Vegetarisch - voor iedereen > Lekker gezond
Wetenschappelijk onderzoek naar vegetarisme
Temari:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 01 september 2011, 00:44:14 ---Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
--- Einde van citaat ---
Op het platteland ook nog 's. Ik vraag me af wat ze dan eten, erg goed voedsel verbouwen is het er niet en ik ben ook wel benieuwd naar hoe hun inname zich verhoudt tot het verbruik van voedingsstoffen, want als je enorm ver moet lopen voor water en hard moet werken om een aardappel of zo te scoren, kan ik me indenken dat mensen ondervoed zijn (als ze niet af en toe een dier eten).
Eelco:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 01 september 2011, 00:44:14 ---Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
--- Einde van citaat ---
Heel erg verbazen doet het me niet. Flexitarisme was vroeger eigenlijk de norm - vlees was een luxeproduct, ook in de Sahel. Laatst nog een documentaire 'Küche der Welt' of zo gezien over Marokko. Ook in de minder vruchtbare gebieden was vlees eerder uitzondering dan regel - als er voor mensen al niet genoeg graan en/of groente is, is vlees produceren behoorlijk inefficiënt. Maar inderdaad wel gemakkelijker te conserveren, dat wel.
Over woestijnen gesproken, Onlangs was er een documentaire over de landbouw in Noord-Kenia. Net ten zuiden van Ethiopië en dus ook een gebied waar hongersnoden veel voorkwamen (en gedeeltelijk nog voorkomen). Sinds kort doen ze daar aan irrigatie en - zonder voedselhulp of water-van-heel-ver - vind je daar ondertussen nogal wat florerende boerderijen en groene landschappen. Dan begin je je toch af te vragen... irrigatie is niet iets van de laatste tijd, de oude Egyptenaren wisten er al raad mee. Waarom heeft het tot de 21ste eeuw geduurd voordat ze er in die regio eindelijk ook mee zijn begonnen? (Ik gok dat ze tot voor kort te druk bezig waren elkaar een kopje kleiner te maken :-\ ).
Temari:
--- Citaat van: Eelco op 02 september 2011, 00:52:13 ---
--- Einde van citaat ---
Heel erg verbazen doet het me niet. Flexitarisme was vroeger eigenlijk de norm - vlees was een luxeproduct, ook in de Sahel. Laatst nog een documentaire 'Küche der Welt' of zo gezien over Marokko. Ook in de minder vruchtbare gebieden was vlees eerder uitzondering dan regel - als er voor mensen al niet genoeg graan en/of groente is, is vlees produceren behoorlijk inefficiënt. Maar inderdaad wel gemakkelijker te conserveren, dat wel.
--- Einde van citaat ---
Ja, daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in!
MaartenP:
--- Citaat van: Hizikigrrrl op 01 september 2011, 00:44:14 ---
The low dietary intake of protein and sulfur amino acids by a plant-eating population leads to subclinical protein malnutrition, explaining the origin of hyperhomocysteinemia and the increased vulnerability of these vegetarian subjects to cardiovascular diseases.
Ik ben vooral verbaasd dat ze vegetariers (of flexitariers) in de Sahel hebben gevonden ???
--- Einde van citaat ---
Het lijkt zelfs om veganisten te gaan. Vraag is inderdaad wat ze dan wel eten...
Temari:
ik heb even kort gezocht, in uitgebreid zoeken had ik geen zin... maar over een deel van het sahel gebied in senegal vond ik dit:
One aspect of agroforestry is the integration of indigenous species into appropriate land use systems. Some local trees and shrubs are particularly appreciated because of their value in human nutrition.
The Ferlo is the most arid part of Senegal, covered by open woodland. The local population is using several indigenous plants for food. Most important are Adansonia digitata, Balanites aegyptiaca and Ziziphus mauritiana, as well as Boscia senegalensis and Cassia obtusifolia. Some 20 more species are consumed to a smaller extent. Their main function is to supply the vitamins A, B2 and C, for which seasonal shortages occur. About 50% of all plants growing in the Ferlo have edible parts, but only the most common ones are consumed. Further exploitation of these natural resources and their conscious integration into agroforestry systems is economically and ecologically recommendable.
Bron: http://www.springerlink.com/content/l31337x3j8385283/
Adansonia digitata = apenbroodboom
Balanites aegyptiaca = The yellow, single-seeded fruit is edible, but bitter (http://en.wikipedia.org/wiki/Balanites_aegyptiaca)
maar voedsel wordt alsmaar moeilijker te vinden, te verbouwen door dit: http://geographyfieldwork.com/SahelCauses.htm
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
[*] Vorige pagina
Naar de volledige versie