Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
Hizikigrrrl:
Sowieso zijn onderzoeken waarbij de deelnemers zelf opgeven wat ze eten op een dag, niet betrouwbaar.
eno2:
--- Citaat ---. The nutrients of concern in the diet of vegetarians include vitamin B(12), vitamin D, ω-3 fatty acids, calcium, iron, and zinc. Although a vegetarian diet can meet current recommendations for all of these nutrients,
--- Einde van citaat ---
de duidelijke onjuistheid van dergelijke formulering werpt een schaduw op de conclusies van zo'n onderzoek
B12 deficiëntie is notoir in sommige vegetarische diëten
Robjee:
--- Citaat ---Sowieso zijn onderzoeken waarbij de deelnemers zelf opgeven wat ze eten op een dag, niet betrouwbaar.
--- Einde van citaat ---
Dat is inderdaad een veel voorkomend probleem.
Maar dit gebeurt meestal bij grootschalige observationele en cross-sectionele onderzoeken.
Ook de adviezen voor het eten van rood vlees en het risico op colonkanker zijn op dergelijk onderzoek gebaseerd. Het is nu eenmaal niet mogelijk om duizenden mensen dagelijk te volgen en dit jarenlang.
--- Citaat ---de duidelijke onjuistheid van dergelijke formulering werpt een schaduw op de conclusies van zo'n onderzoek
--- Einde van citaat ---
Wat is de onjuistheid? Ze attenderen erop dat vitamine B12 aandacht verdiend, maar dat een vegetarische voeding wel in de behoefte daaraan kan voldoen.
Lady d'Arb@ñville:
Het is toch bijzonder duidelijk welk vegetarisch dieet gevolgd is?
--- Citaat ---Lacto-ovo vegetarian diets were portrayed by intakes of participants who did not eat meat, poultry, or fish on the day of the survey (n=851).
--- Einde van citaat ---
waarmee duidelijk is dat 99% van de zich ten onrechte vegetariër [oké, volgens de meeste gangbare definities dan toch] noemenden buiten het onderzoek worden gehouden.
Ik zie dan ook niet waar die onduidelijkheid in kan zitten. Of het moet hem in de mogelijkheid zitten dat één of twee geïnterviewden wel scampi's hebben gegeten?
Ik zou eerder vallen over de zinsnede on the day of the survey, want dat suggereert dat ze iemand voor vegetariër verslijten als die net toevallig op de dag van het interview geen vlees, gevogelte of vis heeft gegeten.
fem fatale:
Ik vind het nogal raar dat er de aanname wordt gemaakt dat vegetariers een lagere BMI hebben puur door het vegetarisch eten, en niet omdat, ik noem maar eens wat, vegetariers heel bewust bezig met voedsel, en vanuit die bewustheid niet alleen vega eten, maar op de calorie-inname letten. Dit wordt niet eens getoetst. Maar op een lacto-ovo-dieet hoef je helemaal niet af te vallen.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie