Vegetarisch - voor iedereen > Dieren, natuur & milieu

Schelpen?

(1/8) > >>

Eefje1976:
Zomaar een vraagje..
Ik was de schelpjes aan het schoonmaken die wij gevonden hadden op het strand en voor onze kinderen mee genomen hadden.
Toen vroeg ik me af, ben ik nu goed bezig?? Het zijn tenslotte resten van overleden dieren.. Weliswaar een natuurlijke dood gestorven, maar wel dierlijk. Ik vroeg me af hoe veganisten daar bijvoorbeeld over denken.. (zomaar uit interesse, hoor, ik ga ze niet weer afpakken..! ;))
Ik vond het zelf wel kunnen, al twijfelde ik wel omdat ze zo stonken.... naar rotte vis ja!! :-X

Amarillo:
Wie denk je er kwaad mee te doen dan?
Of gebruikte je er heel heel chemisch schoonmaakmiddel voor? ;)
Jij hebt niemand doodgemaakt of geƫxploiteerd; ik denk niet dat er een probleem is.

Ik had trouwens laatst gedroomd dat ik van een kokkel (die er overigens helemaal niet uitzag als een kokkel) met alle geweld de schelpen van elkaar wilde trekken, en dat deed ik dus ook. Eenmaal de schelp losgetrokken (aan de kant waar-ie scharniert, jaja), ontdekte ik dat 't beestje er nog inzat, en voelde ik me totaal evil, en heb ik de rest van mijn droom geprobeerd de schade te herstellen. Dat lukte dus mooi niet! Ergo: levende schelpen wel met rust laten a.u.b., of je zult er spijt van krijgen!

Draek:

--- Citaat van: Eefje1976 op 01 december 2008, 10:01:11 ---Zomaar een vraagje..
Ik was de schelpjes aan het schoonmaken die wij gevonden hadden op het strand en voor onze kinderen mee genomen hadden.
Toen vroeg ik me af, ben ik nu goed bezig?? Het zijn tenslotte resten van overleden dieren.. Weliswaar een natuurlijke dood gestorven, maar wel dierlijk. Ik vroeg me af hoe veganisten daar bijvoorbeeld over denken.. (zomaar uit interesse, hoor, ik ga ze niet weer afpakken..! ;))
Ik vond het zelf wel kunnen, al twijfelde ik wel omdat ze zo stonken.... naar rotte vis ja!! :-X
--- Einde van citaat ---

Op het strand kan je nog wel controleren of er geen beestje in zit. Maar ik heb heel vroeger schelpen verzameld en ook op beurzen gekocht. Echter dat is dus niet zuiver. Ik leerde pas later, dat ze veel uit de zee zelf halen en ook als er dieren in zitten werden die er gewoon uitgehaald.. immers bracht de schelp een hoop op.. dus op die verzamelbeurzen weet je niet wat je koopt. Ik zit nu wel met een rijke collectie aan schelpen. En weet niet wat ik er mee ga doen. Misschien gooi ik het ooit nog wel eens terug in zee ;)

Overigens ben ik niet een voorstander van dat mensen schelpen van het strand weghalen. Schelpjes kunnen juist dienen voor krabjes e.d. als bescherming. Dus als heel veel mensen op 1 strand veel schelpen weghalen die geschikt zijn voor die dieren, dan kan dat ook impact hebben op dat gebied. Dus ik zie liever dat het gewoon blijft liggen. 

En als je op vakantie bv. schelpen meepakt van het strand heb je ook kans aangehouden te worden ivm CITES bij Douane.

Lovelocker:

--- Citaat van: Draek op 02 december 2008, 00:34:25 ---Dus als heel veel mensen op 1 strand veel schelpen weghalen die geschikt zijn voor die dieren, dan kan dat ook impact hebben op dat gebied.
--- Einde van citaat ---
:heehee:

Draek:
Is dat om te lachen dan?

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie