psychologische en fysieke of psychosomatische onregelmatigheden.
A fortiori voor wat betreft veganisme. maar dat mag ik vast niet zeggen.
--- Einde van citaat ---
Je moet inderdaad gek zijn zoals ik om al je lievelingsgerechten te laten vallen op je 53-ste, na 25 jaar onvrede met je omgeving. :bonk: :
Hizikigrrrl:
--- Citaat van: eno2 op 02 oktober 2015, 23:10:02 ---Ik schrok me een hoedje toen ik dit las:
http://www.evmi.nl/voeding-gezondheid/tofu-tast-geheugen-aan/
Tofu tast geheugen aan
16 juli 2008 |
Tofu tast geheugen aan
OXFORD – Tofu en andere zogenoemde superfoods geven een verhoogd risico op geheugenverlies. Een consumptiepatroon met grote hoeveelheden kan zelfs leiden tot dementie.
Dat blijkt uit een onderzoek door de universiteiten van Loughborough en Oxford.
De onderzoeksresultaten zijn opmerkelijk omdat sojabonen, waar tofu van is afgeleid, lange tijd als producten werden gezien met grote gezondheidsvoordelen.
Effecten
De wetenschappers onderzochten de effecten van een verhoogde soja-consumptie onder 719 ouderen en daaruit bleek dat, vooral bij de personen van 68 jaar en ouder, een verhoogde tofu-consumptie verband houdt met een slechter geheugen.
Aan de andere kant constateerden de onderzoekers een verband tussen de consumptie van het gefermenteerde sojaproduct tempé en een beter geheugen. Dat zou te maken hebben met het hoge gehalte aan folaten.
--- Einde van citaat ---
Oud onderzoek, + dat dit soort onderzoeken eigenlijk nooit correct uit te voeren zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Tofu die wordt gemaakt in aluminium bakken (oid). Eerder onderzoek uit Hawaï wees dat al eens aan als de boosdoener. Het spul waarmee de sojamelk gestremd wordt, kan dan ook nog de oorzaak zijn.
Geen idee of ze alleen vegetariërs hebben onderzocht, maar over het algemeen zal tofu vooral door hen of door mensen uit bv China gegeten worden. Vegetariërs krijgen over het algemeen minder/te weinig van enkele essentiële mineralen binnen, zoals zink, die essentieel zijn voor een goed geheugen. Dan ligt het dus niet zozeer aan tofu, maar aan het gehele eetpatroon.
Daarnaast bevatten veel plantaardige voedingsmiddelen van nature stoffen om zichzelf te beschermen tegen vraat (fytaten). Vooral peulvruchten en granen, waar je ook nog grote hoeveelheden van binnenkrijgt, staan hier bekend om. Deze stofjes blokkeren de opname van vooral mineralen (en net die mineralen waar vegetariërs toch al minder van binnenkrijgen). Een oplossing hiervoor is het fermenteren van deze voedingsmiddelen, en/of het langdurig weken en/of kiemen.
eno2:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 03 oktober 2015, 13:44:06 ---
Oud onderzoek, + dat dit soort onderzoeken eigenlijk nooit correct uit te voeren zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn. Tofu die wordt gemaakt in aluminium bakken (oid). Eerder onderzoek uit Hawaï wees dat al eens aan als de boosdoener. Het spul waarmee de sojamelk gestremd wordt, kan dan ook nog de oorzaak zijn.
Geen idee of ze alleen vegetariërs hebben onderzocht, maar over het algemeen zal tofu vooral door hen of door mensen uit bv China gegeten worden. Vegetariërs krijgen over het algemeen minder/te weinig van enkele essentiële mineralen binnen, zoals zink, die essentieel zijn voor een goed geheugen. Dan ligt het dus niet zozeer aan tofu, maar aan het gehele eetpatroon.
Daarnaast bevatten veel plantaardige voedingsmiddelen van nature stoffen om zichzelf te beschermen tegen vraat (fytaten). Vooral peulvruchten en granen, waar je ook nog grote hoeveelheden van binnenkrijgt, staan hier bekend om. Deze stofjes blokkeren de opname van vooral mineralen (en net die mineralen waar vegetariërs toch al minder van binnenkrijgen). Een oplossing hiervoor is het fermenteren van deze voedingsmiddelen, en/of het langdurig weken en/of kiemen.
--- Einde van citaat ---
Je zet tofu een beetje uit de wind. Mijn aangetaste geheugen kan natuurlijk andere oorzaken hebben. Gefermenteerde tempeh begon ik pas een paar jaar geleden te eten, omdat ik het eerder niet lekker vond (nu wel). Seitan liet ik als hypertensie -patiënt gewoon vallen: te zout. Rest mij enkel soja als veganist.
Nu lees ik pas dit zeer gedetailleerde en hoogst alarmerend commentaar over soja:
http://www.bertyn.eu/soja/soja-en-hormonen.
Een en ander van wat jij zegt wordt daar bevestigd.
Best dat ik al zo oud ben. Dat kan sojaconsumptie me niet meer af nemen...
eno2:
Hoe zit het met de claim dat het mediterrane dieet het beste is? Is dat nu wetenschappelijk bewezen of juist wetenschappelijk de grond ingeboord? Nina Teicholz en zo.
eno2:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 17 juni 2012, 00:57:05 ---
--- Citaat van: eno2 op 17 juni 2012, 00:42:03 ---
--- Citaat ---According to our data the decision to choose a vegetarian (low fat) diet is as likely to
precede as to follow the onset of eating disorders.
--- Einde van citaat ---
Deze zin is een Nobelprijs On-zin waard.
--- Einde van citaat ---
Want?
--- Einde van citaat ---
"Volgens onze data is het even waarschijnlijk dat de beslissing tot veganistisch eten voorafgegaan wordt als gevolgd wordt door een eetstoornis" Ik vind dat een afschuwelijk geconvoluteerde formulering. Om te zeggen dat ze niks kunnen zeggen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie